mupe,
Jag har gjort enligt den reviderade förslagsritningen (SV-01 rev A) på ena sidan (alltså en fogad skiva i bjälklaget) och på andra sidan har jag lagt golvspånskivor ut mot ytterväggen och fogat. På den sidan som jag fogat i bjälklaget kommer jag att sätta plasten vid hanbjälken medan jag tänker följa snedtaket ner till golvspånskivan på andra sidan. Det kan hända att ångspärren inte hamnar på rätt sida om isoleringen längst ut mot ytterväggen på den sidan med golvspånskivor men jag tror inte det är någon större risk för kondens då det är undertryck i huset. Jag tror det viktiga är att det inte drar in kall luft i bjälklaget så att det blir kalla golv. Det verkar som de flesta inte bryr sig om detta men då borde de också få kalla golv på övervåningen.

Är det någon som har denna erfarenhet?
 
Rj skrev:
mupe,
Jag har gjort enligt den reviderade förslagsritningen (SV-01 rev A) på ena sidan (alltså en fogad skiva i bjälklaget) och på andra sidan har jag lagt golvspånskivor ut mot ytterväggen och fogat. På den sidan som jag fogat i bjälklaget kommer jag att sätta plasten vid hanbjälken medan jag tänker följa snedtaket ner till golvspånskivan på andra sidan. Det kan hända att ångspärren inte hamnar på rätt sida om isoleringen längst ut mot ytterväggen på den sidan med golvspånskivor men jag tror inte det är någon större risk för kondens då det är undertryck i huset. Jag tror det viktiga är att det inte drar in kall luft i bjälklaget så att det blir kalla golv. Det verkar som de flesta inte bryr sig om detta men då borde de också få kalla golv på övervåningen.

Är det någon som har denna erfarenhet?
Vi har precis lagt golv och tapetserat uppe på övervåningen och nu märks det att det blåser in från någonstans. Vi har 3 graders skillnad mellan nedervåningen, nere 21.6 <-> uppe 18.6. Skaplig skillnad. I badrummet uppe har vi 16.0 grader. Då snackar vi 5 graders skillnad. Vi håller på att lösa problemet nu. Men skönt är det inte och då har det inte ens varit speciellt kallt än.
 
orstogsnybro,
Är det med värmen på, på övervåningen?
 
Vart gjorde ni för att motverka detta med värmen på övervåningen?
 
Rj skrev:
orstogsnybro,
Är det med värmen på, på övervåningen?
Tja, elementen står på max. Om det är någon inställning på NIBE 360 Fighter-pannan så.. men det vet jag inget om. ;)

Det läcker in luft utifrån.. gissar jag.
 
vera skrev:
Vart gjorde ni för att motverka detta med värmen på övervåningen?
En sak var att foga mellan vardagsrumssektionen och allrumssektionen. Det är tydligen en vanlig miss iom att de inte har verktyg för att tvinga ihop de två modulerna. Det har hjälpt men inte helt och hållet. Det är skitkallt inne i badrummet uppe och även i resten.
 
det blev en fogad bräda, isolerade 265 i snedtak och 410 i tak och temp ligger på 19grader utan elementen inkopplade ännu.
Ortingsnybro, du vet väl att du måste justera in pannan igen för den utökade bostadsytan, tror fläkthastigheten måste höjas.
 
mype skrev:
det blev en fogad bräda, isolerade 265 i snedtak och 410 i tak och temp ligger på 19grader utan elementen inkopplade ännu.
Ortingsnybro, du vet väl att du måste justera in pannan igen för den utökade bostadsytan, tror fläkthastigheten måste höjas.
Jo, har funderat på det. Lade på en digital termometer på ett element nere och ett på övervåningen. De har samma temp. Det som är tydligt är det kalla vinddraget som kommer ner i trappen. Det blåser liksom. Sen kommer det inte flugor utifrån. Ska skruva fast ventiler och sånt och sen hoppas på att det inte finns några fler kryphål... ;)
 
hej! nu är vi snart klara med luftspalten i vår Nybro. Dock vet vi ej hur vi ska göra i vinkeln, alltså där vinkeldelens tak möter huvudelen av huset. Där den svarta plastduken är i hörnet... Hur gör ni med luftspalten där? Hur salar ni på? Till luftspalt har vi använt läkt som är 45mm hög och masonit.
 
Ha med fått in en massa flugor på övervåningen efter att vi byggt.. kan inte se vart dom kommer in i från.
Någon som har någon lösning?
 
vera skrev:
Ha med fått in en massa flugor på övervåningen efter att vi byggt.. kan inte se vart dom kommer in i från.
Någon som har någon lösning?
Vi får hit snickaren i veckan. Ska fråga honom om det. Måste ju vara något insektsnät som inte finns eller sitter fel eller... ja, det får vi se. ;) Återkommer med info!
 
vera skrev:
Ha med fått in en massa flugor på övervåningen efter att vi byggt.. kan inte se vart dom kommer in i från.
Någon som har någon lösning?
Har ni satt dit något insektsnät ö.h.t? Då menar jag inte det svarta "gallret" som sitter där vid leverans.

Det första "man" gör när man påbörjar arbetet med övervåningen är att sätta riktigt insektsnät runt takfoten. Just för att slippa få in små insekter m.m.
 
Hej har bara det svarta gallret som man fick till.
Är det något jag kan göra efteråt nu då?

Mvh
 
Vera, om du har isolerat redan så får du sätta det på utsidan. Ta bort plankan med det svarta gallret på och häfta upp insektsnätet.
 
Du har inga bilder på du har gjort?

Mvh Vera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.