Hej!

Nu är är garagebygget snart färdig projekterat, och det som återstår är i princip offertförfrågningar. Tänkte jag skulle lägga ut lite bilder här snart för att få lite respons på om jag gjort några praktfel. Jag Har ritat allt i 3D cad för att göra de flesta misstagen där först. Ex har jag inte valt att ha något stående hammarband/bärlina förutom över långsidan med portarna då alla takstolar står rakt över reglarna, är det fel?

Första frågan gäller, som för så många, plattan! Jag har fått offert från ett företag på allt som ingår i plattan på 35 000, exklusive markarbete, dränering och betong. Plattan är 75 kvm, kantelement med 100 mm upphöjning för syllen samt golvvärmeslingor är med i priset. Låter det rimligt eller inte? Jag räknar med strax över 1000 kr/kvm så då återstår 40 till att gräva, dränera, fylla, och gjuta.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
mvh Fredrik
 
Angående avsaknaden av stående hammarbamnd/avväxling så funkar det nog bra om du inte har några fönster eller andra öppningar under de stående reglarna.

Jag gjorde en 77m2 platta förra våren och jag tycker att dina priser låter rimliga.
Att köpa markarbete, makadam, dränering och betong för 40 papp kanske kan bli gränsfall om du vill ha hjälp med gjutningen/glättningen oxå.
 
Min 78m2 platta som gjordes förrförra året gick på runt 90000:- om jag minns rätt.

Lecabalk
Isolering 200mm
Armering
Golvvärmeslang och hållare
Singel
Betong
Ett varv leca under syllen
Grävhjälp
Utställningshjälp (balk)
Gjuthjälp

Med hjälp menar jag att jag fick hjälp av vänner och vänners vänner osv och därav betalade ett starkt reducerat pris.
 
Tänkte jag skulle gjort klart offertunderlaget för takstolarna ikväll. Istället börjar jag vela om jag skall ha högdelen i högra (minsta) eller vänstra delen. Jag har idag ingen direkt tanke med denna högdel, utan mer att det kan vara bra att ha. Valet stod mellan 2.4m takhöjd 17 graders saxtakstolar över hela, men efter lite läsande här på forumet så såg jag några som kombinerat. Får man bilintresse på senare år så går det ju att höjja en bil en del ialla fall (max 3.5m vid nock).Liten förådsutrymme över "lågdelen". Är jag ute och cyklar här? kommer det bara bli dyrt att värma upp? På högra sidan, där de var tänkt från början så kan risken vara att det blir för trångt, drygt 3 m, och då tappar det ju hela poängen. Alla dessa val blir man ju tokigt på! Måtten på plattan är 9,6x7,8 m
 
  • garage_asm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har en ny Dewalt D51850 anlänt från staterna och det enda som fattas är spik. Vad jag läst här på forumet så är Biltemas 21 graders varmgalvade spik rätt ok. Någon av er som använder dem, eller går ni på dyrare märken? Tanken är att ha den till stommen och panel. Är det då klokt att välja 90 mm till stommen och 65 till panelen, eller är 65 för klent?
 
90 till stomspikning och 65 till panel funkar bra.
Jag själv kör inte biltemas spik ,men har hört en del byggfirmor som använder den o det funkar bra.
 
Jag skulle gjort som du har ritat. Högdelen till vänster mot arbetsbänken som jag antar att du har planerat där. Då har du bäst utrymme i den delen närmast arbetsplatsen om du skall hantera långa prylar och slipper daska i taket med dom samt om du har en lyft där senare så har du nära till arbetsbänken. Du kan ju ha en lucka på gaveln där du kan stoppa in långa grejer utifrån samt att du kan komma åt saker från 2 håll när det börjar bli fullt =)

Samtidigt har du vardagsbilen innanför gångdörren vilket är bra så du slipper gå runt eventuella projekt eller grejer på sågbockar eller liknande för att komma till och från bilen samt bära matkassa och liknande.

Jag har en liknande lösning fast med infart från kortsidan då jag inte kunde bygga på bredden. Jag har lågdelen innanför porten för dagligparkering och tvätt och så har jag en högdel längre in med öppet upp till loftet för förvaring. Jag har en saxlyft nergjuten i plattan som ligger slätt med golvet i nerfäll läge så det är inga pelare ivägen.

