Jag lider verkligen mer er...

Vi är i ungefär samma situation som ni! Nybyggt hus, inkompetenta hantverkar, allmän stress och inget blir bra. Det är nästan så att man tror att vi har samma hantverkare!

Jag har skrivit ner mycket, jag har sparat mail och sms, jag har spelat in samtal och när jag har blivit småhotad så har jag hotat tillbaka. Jag anser att jag betalar för en produkt som jag ska ha, hade jag velat ha något annat så hade jag betalat mindre. Huruvida det är rätt eller fel att spela in samtal eller hota tillbaka har jag inte skänkt en tanke. Oavsett så har det haft avsedd effekt och deras fixande har gått framåt.

Stressen håller dock på att knäcka oss, att det aldrig kan bli bra är en gåta. Nu har vi folk här dagligen. Huset skulle vara klart den 4 dec, och det är fortfarande inte besiktigat för de är inte klara. Som tur är har vi inte betalat allt, så fortfarande finns det hopp att det ska bli färdigt någon gång, frågan är bara om det blir bra...

Jag har varit på dem under hela processen, men likförannat föröker de sig på genvägar fortfarande. Hade de fått bestämma så hade vårt hus bestått av 50% fogskum och 50% latexfog och spakel. Tyvärr för deras del så har de inte fått bestämma. De har fått kakla om badrum, de har fått lägga om golv och de har fått byta lister bland annat.

De hatar mig nu och jag är rädd att de på allvar ska komma efter mig, men dumt nog så vägrar jag ge mig.

Hoppas att ni lyckas lösa det, så att ni tillslut får ert drömhus.

Ett litet tips: Köp hemsidor med hantverkarens namn om de är lediga! Har själv reggat ett par som efter att bygget är avslutat kommer användas i informativt syfte, söker man på hantverkarens namn kommer man således få information om honom och hans kvaliteter. Förmodligen är det helt moraliskt förkastligt, men jag har blivit tunnhårig under byggprocessen så snart är det payback-time.
 
Siken skrev:
Jag lider verkligen mer er...

Vi är i ungefär samma situation som ni! Nybyggt hus, inkompetenta hantverkar, allmän stress och inget blir bra. Det är nästan så att man tror att vi har samma hantverkare!

Jag har skrivit ner mycket, jag har sparat mail och sms, jag har spelat in samtal och när jag har blivit småhotad så har jag hotat tillbaka. Jag anser att jag betalar för en produkt som jag ska ha, hade jag velat ha något annat så hade jag betalat mindre. Huruvida det är rätt eller fel att spela in samtal eller hota tillbaka har jag inte skänkt en tanke. Oavsett så har det haft avsedd effekt och deras fixande har gått framåt.

Stressen håller dock på att knäcka oss, att det aldrig kan bli bra är en gåta. Nu har vi folk här dagligen. Huset skulle vara klart den 4 dec, och det är fortfarande inte besiktigat för de är inte klara. Som tur är har vi inte betalat allt, så fortfarande finns det hopp att det ska bli färdigt någon gång, frågan är bara om det blir bra...

Jag har varit på dem under hela processen, men likförannat föröker de sig på genvägar fortfarande. Hade de fått bestämma så hade vårt hus bestått av 50% fogskum och 50% latexfog och spakel. Tyvärr för deras del så har de inte fått bestämma. De har fått kakla om badrum, de har fått lägga om golv och de har fått byta lister bland annat.

De hatar mig nu och jag är rädd att de på allvar ska komma efter mig, men dumt nog så vägrar jag ge mig.

Hoppas att ni lyckas lösa det, så att ni tillslut får ert drömhus.

Ett litet tips: Köp hemsidor med hantverkarens namn om de är lediga! Har själv reggat ett par som efter att bygget är avslutat kommer användas i informativt syfte, söker man på hantverkarens namn kommer man således få information om honom och hans kvaliteter. Förmodligen är det helt moraliskt förkastligt, men jag har blivit tunnhårig under byggprocessen så snart är det payback-time.
Jag undrar om du hade svenska eller utländska hantverkare?
Tacksam för svar
openmind
 
openmind skrev:
Jag undrar om du hade svenska eller utländska hantverkare?
Tacksam för svar
openmind
Det var blandat.
 
