bejje din svärfar hade väl skoggsmaskiner??
Då bör ni införskaffa en sån här gallringsgrip o sätta på skotaren http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=29568&m=3534&pt=112
En bekant köpte en sådan o har flisanläggning med flistugg som tar hela träd med kvist o allt, Han va helnöjd nu då han bara lallar runt med skugstraktorn o plockar träden som ska tas..
Behöver aldrig använda motorsågen mer o använder även skogstrakton till att mata flistuggen som blåser direkt till flisförrådet..
Tror gallringsgripen kostade 25-30000:- men guld värd enligt honom..
Han tar träden på vintern/våren o sedan får dom ligga i hög tills han flisar på hösten..
 
Tänk på om du ska köpa flis på sågen at det finns olika sorters flis. Den "vanliga" flisen går till massabruk och är vanligvis såld på kontrakt, desutom är den fuktig, som att elda med färsk ved. De har ochså ett sortiment som heter torrflis. Det är småbitar o kantar från justerverket som flisas. Sen finns dt ju stamvedsflis, ja det ger ju sig själva stammar som flisas. Stamvedsflis är väl den som är mest relavant.

Henrik
 
Den enda panna i den här dimensionen som jag varit med om att bygga var en kombinerad bark- och flispanna. I första hand eldades det med bark, men om det inte räckte till gick det med flis också.

Den pannan värmde några bostadshus som ett slags "sidoaffär", men det primära var förstås virkestorkarna och lokalerna i det sågverk, där den var belägen. Där gick bark och, om man ville, flis med transportörer upp till bränsleförrådet. Sedan skrapades bränslet till samlarskruven, som drev det till röret där det trillade ner till stokerskruven en våning under. Skruven gick mer eller mindre ofta, beroende på om det var fyrhållning eller driftläge på pannan. Vid fyrhållning stannade rökgas-, primär- och sekundärfläktarna. Bränsleförråd drygt 1000 m³, effekt ca 1,2 MW.

Själva eldstaden murades på plats. Stokerskruven tryckte upp flis i mitten, där det trillade ner på rostret runt matningshålet. Gångar murades förstås till lufttillförsel.

Känns som att en miniversion av något sånt skulle passa bäst. Ett förråd av flis, där man lätt kan fylla på med skopa från hjullastare eller liknande (du kan ju få anledning att köpa en begagnad sån. Det är bra till diverse annat också). Matning in till något flisbrännare, efter behov. På vintern behöver du väl aldrig släcka elden, antar jag?
På sommaren värmer du upp en tank till varmvatten, genom att elda då och då.
 
kommer nog satsa på en flisanläggning & egen flishugg som det serut nu...
men inget är klart ännu... konstaterat att ved inte är så viktigt då jag ändå ska skaffa hugg så är det bara kastain bräder & annat träskrot dit...

behöver dock lite priser !!
 
Redigerat:
Finns det företagare som är intresserade på att lämna en offert så kontakta mig privat PM med Företags namn, ort, ev.webbsida, märke på anläggning...

tror inte detta kan räknas som reklam då jag är nyfiken på alla som villiga att lämna en offert & komma & installera en ny anläggning.
först & främst flisanläggning som är intressant i dagsläget :)
 
Visst är det roligt att elda men är det verkligen helt uteslutet med bergvärme?
 
_ap_
Hermes skrev:
Visst är det roligt att elda men är det verkligen helt uteslutet med bergvärme?

På vilket sätt skulle bergvärme vara ett bättre alternativ än ex. flis.
Motivera gärna svaret.

Nu snackar vi en topp effekt på minst 50kW glöm inte det..
 
C
_ap_ skrev:
På vilket sätt skulle bergvärme vara ett bättre alternativ än ex. flis.
Motivera gärna svaret.

Nu snackar vi en topp effekt på minst 50kW glöm inte det..
Man behöver aldrig nånsin släpa hem nåt bränsle?
 
_ap_
Så du menar att alla som eldar flis springer i skogen och plockar pinnar?

Man lyfter luren så kommer det hem på gården, öppnar förrådet och tippar ner.

Klart.

Bergvärme till ett sådant hus kostar 500-600 000: - och kräver 63A huvudsäkring.
Man får halva årsförbrukningen av flis för samma pengar som huvudsäkringer kostar.
 
Ja i detta fallet så är det nog flis som gäller, Bergvärme blir extremt dyrt
 
nu är ju inte värmepumpsel med på grafen men bilden är talande ändå
 
  • talandebild.jpg
Spannmål kan ju vara ett alternativ med kke? iaf ger man ca 40öre/kg häromkring om man köper direkt av bonden.
Mer lätthanterligt än flis men liknade kwh-pris
 
som _ap_ skrev Bergvärme offert på ca 550.000 i installation+Borrhål & beräknad elkostnad på 60.000:- år + högre fast avgift för byte av säkring 16A till 63 Amp flis ca 250.000-300.000 + 200m3 flis vilket jag inte vet priset på dock men jag köper lång ved (björk) för 100:-/m3 hemkört (svärfars pris) uppskatter 80-120m3 ved/år =8.000:- => 12.000:- + flisning vad nu det kan kosta men det känns som att det ska va förbannat dyrt om det inte ska vara lönsamt med flis....
 
Låter som klart smartast att köpa långved av svärfar o sedan en flistugg ;)
 
verkar som bruks huggarna typ 772 ligger bra till man får en sån för ca 20 tusen. eller om du vill ha en varvtalsreglerad med hydralisk inmatning typ 50 tusen. frågan är ju hur mycket tid man har o stå där o flisa. en vecka eller två veckor per år. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.