Buttox skrev:
Några spontana kommentarer.

Jag har själv sutttit hela förra hösten och skissat fram och tillbaka på vår Villa Västervik, och det är svårt att få till en lösning som är optimal. man får se vilka behov som är viktigast och prioritera dom. Vi fick inte heller någon "luftig" planlösning men vi vill/måste ha 3 sovrum på övervåningen...
Lägger upp vår nuvarande skiss, kommentarer uppskattas...
(tyvärr är skissen lite plottrig eftersom jag har lagt in en massa mått till snickarna)
Mvh

--B
Den där dörren till klädkammaren från sovrummet, blir det någon mindre dörrtyp? Kändes som den var så nära den slutande väggen, tänkte på höjden där.
 
lindhaga skrev:
Den där dörren till klädkammaren från sovrummet, blir det någon mindre dörrtyp? Kändes som den var så nära den slutande väggen, tänkte på höjden där.
Hm, ja just den detaljen blev inte helt klockren. Det blir en smalare dörr antagligen, snickaren ska sätta dit en som är så stor som möjligt.

Snickarna har precis börjat med övervåningen, två dagar har gått och dom har dragit en himla massa rör å kablar och fått upp det mesta av innertaket.
Kul, men samtidigt är man lite nervös att man har missat nåt.
 
Rj skrev:
Har någon av er valt att ha golvvärme på övervåningen?
Vi ha inte valt system ännu men det vore skönt att slippa radiatorerna. Dessutom så vill vi ändå ha golvvärme i badrummet så en del av investeringen kommer ändå att göras.
Vi har tänkt lägga golvvärme på övervåningen. Det blir en lösning med flytande golv med cellplastskivor. Bygger lite på höjden och är ganska enkelt att lägga själv.
Merkostnaden jämfört med radiatorer blir inte så farligt stor men det känns skönt att slippa radiatorerna.
Hade man haft golvvärme på nedervåningen hade det blivit ännu billigare, hade sluppit shunten (och kanske pumpen?)...
 
Buttox skrev:
Vi har tänkt lägga golvvärme på övervåningen. Det blir en lösning med flytande golv med cellplastskivor. Bygger lite på höjden och är ganska enkelt att lägga själv.
Merkostnaden jämfört med radiatorer blir inte så farligt stor men det känns skönt att slippa radiatorerna.
Hade man haft golvvärme på nedervåningen hade det blivit ännu billigare, hade sluppit shunten (och kanske pumpen?)...
Intressant!
Vilket system har du valt? Har du någon inköpslista som man kan tjuvkika på?
Hur har du dimensionerat systemet?

Jag har tittat på en pump+shunt (Uponor Push 12) som normalt klarar upp till 40m2. Övervvåningen är ju ca 63m2 på ett Västervik men jag räknar med att värmebehovet är betydligt mindre på övervvåningen pga värmevandringen från nedervåningen. Denna mindre pump+shunt är betydlligt billigare än de större så räcker den till så finns det en del att spara.

Jag har hört att vissa har problem med kalla golv på övervåningen pga att kalluft kommer in i mellanbjälklaget för att delar vid takfoten varit otätade. Detta bekymmer borde minimeras med golvvärme.
 
Rj skrev:
Intressant!
Vilket system har du valt? Har du någon inköpslista som man kan tjuvkika på?
Hur har du dimensionerat systemet?

Jag har tittat på en pump+shunt (Uponor Push 12) som normalt klarar upp till 40m2. Övervvåningen är ju ca 63m2 på ett Västervik men jag räknar med att värmebehovet är betydligt mindre på övervvåningen pga värmevandringen från nedervåningen. Denna mindre pump+shunt är betydlligt billigare än de större så räcker den till så finns det en del att spara.

Jag har hört att vissa har problem med kalla golv på övervåningen pga att kalluft kommer in i mellanbjälklaget för att delar vid takfoten varit otätade. Detta bekymmer borde minimeras med golvvärme.
Vi har kollat på två alternativ, 12mm rör från Florre eller 17mm rör från Thermotech. Båda är med cellplastskivor och integrerad pump+shunt som skall klar ytan på övervåningen. Tror att man skall dimensionera pumpen rätt annars kommer den inte att orka trycka igenom vattnet och det kan låta en del om den får gå på max hela tiden.
Med 12mm lösningen får vi 6 slingor fördelat på 5 rum, 17mm klarar större rum och då kan vi ha en slinga per rum (5 inkl badrum).
Just nu lutar det åt Thermotech men vi har inte beställt något än.

Intressant det du säger med kalla golv, känns konstigt dock då det är ganska mycket isolering i mellanbjälklaget (typ 220 mm).
Ska kolla med snickaren som inreder övervåningen, han har även gjort isoleringen.
 
Någon som vet om man kan be dem på fabriken redan att förstärka mellanbjälklaget vid badrummet på öv om man har tänkt att ha badkar, kakel o klinkers? Eller gör snickaren det sedan? Dyrt?

Vi är på G att ta in offerter på hela övervåningen men det verkar inte vara det lättaste....hur ska man få fart på byggarna? De svara ju inte ens knappt....
 
