Okej, dags för dum fråga:

Får hem en snickare imorgon och jag vill veta vad som behöver göras för att inte åka på en nit.

Om man isolerar hela snedtaket (alltså inkl kattvinden). Vad behöver göras innan man isolerar? Behöver man dra rör osv innan isoleringen?

Är det detta som skall göras?

* Byta insektsnät
* Luftspalt
* Sala (sadla??) på reglarna för att få plats med isolering
* Isolera
* Plasta
* Glespanel

Sen gips, eldragning, vattenrör osv.
 
Har just pratat med snickaren. Ovanstående inlägg kan glömmas. :( De har inte en chans att göra något jobb före 1 juli - som jag misstänkte. Så nu är det "byebye ROT-avdrag" och "hello eget arbete"!
 
snysop skrev:
Okej, dags för dum fråga:

Får hem en snickare imorgon och jag vill veta vad som behöver göras för att inte åka på en nit.

Om man isolerar hela snedtaket (alltså inkl kattvinden). Vad behöver göras innan man isolerar? Behöver man dra rör osv innan isoleringen?

Är det detta som skall göras?

* Byta insektsnät
* Luftspalt
* Sala (sadla??) på reglarna för att få plats med isolering
* Isolera
* Plasta
* Glespanel

Sen gips, eldragning, vattenrör osv.
Typ, det känner jag igen. Men kolla med typ nån konstruktör på SMV alternativt fråga snickaren. Snickaren kanske det är bra att fråga först ändå så att du har/får något att jämföra med. ;)
 
Okej, dags för dum fråga:

Får hem en snickare imorgon och jag vill veta vad som behöver göras för att inte åka på en nit.

Om man isolerar hela snedtaket (alltså inkl kattvinden). Vad behöver göras innan man isolerar? Behöver man dra rör osv innan isoleringen?

Är det detta som skall göras?

* Byta insektsnät
* Luftspalt
* Sala (sadla??) på reglarna för att få plats med isolering
* Isolera
* Plasta
* Glespanel

Sen gips, eldragning, vattenrör osv.
Berätta gärna hur du gör eller vad SMV säger att det behöver göras.

Lycka till!
 
Hej

Någon som vet vart man kan köpa dom lister man får med huset, vilket fabrikat det är och vilket byggvaruhus som har dom? håller på att inreda övervårningen och vill ha samma lister och foder uppe som nere.
 
Hej

Någon som valt att isolera hela vägen upp i nock? Hur gjorde ni i så fall med ventilationen? Har funderingar på att sätta in mögelstoppar, men vet inte om det kanske finns ett bättre alternativ. Intresserad av tips och ideér.
 
Vi har nästan isolerat ända upp i vårat Mariannelund -07.

Jag lämade ca 50cm kvar för att få ventilationen att fungera med luftspalten, har även ventiler i vardera gavel. Valde även att göra så för att kunna montera spottar och lamputtag på den takytan som blev.

På den sidan där de två sovuimmen är så är det normal takhöjd, inspektionsluckan syns till vänster om skorstenen.

Så nu är det bara tapet och lite lister kvar på detta projekt, badrummet som ska bli i kupan får bli i framtiden när man samlat kraft....

/Erik
 
  • DSC00772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00773.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi äntligen börjat med vår övervåning. Vi börjar med vinkelrummet i vårat Nybro för att sedan kunna ställa in alla grejer i vinkelrummet och på så sätt tömma den stora delen på bråte... Vår förhoppning är dock att hela övervåningen är isolerad innan år 2010 börjar.

Köpte en CoTech tryckluft spik/häftpistol från Clas Ohlson och den gör verkligen jobbet enklare! Att sätta upp läkten i vinkelrummet tog någon timme inkl materialuppbärning och sågning! Bara skjuta fast och det sitter som klistrat. Masoniten häftade vi upp med samma apparat och även det gick bra! Det enda som är tidskrävande och segt är hanteringen av 3,2mm masoniten... Otympliga att bära upp för trånga trappan. Sen är takstolsfacken inte lika stora utan alla(!!) skivor måste sågas till för att få plats. Vissa fack är 110 vissa 115... Lite surt och segt...
 
snysop skrev:
Nu har vi äntligen börjat med vår övervåning. Vi börjar med vinkelrummet i vårat Nybro för att sedan kunna ställa in alla grejer i vinkelrummet och på så sätt tömma den stora delen på bråte... Vår förhoppning är dock att hela övervåningen är isolerad innan år 2010 börjar.

Köpte en CoTech tryckluft spik/häftpistol från Clas Ohlson och den gör verkligen jobbet enklare! Att sätta upp läkten i vinkelrummet tog någon timme inkl materialuppbärning och sågning! Bara skjuta fast och det sitter som klistrat. Masoniten häftade vi upp med samma apparat och även det gick bra! Det enda som är tidskrävande och segt är hanteringen av 3,2mm masoniten... Otympliga att bära upp för trånga trappan. Sen är takstolsfacken inte lika stora utan alla(!!) skivor måste sågas till för att få plats. Vissa fack är 110 vissa 115... Lite surt och segt...
Lycka till! ;) För att få bättre utrymme för transport av material till övervåningen rekommenderar jag er att ta bort ett antal av ribborna i trappen. Det gjorde våra snickare. :)
 
Tack för tipset! De är redan borta. Annars hade det varit omöjligt. Det är isolerskivan som inte "går" att ta bort lätt som är i vägen. :( Vill inte ta bort den just nu iom att vi inte VET att vi har en isolerad vind före vintern. :)
 
Hej

Undrar hur många frånluftdon ni som håller på med övervårningen eller är klar med övervårningen har, tänkte ha ett i badrumet men måste man ha ett till nånstan eller räcker det med ett?
 
neo1 skrev:
Hej

Undrar hur många frånluftdon ni som håller på med övervårningen eller är klar med övervårningen har, tänkte ha ett i badrumet men måste man ha ett till nånstan eller räcker det med ett?
precis färdig med övervåningen till vårt nybro. vi kör med 1 frånluft i badrummet. vi har frågat byggledare och vvs nissar och det verkar nöjda med endast 1 frånluft...hoppas det blir bra så.
 
reiman skrev:
precis färdig med övervåningen till vårt nybro. vi kör med 1 frånluft i badrummet. vi har frågat byggledare och vvs nissar och det verkar nöjda med endast 1 frånluft...hoppas det blir bra så.
Ok, Det kanske räcker med ett, Har hört att det är bäst att ha 2st, ett i badrum och ett i förråd, Någon som vet nått mer om detta? och om man sätter ett i förrådet som bara är isolerat men inte har något element så om man har kanske 20-21 grader utanför kanske det bara är 15 grader i förrådet, spelar det då någon roll att det är kallare luft som sugs tillbaka?
 
Vi fick höja fläkthastigheten (och därmed ljudet) på värmepumpen eftersom vi bara har en frånluftsventil i badrummet på ovanvåningen :(
 
jag skall börja med isolering av ovanvåningen och tänkte höra med er som har isolerat ut till takfot hur ni har gjort med ångspärren i kattvinden, har ni lagt den ut med snedtaket ner till takfot och sedan vidare ovan på "golvet" i kattvinden och sluta vid stödbenen eller slutar plasten vid takfoten? Borde den inte ansluta/täta med undervåningens ångspärr, hur har ni gjort detta?
Hur tätar jag mellanbjälklaget så att det inte blåser in i isoleringen och får kalla golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.