För att återgå till ämnet:

Jag tycker ni inte ska känna empati/sympati för att entreprenören känner sig "stressad" för att han köpt två tomter och ska bygga i samma område.

Jag menar - kom igen, ska han få fulköra två byggen till utan att någon säger ifrån?

Jag rekommenderar en Jurist - här och nu. Presentera alla fakta och be juristen om råd om hur ni ska bemöta allt; hot, byggfel och hur ni ska ta er vidare. Att han har brutit mot lagen genom att själv slarva ihop elen i huset är ett bra armvred att ha i bakfickan. Driv igenom en ny besiktning, gärna med juristen på plats - och se till att dokumentera alla fel så noggrannt och utförligt och lämna kopia på sammanställningen till juristen.

Bestämt och riktigt är enda vägen; ni är INTE nöjda, det finns en lång lista med fel som han skall åtgärda och gör han inte det så talar ni helt enkelt om att ni inte tänker lämna god referens för honom, fråga honom hur ni skulle kunna göra det? Ni har egentligen inte så mycket att förlora annat än er stolthet. Bygget har ni ju inte fått enligt avtal, där har ni redan förlorat. Tyvärr är bästa sättet att få honom att åtgärda felen (som han ju drar sig för) att sätta hårt mot hårt. Han har ju inte rätt så ge honom inte rätt.

Att han drivit på förskottsbetalning med hot om inkasso är ju bara ett bevis på att han vill stöka undan er och gå vidare med nästa fuskbygge.

Blir han vid något tillfälle otrevlig (igen) så ber ni att ta ALL kommunikation via er Jurist. Då får han ringa till Juristen och försöka vara otrevlig. Fortsätter han att ringa och vara otrevlig så vet juristen hur det ska hanteras.

Att kontakta Timell och co kan faktiskt vara en idé om det kniper - han vill nog inte ha någon publicitet. Personligen tycker jag han är ett bra exempel på någon som bör syssla med något annat. Han sätter ju byggbranschen i dålig dager. En sopa, helt enkelt.


Ser fram emot uppföljning, lycka till, och jag beklagar.
 
Saknar ord. lider djupt med er. verkligen. flyttade själv till hus nyss och tidigare slarvfix från förra ägaren känns helt plötsligt ganska löjliga.
måste säga att jag skäms över byggvärlden som jag själv är verksam i, trodde det fanns yrkesheder och medkänsla men tydligen inte.
får byta bana, ngn som behöver en anställd i östergötland? vet inte om jag vill riskera att hamna på samma bygge som ngn av dom här människorna.
kan inte finna ord för hur uppriktigt ledsen jag är fö er skull, eller hur vansinigt förbannad jag är över skojbyggaren och allt lidande ni får gå igenom.
 
matsgd skrev:
Fördomsfull idioti. Ursäkta mitt ordval.
Jag känner mig kränkt av att du skriver så mot mig eftersom jag själv är drabbad och har rätt att ställa frågor. Din kommentar bekräftar faktiskt din fördomsfulla karaktär och personlighet.
 
Ursäkta openmind men jag kan förstå matsgd:s kommentar även om den är plump. Lurendrejare finns i alla länder så nationalitet har faktiskt inte med detta att göra.
 
har eget företag inom el tele data men ingen egen behörighet ännu :(
Jag har jobbat som elinstallatör i snart 15 år blivit utsatt som UE på olika villa byggen.
och när jag läser vad du har råkat ut för så blir jag riktigt mörkrädd
hur FAN rent ut sagt kan en inte "snickare" tro att det bara är att dra kabel och tro att allt är frid och fröjd och som det verkar skarva kabeln inne i väggarna , rena rama dödsfällan nästintill.

Stå på dig och lycka till
 
anders64 skrev:
Ursäkta openmind men jag kan förstå matsgd:s kommentar även om den är plump. Lurendrejare finns i alla länder så nationalitet har faktiskt inte med detta att göra.
Jag håller fullständigt med dig men inte fattar att du kan förstå hans kommentar. Lurendrejare och fuskare finns i alla länder och har inget att göra med sådana problem men det känns orättvist att bekräfta mig som en fördomsfull idiot bara p g a en fråga. Jag och min familj har blivit svårt drabbade och vi har rätt att ställa vilka frågor som helst. I vårt fall är alla hantverkare svenskar men det hjälpte inte ett skit! Jag ställde frågan eftersom någon hade skrivit att man får bättre kvalitet med svenskt företag som inte stämmer. Om hantverkarna fuskar och den oskyldige köparen få oturen på köpet är det kört oavsett vem gör arbetet. Här måste man vara objektiv för att stödja och hjälpa varandra! Det är omoraliskt att kasta skit på varandra p g a personligt missnöje...
 
