skulle kunna tänka mig att det går minst lika fort som att kapa & klyva ved iallafall... om man inte har möjlighet att låna en bra vedprosessor... men sen är det mer hantering med ved... varje dag dessutom. vilket jag vill slippa om det är möjligt! kör hellre riktigt ordentligt några gånger om året & slappar däremellan!

20.000 är ju överkommligt !! karnske kan fåtag i en bättre men begagnad för typ samma pris... :)
 
En Bruks-tugg för 20k ÄR gammal.
Jag gav 35k för min. Vet ej tillverkningsåret men den är gammal.
 
hur mycket flis kommer ur en sån maskin i timmen? ser ju knappt ut att komma nåt ur en sån bruks 770 772. är det så att man knappt hinner lägga in stocken i in matningen så försvinner den eller får man stå o vänta med nästa stock i näven. ? allt beror väl på hur torrt eller hur fruset det är men mellan tummen o pekfingret.. under mest jäkliga förhållande och under mest gynnsamma förhållande? bax? om man jämför med dom som sitter på skördere o lastbilar som har typ 500hk. för dom stora verkar ju kunna gå igenom typ 300m3 i timmen ledigt .
 
Har du en schysst traktor som driver tuggen (80-100hk) så har du ganska fullt upp med att handmata den.
Jag har ännu ingen kran att mata med så jag brukar lägga upp en lämplig hög alldeles bakom tuggen, så att det bara är att dra in stockarna i öppningen. Då flisar jag ca 15m³, relativt torrt virke, på ungefär 1 timme.
Med fräscha stål, högre matning och fuktigare virke höjs nog den siffran en hel del. Jag vill dock inte tyna traktorn för hårt eftersom det inte är min, och jag vill ha virket så torrt som möjligt eftersom det skall eldas.
 
15m3 på en timme är ju överkomligt. Kapa/klyva 15m3 ved,trava, bära in veden sen & stoppa den i pannan.. tar mer än en timme för mig iallafall.
så kostar en vettig (begagnad) hugg inte mer än en billig vedprocessor så är det ännu en bra anledning att välja flis.
 
Är det någon som har dåliga erfarenheter med flis.
typ mögel & liknande.
farsgubben tycker flis bara är för jordbruk då mögel är ett problem om man får in lite fukt i flisen.. han körde med flis på 80talet med dåliga erfarenheter typ dam, mögel, driftstopp mm

vad ska man tänka på för att slippa problemen ? eller är det inget problem ?
 
Jag har inga problem (ännu).
Jag flisar bara stamved, inget kvist och ris, den har torkat två somrar. Så torr ved som möjligt är ju bara bra. Jag flisar också efter behov, dvs flisar inte årsbehovet till ett stort förråd där möglet kan ligga och gro till sig. Så länge det är stockar möglar det minimalt.
Så mekaniserad hantering av flisen som möjligt är bra. Skruvmatning, inte blåsning. Inte bära i hinkar mellan stort och mindre förråd.

Om du intervjuar gubben lite till kan jag tänka mig att han hade ett flisförråd från vilket han bar flis i hink eller liknande och tömde ner i en stokerbalja eller förugn. Då ryker det omkring damm, och mögelsporer, som fan.
Inte bra.
När man väl flisat skall man inte hantera flisen för hand mera, skruv eller traktorskopa gäller.
Driftstopp...visst kan det bli det, men om man jämför med att stoppa ved varenda dag så...peanuts.
 
håller med dig bax. flis verkar smidigt enda som jag känner bromsar när det gäller flis, är just flis. (pengar) det är ju ganska kostsamt att installera mot för andra alternativ. jag tänker då på renrasiga helautomatiska pannsystem. gissningsvis tjänar du Bejje tillbaka din flisanläggning på nolltid eftersom du använder så mycket värme för en sån som mig som använder typ 40 000kwh är fortfarande ved lite intressant men det är bara om man kan hantera det på ett sätt liknande flisen allså så mekaniskt som möjligt.
 
citerar en man som skrev så här för ett tag sedan.
Bruks hugg (hydraulmatad) och bm 500 (lite för klen).
"bär fram" veden med bm 840 stôppar i för hand och blåser in direkt i flisförådet som rymmer ca 150 m3
Långveden får dessförinnan ligga luftigt med rejäla underlägg för att få det så torrt möjligt.
Flisar ca 100 m3 /år vilket brukar ta ca 1,5 dag
och det verkar helt acceptabel arbets insats om man jämför med ved hanteringen.
 
Redigerat:
Den första duger till trädgårdsavfall, inget mer.

Den andra ser ut som min fast jag har två matarvalsar, hydrauldrivna.
Och det är inget att sätta bakom en Viktor.
Glöm inte att det går att få tag på en lös motor att driva tuggen med.
Nån gammal lastbilsmotor eller liknande.
 
jag har en zetor 7745 ochså.tänkte skulle bara vara trevligt att få höra sången från viktorn. viktorn skulle vara kul att ha till nåt ochså. inte bara glida runt på ljumma sommarkvällar.=) men är den mindre helt värdelös om man kör sly typ <15cm torkat från mars till september.? annars så får det bli o köra större traktorn o skaffa en typ bruks.
 
o andra sidan om jag struntar i hugg första året så kostar 80m3 flis ca 10 000 kr från sågen 2 mil härifrån o det är minst 64000 kwh o det skulle räcka lätt för mig ett år . jämför mot el som är 1,17kr kwh nu så (64000*1,17=74880) sparar vi typ 65000 kr första året mot för om vi skulle köra el. så även om jag räknar fantastiskt fel o sparar bara hälften av det så är det ju helt underbart.
 
Är det någon som har dåliga erfarenheter med flis.
typ mögel & liknande.
farsgubben tycker flis bara är för jordbruk då mögel är ett problem om man får in lite fukt i flisen.. han körde med flis på 80talet med dåliga erfarenheter typ dam, mögel, driftstopp mm

vad ska man tänka på för att slippa problemen ? eller är det inget problem ?
idag finns det så fina anläggningar även för småskalig fliseldning så man behöver aldrig hantera flisen på daglig basis. bara vid nödstopp så dom där tankarna om fliseldarlunga o sånt det är gammalt. man behöver ju inte gräva i skiten längre det sköter sig själv.
 
Och det finns masker att använda om man nu mot förmodan behöver gräva i en möglig flishög.. för hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.