C
Nu vet jag inte om det bara gäller riktigt stora upplag, men har inte flis en tendens att vilja självantända också?
 
Det gäller stora upplag som ligger ute i regnet, och redan är rejält fuktig.
 
jag gissar att nyckeln är att flisa så torrt man kan,.. då måste man ju ha längsta hållbarheten. Vad är längsta "hygeniska" hållbarheten? 6 mån? 12 mån?
 
Man kan ju även ventilera flisen dvs att det går några kanaler genom förrådet, på så sätt kan man även hantera lite blötare flis.
 
först funderade jag på storfårråd med stor omrörare men nu så för att få skopa runt det lite då o då ett storfårråd typ 100m3 och sen driftfårrådet som blir mindre typ 20m3.just för att man ska o riva runt lite i flisen då o då och för att det blir antaglien billigare med en mindre omrörare. men visst går det att ha bara ett fårråd ochså? funderar på om nån flisar 1 gång per år bara o har typ 150m3 med omrörare under? hur tänker du bejje?
 
jag är öppen för alla ide'er i dagsläget men med 2 förråd så behöver jag möjlighet att flytta flisen mellan förråden. vill inte låna traktor stup i kvarten & helst inte köpa någon traktor heller.
sen har jag ett litet problem med ett stort förråd som jag inte ska bli enormt av utseende mässiga själ. sura grannar & ev problem med bygglov av ett 200m3 föråd.....
en tanke jag haft är att gräva ner ett förråd som ansluts mot rummet där oljetanken står kvar för tillfället, tänkte i stil med 35-40m3 så att man kan köpa ett lastbilslast vid behov, med möjlighet att tippa direkt i förrådet. drömmen vore ju dessutom att kunna ställa en eldriven flishugg direkt ovanpå förådet (med utblås neråt)så man kan flisa efter behov & bara ha en vedhög ute..

har inte hunnit med mig på sistone så det finns massa olika ide'er men har fortfarande inte löst flis problemet. Ved kan jag ordna men köpa flis verkar vara ett problem & vet ingen i närheten med flishugg så lite beroende på hur det går att lösa får jag fixa förråd därefter...
blir jag tvungen att köpa en hugg så blir förråds storleken mindre viktig.. skulle isåfall kunna klara sig med typ 20m3. & spara pengar på mindre föråd till en vettig beg.. hugg & försöka flisa så torrt som möjligt.

måste ut & mäta på tomten & fundera på placering av ett förråd/vedhög
 
Overdhal har pannor som går till både flis ved halm. Sedan går det fint att bygga en flis tugg av en gammal lastbilsmotor ( den går att växla så den blir otroligt stark) och lite annat. Du är ju konstruktör och verkar ha mycket fritid? Så det är ju klart att du ska fixa detta.
 
köp en container o gräv ner den =) vad blir det 7000kr? 30m3? hehe.. flis är ju skrymmande. men billigt. pellets kräver typ 5 ggr mindre plats men den skiten följer ju energi priset. så helt plötsligt är väl det lika dyrt som el. jag trodde alla sågar hade flis som dom vill bli av med eller sälja, det måste ju gå få tag i flis där du bor. ska bli spännande att följa hur du löser detta snacka med _ap_ han har garanterat ett förslag på hur du ska lösa alltihopa. =)
 
En kompis ska då o lasta flis i kramfors idag som ska upp till värmeverket i umeå, Men dom kanske har avtal o tar all flis dom får fram..
 
Konstruktör är jag men tid saknas.... fast det e klart det går att byggaihop en lasbilsmotor med en flishugg men vill inte ha så många & skrymmande saker framme då jag har lite grannar som nog inte uppskattar om det serut som ett skrotupplag... vilket det lätt blir.. :p
annars så går det ju alltid ordna med en elmotor !! men dom stora är rätt dyra dock...

2an
vart ska han lasta flis åt då ??
dom flesta har precis som du säger avtal & skickar iväg allt för pellets tillverkning & liknande :(
 
okej så köpa flis verkar lite svårt där du bor. men om du flisar i skogen nånstanns då så tippar du "bara"in en kärra när du kommer hem på gården så har du grejjerna i skogen eller hos din svärfar eller var det var. så har du ingenting hemma på gården bara schacktet som du grävt ner i nivå med gräsmattan.??
 
jepp ett nergrävt förråd är grejen!
& köps flis vore bra till en början tills man fixat en hugg.
 
precis så tänker jag med.

jag funderar att även på ev. att hyra hugg i början från bonden som bor ett par km härifrån

hur långt kan man skruva utan trassel? man kanske inte ska ha längre skruv än vad som går att dra ut i intillligande rum. typ containerns längd eller pannrummets längd eller hade du tänkt gräva ner den dikt an mot huset? gjuta ett rum kanske är ett billigt alternativ ochså dock mycket mera jobb.
 
jo det blir direkt mot huset, jag kommer bygga ut ett förråd där oljetanken står nu....
såg den med men är mer sugen på något i stil med
http://www.blocket.se/dalarna/Avfallskross_25197980.htm?ca=4&w=3&last=1
eller liknande som jag kan ställa ovanpå förrådet med flismatning neråt & dessutom eldriven. vet dock inte om denna är lämplig för att flisa hela träd men det finns fler modeller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.