Det låter som om företaget Byggkraft monterat (uselt företag).

Råd: mejla mejla mejla och behåll all information, anmäl till KO fort innan garantier och sånt försvinner och framförallt innan företaget går i KK för då är det kört.

Lycka till.
 
Hej!
Måste först beklaga, och sedan komma med ett tips. När alla vändor med jurister osv är klara, så glöm för guds skull inte att kalla till en garantibesiktning. Detta gör man innan två år har passerat från slutbesiktningens datum. Det är KÖPARENS ANSVAR att kalla till en garantibesiktning, och den skall kallas i god tid så att besiktningen görs inom tvåårs-strecket. köparen har dessutom betalningsansvaret för besiktningsmannen, men det skall ni ju kosta på er. På de här två åren kommer ni ju att märka eventuella fuktskador, skador som uppkommer med tiden. glöm inte detta då det är oerhört viktigt, efter två år går bevisbördan över till er (ni måste bevisa att byggaren har gjort fel, inom två år är det tvärtom).

Ledsamt att behöva läsa sånt här, är själv platschef och gör en hel del besiktningar för försäkringsbolagen. När man själv jobbar för att få upp byggbranschens solkiga rykte, så sabbar sådana här AMATÖRER precis allt...
 
P.S. Glöm inte att skicka ut kallelsen med rekommenderat brev.
 
Verkligen jättetrist läsning. Lider med er! Har inte läst alla svar ni fått så ngn kanske redan skrivit liknande. Vi var i nästan samma situation som er för ett år sen. Den byggfirma vi anlitat gick dock i kk och det visade sig att vi inte kunde få ut ett öre från någon försäkring! Detta trots besiktningsprotokoll. Så mitt råd är att snarast möjligt skaffa juridisk hjälp och försöka få ersättning innan byggfirman går i kk för när väl det hänt (vilket verkar troligt om har sådan kvalitet på sitt arbete) så går andra fodringstagare såsom företag före privatpersoner...

Hoppas innerligt att det ordnar sig för er!
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
Det behövs alltid en arkitekt för ett husprojekt som är oberoende av husleverantören.
Er historia visar hur oseriösa husfirmor och mäklare skojar upp hela svenska folket.
Vi har lägre byggstandard än hela Östeuropa numer.

El och VVS är rena katastrofen !

Polisanmäl hoten och kräv byggaren på ersättning för dom fel denne har begått.
Byggfelsförsäkringen som ska finnas täcker en del sedan skulle jag kräva branchförbundet byggaren är med i på resten annars ska branchförbundet skrotas.

Det borde också gå att stämma samhällsbyggnadsnämden i din kommun eftersom den har rollen att på byggrådsmöten att säkra kvalliten med kvallitetsansvarig.

Kommunen har dessutom att återbetala bygglovet om kommunen inte levererat dom tjänster som man ska .
Men som sagt vi lever i bananrepubliken Sverige glöm inte det när S tar sig ton kring fastighetsskatter.

Aliansen fatta att vi behöver seriösa roller i byggprocessen.
Gör rent hus med galna politiker som vill bygga monument över sig själva i stället för att vanligt folk får möjligheter att bygga sig sitt eget bo.

Lite ironiskt att Timell letar byggfusk...han kanske hittar sina egna?
Alltså, ursäkta ...
Jag fattar inget av ditt inlägg. Försöker du vara ironisk eller vad ...?
 
hej !
Skriv ner alla fel i ett brev till hantverkaren som orsakat bristerna Skriv att ni vill ha dessa brister åtgärdade inom låt säga 2 veckor annars anlitar ni en annan firma och fakturerar honom skulden.
Ta kopior på brevet och ge en till KA.

Så har vi gjort och då har de till slut kommit och fixat grejer!
mvh
Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.