Skulle inte tro att fabriken gör extrabeställningar, det är nog rätt mycket "löpande band" principen när modulerna byggs och specialgrejer blir för bökigt att få med.

Det har ju pratats om förstärkningar tidigare på den sidan, jag kommer själv inte att göra några trots att jag kommer att ha ett badkar.
Tror inte det är nödvändigt, med det resonemanget som har förts skulle det inte vara OK att 3-4 stora killa sitter i en soffa.
Men det är ju upp till var och en, är man orolig så får man väl förstärka. Det innebär en del jobb då man får såga/bryta upp en hel del golvspånskivor (som är spiklimmade), sätta fast nya balkar ordentligt och sen sätta nya golvspånskivor...finns roligare saker att göra.:)
 
Buttox skrev:
Skulle inte tro att fabriken gör extrabeställningar, det är nog rätt mycket "löpande band" principen när modulerna byggs och specialgrejer blir för bökigt att få med.

Det har ju pratats om förstärkningar tidigare på den sidan, jag kommer själv inte att göra några trots att jag kommer att ha ett badkar.
Tror inte det är nödvändigt, med det resonemanget som har förts skulle det inte vara OK att 3-4 stora killa sitter i en soffa.
Men det är ju upp till var och en, är man orolig så får man väl förstärka. Det innebär en del jobb då man får såga/bryta upp en hel del golvspånskivor (som är spiklimmade), sätta fast nya balkar ordentligt och sen sätta nya golvspånskivor...finns roligare saker att göra.:)
Bara en intressant tanke på det svar, hur hade du tänkte få ner avlopp och inte bryta upp golvet?;)
 
Lite beroende på placring av dusch/badkar så behöver man naturligtvis såga upp en del av skivorna, men det behöver inte bli så mycket. Längs med skarven på modulerna så ligger skivorna löst och där har dom lag en anslutning som man kan koppla in sig på. Bort till duschen kan man i princip dra längs med den öppna skivan. vet inte exakt hur rörmokaren gör med toastolen, men där kanske man behöver såga upp en del eller så borrar man bara upp och ansluter sig på avloppet som går mot krypvinden/avloppsluftningen.

Hur man än gör så blir det en del jobb, min spontana tanke var bara att det verkade onödigt att ta upp hela golvet och göra förstärkningar när det kanske inte behövs...
 
Är det någon som har satt in tilluftsventiler på övervåningen? Vi har ganska stora fönster och kan inte sätta dom bredvid fönstret men ovanför så finns det en plåt på utsidan som man inte vill borra i...
Kan man sätta en ventil väldigt nära taket så att hålet hamnar ovanför plåten?
 
Buttox skrev:
Är det någon som har satt in tilluftsventiler på övervåningen? Vi har ganska stora fönster och kan inte sätta dom bredvid fönstret men ovanför så finns det en plåt på utsidan som man inte vill borra i...
Kan man sätta en ventil väldigt nära taket så att hålet hamnar ovanför plåten?
Sätt spaltventiler i fönsterkarmen, blir dessutom mer osynliga och snyggare enligt migd^_^b
 
Tack för tipset, men tror inte att jag vill ha spaltventiler.
Sätter man dom i fönsterkarmen? Det låter lite jobbigt att såga/fräsa och montera dom.
 
Buttox skrev:
Tack för tipset, men tror inte att jag vill ha spaltventiler.
Sätter man dom i fönsterkarmen? Det låter lite jobbigt att såga/fräsa och montera dom.
det följer med en monteringsanvisning. Man borrar en massa hål igenom fönsterkarmen som sedan täcks av ventilen på in/ut sida, finns en borrmall att köpa till om man känner sig osäker.
 
Hej alla vindsbyggare! Vi har just börjat med vår övervåning på vårt nybro. Håller just på med luftspalten, har använt masonite o läkt. Satte lufta pappen längst ner för att lättare få till tätningen mot takfoten.
Kliar oss just nu i huvudet över hur vi ska lösa det i anslutningen mellan vinkel delen och huvudbyggnaden, de fack som är klädda med gummi duk alltså. Funderar på att såga remsor av masoniten och böja runt hörnet, någon annan som har någon bra lösning? Hur har ni andra gjort?
 
anna_jimmy skrev:
Hej alla vindsbyggare! Vi har just börjat med vår övervåning på vårt nybro. Håller just på med luftspalten, har använt masonite o läkt. Satte lufta pappen längst ner för att lättare få till tätningen mot takfoten.
Kliar oss just nu i huvudet över hur vi ska lösa det i anslutningen mellan vinkel delen och huvudbyggnaden, de fack som är klädda med gummi duk alltså. Funderar på att såga remsor av masoniten och böja runt hörnet, någon annan som har någon bra lösning? Hur har ni andra gjort?
Jag hade kontakt med SMV's tekniska avdelning i höstas när vi började fundera på bygget av övervåningen. Nu ställde jag en hel del frågor och kan blanda ihop en del saker, men om jag inte missminner mig helt så fattade jag det som om man inte behövde göra luftspalt på gummit utan kunde lägga isoleringen direkt på. Hoppas att någon annan som kommit lite längre kan förkasta eller styrka detta? Vill ju inte gärna lura någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.