Jag har 300mm isolering i plattan med golvvärme och 200mm i väggarna samt 350-400 i taket. Värmekostnaden verkar vara väldigt överkommlig och den har väll kostat mig någon tusenlapp extra i vinter men då håller jag bara 10 grader i garaget. Jag märkte att det är väldigt varmt uppe på loftet när man var där och satte golv och tak så jag har gjort en lösning med ventilationsrör som går längs snedtaket på loftet upp till nock där det skall sitta en fläkt. Fläkten tar den varmare luften och skickar ner den till undervåningen så nära väggen som möjligt. Detta ger bättre luft i garaget genom cirkulation och förhoppningsvis en jämnare värme och förhoppningsvis minska uppvärmningen lite då termostaten sitter nere. Eftersom man får lite cirkulation i byggnaden så tänker jag mig att golvet skall torka upp lite snabbare också.

Jag tror inte att en öppnaare lösning ger dig en så himla mycket högre uppvärmningskostnad då man som regel inte håller någon vidare värme i ett garage.
 
Beppo skrev:
Jag skulle gjort som du har ritat. Högdelen till vänster mot arbetsbänken som jag antar att du har planerat där. Då har du bäst utrymme i den delen närmast arbetsplatsen om du skall hantera långa prylar och slipper daska i taket med dom samt om du har en lyft där senare så har du nära till arbetsbänken. Du kan ju ha en lucka på gaveln där du kan stoppa in långa grejer utifrån samt att du kan komma åt saker från 2 håll när det börjar bli fullt =)

Samtidigt har du vardagsbilen innanför gångdörren vilket är bra så du slipper gå runt eventuella projekt eller grejer på sågbockar eller liknande för att komma till och från bilen samt bära matkassa och liknande.

Jag har en liknande lösning fast med infart från kortsidan då jag inte kunde bygga på bredden. Jag har lågdelen innanför porten för dagligparkering och tvätt och så har jag en högdel längre in med öppet upp till loftet för förvaring. Jag har en saxlyft nergjuten i plattan som ligger slätt med golvet i nerfäll läge så det är inga pelare ivägen.

Jag har 300mm isolering i plattan med golvvärme och 200mm i väggarna samt 350-400 i taket. Värmekostnaden verkar vara väldigt överkommlig och den har väll kostat mig någon tusenlapp extra i vinter men då håller jag bara 10 grader i garaget. Jag märkte att det är väldigt varmt uppe på loftet när man var där och satte golv och tak så jag har gjort en lösning med ventilationsrör som går längs snedtaket på loftet upp till nock där det skall sitta en fläkt. Fläkten tar den varmare luften och skickar ner den till undervåningen så nära väggen som möjligt. Detta ger bättre luft i garaget genom cirkulation och förhoppningsvis en jämnare värme och förhoppningsvis minska uppvärmningen lite då termostaten sitter nere. Eftersom man får lite cirkulation i byggnaden så tänker jag mig att golvet skall torka upp lite snabbare också.

Jag tror inte att en öppnaare lösning ger dig en så himla mycket högre uppvärmningskostnad då man som regel inte håller någon vidare värme i ett garage.
Intressant - hur stort garage har du? Vilket uppvärmningssätt har du och vad beräknar du värmekostnaden till en normal vinter?
 
Redigerat:
sweFredrik skrev:
Nu har en ny Dewalt D51850 anlänt från staterna och det enda som fattas är spik. Vad jag läst här på forumet så är Biltemas 21 graders varmgalvade spik rätt ok. Någon av er som använder dem, eller går ni på dyrare märken? Tanken är att ha den till stommen och panel. Är det då klokt att välja 90 mm till stommen och 65 till panelen, eller är 65 för klent?

Jag har spikat både takstolar, råspont och fasadpanel med biltemas spik.
Även jag använde en usa importerad picka, dock en Milwaukee, funkade perfekt.
 
Tackar för inputen, då får det bli Biltema spik!

Beppo, kul att läsa om ditt bygge och att du gjort på liknande sätt, då behöver jag inte känna mig för omständig då:) Har du någon byggblogg eller dokumentation från ditt bygge? Jag har fått offert på takstolarna nu och skillnaden i det stora hela är hyggligt liten. Skulle man någon gång tycka att det var den dummaste ide som finns, så kan man ju regla upp för ett nytt innertak. Svårare att göra tvärt om :)
 
Jag har också använt Biltemas spik en hel del och den går absolut inte att skilja från tex Gunnebos, mer än på priset då naturligtvis. Men man måste alltid reservera sig, för företag som Biltema köper inte nödvändigtvis spiken från samma tillverkare hela tiden, så kvaliteten kan variera. Men den spik jag köpt har varit utmärkt.
 
