Inget snack om att det är flis som gäller med den förbrukningen(ca 1,3m³ved/dygn vid 55kW).
Och 20m³ ack.......skämtar ni eller......det är ju en halv normalstor pool.

Med ditt rum på 40m³ så klarar du dig närmare en månad mellan varje fyllning m a o påfyllning 6-7ggr om året. Inget slit du slipper kånka 500kg ved om dan.
 
Redigerat:
Uff, få in flis i källaren, med mögelsporer och allt, känns inte riktigt bra för mig. Går det inte att göra ett förråd ute?
 
Håller med -bax- helt o hållet... Blåsa in 40m3 flis i kåken? Då lär nog fru o barn blåsa iväg fortare än kvickt....
 
bejje skrev:
Nepp jag är själv med min fru & 2 söner & vist kommer det att kosta endel & därför ligger ved närmast då svärfar är skogsbrukare med både skördare & större vedprocessor. så jag har en kostnad på ca 200:- m3 kapad & kluven blandved hemkörd ! men inget flisaggregat :( men frugan jobbar (bra placerad) på ett stort massabruk som använder mycke flis. ska kolla om det går att köpa därifrån.
Flishantering verkar ju annars vettigt då jag har ett rum i anslutning till pannrummet som kan vara lämpligt som föråd ca 35-40m3 flis ska inte vara något problem att fåin

& investerings kostnader är helt ok men lite snål/ekonomisk vill man ju ändå vara. & då jag har en hög förbrukning så blir skillnaderna ganska stora !
så jag vill ju hitta rätt anläggning som blir bättre än nu 8-18 småsäckar pellets/dag 0 -> -20grader. skulle vara trevligt att minska kostnaden lite & få det att fundera bättre !!
Har du tillgång till rundvirke ex 3meters ved,så finns det pannor för det.www.kardonar.com Slipper du investering i flishugg.:)
 
Bygg förrådsdelen helt tät mot bostadsdelen och med bra ventilation, frånluftsfläkt.

Du får en fin lambdastyrd anläggning med fjäderomrörare och panna för ca 200 000:- exkl moms
 
ja jäklar vad många val du fick nu bejje- jag tror priset på flis här omkring kostar ca 150kr m3 och värmeverket betalar ca 120kr/1000kWh, för flisen från sågen, det är en ganska grov flis minst G50 med stickor på 12-15 cm. så ska du köpa flis från en såg eller massa fabrik se till att du har ordentlig skruv o sånt. 3 metersveden verkar ju ochså intressant.
 
Väldigt spännande detta massor mes svar det gillar jag !

har ett lokalt sågverk i närheten där jag varit med & konstruera (mitt jobb) enheldel nya maskiner & det verkar som jag utan problem kan köpa flis hos dom & även på Frugans jobb verkar det vara problemfritt så tillgång ska inte vara något problem... något pris har jag ännu inte fått.

men "bax" skrev något otrevligt om mögelsporer vilket inte låter trevlig..
någon med erfarenhet är detta ett problem & skulle det hjälpa om jag skruvade in flisen i den gamla oljetanken 10m3 & sedan vidare till pannan.
Tanken står mot yttervägg så lite ventilation av den borde inte vara ett problem.

någon nämda att jag skulle skaffa mindre hus å umgås med frugan... det va hon som hittade huset & hon älskar det & är medveten om arbetet utan att vara rädd att göra en heldel själv så jag kommer inte vara ensam om arbetet.
(förutom att sota skorstenen då hon inte gillar höjder) vi kan umgås då vi arbetar hemma / renoverar. leker med barnen

jag & frugan har suttit hela kvällen & kollat på olika anläggningar å det verkar bli dyrt ... ska det va ska det vara bra är det mesta hon säger.... börjar bli roligt då jag fått friare händer med investeringarna.... dock finns det gränser...

som det serut nu

Ved
+ får jag lätt tag på till bra pris
+ funkar alltid inte mycke till teknik som kan strula
- dagliga arbetet blir ju lite ved att bära då det är kallt
- blir beroende av att någon är hemma varje dag då det är som kallast...(pellets som reserv skulle ju funka)

Flis
+ smidigt (om det funkar)
? Pris & tillgång... nu verkar det inte vara problem men om 5-10 år ??
- mycke skruvar / moterer som alla ska funka... inget som går att köra på backup ström om man blir strömlös
+ kan resa bort utan problem

mycket att fundera på !!! Härligt men lite kortslutning då jag inte ens tänkt på flis innan...

snackade med ett snickeri som använder en vedpanna till uppvärmning av 1300m3 snickeri-lokal @25grader & det var inga problem med Lopper drummer 90 med förhöjning som jag skrev om tidigare....
DYR men verkar mycket trevlig fast det är ingen rolig hantering av 1m ved för frugan (tur vi e 2) försäljaren rekomenderar 9m3 ack-tank minimum utan utbyggt vedföråd (500 till 900 liter) men räcker det ??

tänker jag rätt ?? 1 ilägg @ 900liter ved =11tim + typ tank på 10m3a' ??timmar men kommer man inte i närheten av ett ilägg /dygn då ?? 10m3 tank känns som rätt mycke eller behövs det mer ?? någon antydde på 20m3
men rätt mycke energi går ju direct till huset & eftersom brinntiden är så lång motför vanliga pannor borde det minska behovet av tank då en brasa täcker ½a dygnet bara det finns tank nog att taimot energin = Elada lagomt mycke då det är varmare
 
- mycke skruvar / moterer som alla ska funka... inget som går att köra på backup ström om man blir strömlös

Jodå det går visst då. Finns upser och automatisk startande elverk som funkar prima.

