Jag köpte ett nybyggt hus för 1,5 år sedan. Idag öppnade jag och tittade i en takdosa (amatur-dosa). Jag ser (bland annat) en "sockerbit" där jord och fas är sammankopplade.
Vad i helsike?? Jag gissar att elektrikern fått slut på gulgrön och använt brun.
Hur som helst, hur skall jag ta detta vidare? Skall jag kontakta husfirman och be dem åtgärda? Egentligen borde all el gås igenom av oberoende elektriker. Skall tilläggas att i grannens hus ( samma leverantör) hade elektrikern använt gul-grön som tändledare på ett ställe.
Skall man anmäla nånstans? Puckot som kopplat borde inte få fortsätta med den verksamheten.
 
Det där får du nog ta en bild av. Låter konstigt.
 
Brun jord eller gulgrön tändtråd, det är frågan...fel är det i vilket fall som helst.
 
Vet inte vart/hur man anmäler sånt men själv skulle jag leta på en elektriker som går att lita, som kan sitt jobb och låta han gå igenom hela kåken. Vad som helst kan ju vara fel var som helst i övrigt! Kostnaden för kontroll och åtgärd ska självklart betalas av den som gjort fel och jag skulle inte släppa in den firman i kvarteret ens för att göra rätt, såna här fel gör man inte om man vet nåt alls om el!
OT förstås men jag kan inte låta bli att förundras över att behörighet för el (och våtrum) återkommande visar sej vara helt värdelöst. Det nuvarande systemet fungerar uppenbarligen inte utan vilken klåpare som helst kan få en behörighet att göra vilka jobb som helst.
 
Anmälan gör du till Elsäkerhetsverket. Det där ser inte bra ut.
 
Tack för alla svar. Jag skall kontakta en välrenommerad elektriker, och elsäkerhetsverket. Skall även prata med husfirman.
 
Jan-Å skrev:
Det nuvarande systemet fungerar uppenbarligen inte utan vilken klåpare som helst kan få en behörighet att göra vilka jobb som helst.
Mest troligt är det väl inte en behörig som gjort detta, utan en anställd. Håller dock med om att systemet skulle kunna göras bättre, men det är en annan tråd.
 
Rikard Ågren skrev:
Mest troligt är det väl inte en behörig som gjort detta, utan en anställd. Håller dock med om att systemet skulle kunna göras bättre, men det är en annan tråd.
Fast han har gjort det lagligt eller hur? hur kan man få anställa nån som jobbar på sin behörighet? Som sjuksköterska får jag inte delegera uppgifter ens om jag vet att undersköterskan vet hur man gör men en behörig elektriker kan anställa hur många som helst som får jobba i andras hus utan att göra rätt. Vet att det är en annan tråd, flytta inlägget eller ta bort det om Ni vill ;)
 
För att vara lite pragmatisk här så skulle jag nog föreslå att du börjar med att kontakta den elfirma som gjort jobbet. Kräv att den som är behörig personligen kommer ut och kontrollerar hela installationen i huset. Samtidigt så skadar det ju inte att du kontaktar elsäkerhetsverket.

Om vi nu antar att den behörige är någorlunda kunnig så bör du kunna lita på att han fixar alla fel, men håll koll på att han verkligen öppnar alla dosor och kontrollerar, plus att han verkligen kontrollmäter allt.
 
Burr... jag ryser..

Kom ihåg tråden med kabel under parketten... När det anmäldes så fick installations ägaren vite... (om jag inte kommer ihåg fel) så du kanske skall vänta med Elsäkerhetsverket..
 
Bilden är ju minst sagt ganska rörig. Iom. att den gulgröna sitter ihop med bara en annan tråd (brun) trots att det finns fler gulgröna i dosan så skulle jag gissa att det är fas eller tändtråd. Dvs gulgrön har använts till något annat är jord.

I ursprungsinlägget har TS gissat att den bruna är jord för att gulgrön tagit slut.

Det gäller att noga undersöka hur det ligger till, en felaktig gissning kan bli farlig.
 
Men det där var ju färgglatt och fint, på vår övervåning är varenda snöre knallblått. De hade nog rea på det när förra husägaren skulle inreda....
 
Hos mina föräldrar är stora delar av köket draget med bara gul tråd, jord, fas och nolla. Han som gjorde elen var synnerligen behörig och i resten av huset ser det rätt ut så man får anta att de andra färgerna tog slut...
 
usch det är inte kul när sånt här dyker upp, och det värsta är att jag tror det är rätt vanligt. kommer ni ihåg Deralte och hans Myresjöhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.