Lars K skrev:
Intressant - hur stort garage har du? Vilket uppvärmningssätt har du och vad beräknar du värmekostnaden till en normal vinter?
Garaget är ju som vanligt för litet =)

Plattan är 7,2 x 13, ihopbyggt med huset. Innemått är ca 7 x 12,5. Första 6,25m innanför porten är loft över och har tvättränna och lutning mot ränna. Nästa 6,25 är äppet i nock med balk i taket för travers, öppning mot loft och har saxlyft liggande nergjuten i golvet. Takhöj under loft 2,40 och uppe i nock så är det typ 3,70. Takhöjden på loftet är ju inte imponerande men det ger ett gra förvaringsutrymme och jag som är 1,70 får gå hukad där men då är ju en HEA 220 som sticker ner också.

Beräknad värmekostnad är ju svårt med tanke på den extrema vinter som varit men om vi säger såhär. Säsongen 2008-2009 drog det 7,5pall pellets för bara huset med eldning på sommaren. 2009-2010 så har jag gjort av med 6 pallar sedan i september och har då 6 månader kvar vilket borde bli ytterligare 2 skulle jag tippa, kanske 3. Men då kan jag slå i backen på att det är huset som drar den större delen av den ökningen då det är en 70-tals tegelkåk utan tilläggsisolering med gamla fönster som gardinerna fladdrar i när det blåser och en skev ytterdörr. Garaget drar nog nästan ingenting.
 
sweFredrik skrev:
Tackar för inputen, då får det bli Biltema spik!

Beppo, kul att läsa om ditt bygge och att du gjort på liknande sätt, då behöver jag inte känna mig för omständig då:) Har du någon byggblogg eller dokumentation från ditt bygge? Jag har fått offert på takstolarna nu och skillnaden i det stora hela är hyggligt liten. Skulle man någon gång tycka att det var den dummaste ide som finns, så kan man ju regla upp för ett nytt innertak. Svårare att göra tvärt om :)
Jag byggde ju mitt lite annorlunda då hela mitt garage bygger kring ett stålskelett. ingen byggblogg men jag har en tråd http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/90366-garagebygge-i-nossebro.html Dock så är den dåligt uppdaterad då jag fick en psykisk kolaps till följd av bygget och dess kostnader mm. Jag mår dock bra nu och jag är grymmt nöjd att jag byggde mitt garage som jag ville ha det.

Min tanke är lite att dels om allt skiter sig så kan jag starta egen firma i garaget då jag är bil och bilvårdsintresserad. Dels så kommer jag säkerligen att vilja renovera någon gamal bil när jag blir pensionär och att då har jag alla möjligheter. Frugans fadder håller på med ett par gamla PV med delade rutor som han haft sedan nya och som det fortfarande är orginallack på och han kan knappt komma in i garaget för att backa ut bilarna än mindre meka med dom och det vill jag inte så jag byggde nu när jag hade kraft.
 
Ojoj, skönt att höra att du mår bra! Jag kan redan nu börja ana att sådana fenomen inte är ovanliga när man bygger själv. Bara ritningar, planering, offerter mm innan man kommit igång har tagit bra på krafterna tycker jag. trodde nog aldrig jag skulle säga det, men ganska skönt att vintern hållit i så länge som den gjort vilket har skapat lite "ofrivillig" vila :)

Jag har vart iväg på Biltema och köpt mina första spik, så nu ska här ut och provskjutas! :D
 
Ok, snön smälter med rekordfart, och nu är det mycket som måste bli bestämt. Dagens dilemma är uppvärmningen. Jag skall ha golvvärme i plattan och 4 pipig kulvertslang som ger både varm/kallvatten samt framledning och retur. Problemet är att jag inte kan bestämma, eller kanske snarare reda ut, vart jag skall gå på med kulvertslangen. Antingen i huset eller, i separata pannrummet som är ännu längre bort. Kruxet är att det är lite olika rörstorlekar inne i huset och det måste hackas upp golv mm för att reda ut det. Nu till dagens fråga: Kan jag förbereda för kulvertslangen i plattan, utan att lägga i den? Jag antar att den inte är så foglig samt att den skall in underifrån genom plattan? Går det att förbereda för den, så kan jag lämna detta och fundera vidare och kanske koppa in och dra kulvert nästa vår istället.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.