Ang flis. Jag hade byggt ett magasin. ganska luftigt sådant.
 
Köpeflis från ett sågverk har ju oftast gått genom torken först. Det är "klamp" som dom flisar upp. Det är torrt och ingen bark med då och därigenom nästan inga mögelsporer alls.
Det är när man flisar själv och drar med bark, näver och lavar och annat som växt på trädet som möglet följer med, det är ju inte heller lika torrt som det som gått igenom en tork.
Du borde göra ett studiebesök vid en mindre fliseldningsanläggning, för att kolla läget.
 
vet dock inte hur mycke jag kan bygga ... måste kolla med komunen ... skissa en liten ritning å kolla med byggnadslov prelliminärt...
 
kolla upp en sån där container med förråd o panna sånt klart bara "plugnplay" åk o titta på nån flisanläggning i närheten det gjorde vi mycket matnyttigt. som jag personligen ser det så finns det bara två problem o det är installationskostnaden som är hög, gällande mögelrisken så är den nog minimal men det är nog bra att veta om att den ändå finns,lösningen är ju mellanlagring så man luftar o torkar eller köpesflis som är relativt torr redan. en av dom fina grejjerna med flis är ju att du slipper stora ack tankar. eftersom den startar så fort det behövs värme. och/eller brinner så länge det finns ett behov av värme. men kolla upp priset på flisen innan du handlar för det verkar svaja ganska mycket. vissa har jag sett ta 270 kr o det är ju saftigt.
 
Du gissar på att din effekt bör ligga på 55-60kW. 55*24 resp 60*24 blir ca 1400kWh/dygn:S detta är i kluven ved räknat ca 13-1400liter och väger mellan 500 -800kg/dygn i bästa fall.
Med en panna på 200kW så bör brinntiden va ca 7tim för att täcka ditt dygnsbehov.
Vid 50K användbarhet av ackvolymen så bör tanken vara på ca 18m³ för att kunna lagra vad som kommer att gå åt på dom 16-17 resterande timmarna av dygnet som inte pannan brinner.
OM du väljer att hitta en panna där du gör två ilägg per kväll kan både den och acktanken vara mindre föutsatt att brinntiden då också är längre och äter upp fler av dygnets timmar.
Tycker fortfarande att det blir osmidigt, otympligt och säkert minst lika dyrt som en automatisk flisanläggning. Och vedalternativet ger dig ett livslångt medlemskap i ryggskottsklubben:rolleyes:(men det är förstås en riktigt grym klubb att va i)d^_^b

Spånade även lite på den volym ved som du då bör tillverka:S
Om vi säger att du endast eldar 120dagar om året(vilket förmnodligen är i underkant) så bör ditt vedförråd rymma en sisådär 336m³(168m³/år) för att klara 2 års torken!!! Och nu pratar vi staplat!!!
Det här låter helt sjukt i mina öron, men om din förbruknings gissning stämmer så är det här fakta.
Ska tillägga att din beräkning i inledningen verkar funka rätt bra men har du verkligen tänkt på de volymer du ska flytta runt. Jag har själv en hyfsat stor kåk och bränner av mellan 20-30m³ varje år och det tar en hel del tid att pyssla med detta.Du ska bränna av 5-6ggr den volym jag pysslar med:x....tänk gärna en gång till.
 
Redigerat:
fantastiskt underbart sjukt.. =)
 
Sjukt !! håller med & det passar bra på mig.. för det är ingen vettig människa som köper en sådan villa..... men folk har full förståelse då dom varit hit...

fast 500-800 kg /dag känns lite jobbigt & måste automatiseras! (semi)
jag jobbar som konstruktör av sågverksutrustning & timmerhantering så det ska nog gå att kluraihop något småskaligt för hemmabruk...för att underlätta hanteringen.

bara jag vet hur stor panna & tankt som behövs & vilken panna man ska köpa.... Har en Orland 60 i gammla kåken & tror inte en orland 80 kommer att räcka & ska det vara ved så blir det nog en lite mer påkostad panna.
Orland pannan är underbar för det pris den har å provar man sig bara fram lite så funkar den !
55-60kW har jag räknat på då det är riktigt kallt & om man får slita under dessa 2-3 vecker så är det helt ok för min del.... men pannan måste ju orkamed ! max 3 ilägg vid -30 grader...

någon som vet vad ett flisaggregat kostar Eller vart man kan köpa det ??

fantastiskt med detta forum .... det som verkade ganska lätt har blivit ett kaos i skallen... hur ska man bygga ?? flis bunker i backen eller ved föråd ute vart ska det stå. Acktankar eller inte hur faan ska man få in dom då ?? 40cm betongväggar är ju inte kul att baxa sig igenom... el ledningar å annat skit ivägen. många spridda planer i huvudet nu... tur man har någon månad påsig innan man måste beställa prylarna... skogen ska ju iof kapas i dagarna om det ska bli ved....
 
skulle inte gamla 10m3 oljetanken kunna modifieras till acc-tank annars?
Eller så kan du ju alltid ha dom utanför med kulvert in...
Men flis låter överlägset i mina öron/ögon eller möjligtvis halmbalar beroende på tillgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.