Mycket spännande projekt. Har själv närt idén att bygga en underhållsfri övernattningsstuga en bit norröver. Rinnande vatten känns lyxigt, fanns det brunn?
 
Kul grej! Jag skulle också behöva bygga ett litet hus/friggebod men jag har inte samma driv som du, men kanske man skulle ta sig i kragen... (När JAG var 22 år, för hundra år sedan, orkade jag knappt lyfta fjärrkontrollen.)
Ska bli kul att följa!
 
Kanonkul tråd, verkligen. Hoppas du tar massor med bilder.
 
Näe, nu får du allt uppdatera tråden...
 
Hehe men det har liksom inte hänt så mycket! Jag ska dock och fota stommen imorgon. Lägger upp lite bilder då så ni får se hur långt han kommit :) Det kommer även en bild på den färdiga el-dosan! d^_^b

Tack för visat intresse, ni vet hur kul det är!! :wow:

/Christian
 
Roligt projekt och kul att höra hur mycket driv du verkar ha. Var själv 20 när jag köpte hus och började rivning/renovering. Vet att man orkar väldigt mycket om man bara har ett intresse och ett mål att sikta på.
Kommer att följa ditt bygge med stort intresse.
 
Här kommer en laddning bilder efter dagens besök :) Ser riktigt bra ut!! d^_^b Och för er som undrar så kommer insidan hyvlas och utsidan handhuggas för att få rätt känsla.

Sen var jag och kollade på en jättefin handgjord spegeldörr som jag skulle få (!) av en snäll bekant till morfar. Den är helt nygjord och står inplastad i ett uthus. Dörren i sig är egentligen en innerdörr så att en rustik ytterdörr alá fäbodörr kommer att snickras av mig och morfar :)

Jag lägger till lite bilder i nästa "post" också..


/Christian
 
  • DSC00785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00786.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00787.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00788.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00791.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00794.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par bilder till... undrar ni något eller vill ge ris/ros så skriv!! d^_^b


/Christian
 
  • DSC00795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00796.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser verkligen fint ut! d^_^b
 
Roligt att se ett riktigt trähantverk. Visst bygger man hus av trä men det är ju inte i närheten av detta. Reglar, gips och panel är ju liksom ljusår från detta.
 
"Fabriksmonterat" inomhus?:)
Måste säga att man är avis på ditt projekt och din morfar! Visserligen ska jag bygga själv, men det här känns så spontant kravlöst på något sätt. Ingen fru som ställer krav på inflytande;-)

Du får gärna ge lite fler detaljer kring det hela, det kommer alltså vara helt "underhållsfritt" så du kan kallställa det helt och hållet? och var ska du koppla in Xboxen frågar ju sig vän av ordning?
 
Forbo skrev:
"Fabriksmonterat" inomhus?:)
Måste säga att man är avis på ditt projekt och din morfar! Visserligen ska jag bygga själv, men det här känns så spontant kravlöst på något sätt. Ingen fru som ställer krav på inflytande;-)

Du får gärna ge lite fler detaljer kring det hela, det kommer alltså vara helt "underhållsfritt" så du kan kallställa det helt och hållet? och var ska du koppla in Xboxen frågar ju sig vän av ordning?
Att ha en morfar som min är få förunnat, även om han börjar bli till åren och "dirigerar" mig mer eller mindre från fåtöljen. Allt är som du säger helt kravlöst från alla håll. Detta är mitt projekt och ingen kan ta det ifrån mig, eller för den delen styra det. Jag har en sambo som jag diskuterar vissa lösningar med men till 99% bestämmer jag själv :) Det som tar på krafterna är tiden hemifrån. Jag jobbar rätt mycket och redan där får vänner och familj lida en aning.. fast vem vet, dom kanske njuter av att det är full fart på mig så de slipper se mig hela tiden :p

Hur som, måste jag ställa dig frågan vad du tänkte med när du frågade hur jag ska koppla in Xbox.. seriöst.. Xbox.. tror du för ditt liv att jag skulle koppla in ett Xbox..

Hädare....!!

Det är Playstation3 som gäller ;) Daaaaaah...


Underhållsfritt är ett ganska starkt ord.. allt behöver underhållas. Grästaket måste klippas, väggarna målas, gräsmattan klippas, sotning etc. Men precis, målet är att enkelt kunna kallställa det. Iom att jag inte har något rinnande vatten så förenklar det kallställandet radikalt! För att luften skall hållas fräsch/torr och värmen runt 0< så kommer en solvärmare installeras. Visserligen är det svårt att skydda sig mot en vinter likt denna men valmöjligheterna begränsar lite om det ska ligga inom en rimlig ekonomisk gräns.

Vattenfrågan kommer dock lösas genom en brunn till "vardagsvatten" (diskning, duschning, rabattvatten etc) medans färskvatten får bli på dunk hemifrån tillsvidare. Jag måste testa vattnet först.. men helt ärligt så ser jag inte så stora problem i att ha med sig en 25l dunk med färskvatten iom att vi inte kommer tillbringa hela somrar/vintrar där. Stugan är till för vanliga och storhelger, lov, besök etc.

Elen är som bekant löst genom en solcell på 150w.

Lofttrappan är ett vilande projekt tills stugan börjar bli klar. Jag har klurat så himla mycket på den att jag blivit less på det... :blushing:

EDIT: Han timrar och monterar stugan helt själv inomhus, bit för bit. Fabriksmonterat är så långt ifrån verkligheten man kan komma :)

/Christian
 
Nu är den undre delen klar samt första prototypen av min "el-dosa". Idag så bad han mig leta reda på en rejäl snöskyffel för snart var det dags! Jag förstod ingenting men tydligen så ville han montera stugan snart! :D:wow:d^_^b Förut så lät det på honom att kaaaaanske till hösten om jag hade tur!

Så nu ska jag skaka liv i en snöslunga och göra det riktigt fint runt grunden :)

Kort sammanfattning av "el-dosan". Dosan är en blandning av kopplingsdosa och el-uttag. Uttaget består av ett cigg-uttag. Detta blev betydligt billigare och snyggare! Dessutom smälter det in jättebra i listverket!

/Christian
 
  • 20100221682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221684.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221688.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221687.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221691.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221690.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221696.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100221697.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yepp, min timmerman ringde nyss. Han ville att jag skulle gå lös med snöskyffel och snöslunga för nästa vecka skall stugan stå! :D

Snacka om att han lovar lite och utför MYCKET!!

Så på söndagkväll ska jag ner och tömma tomten/grunden på snö! d^_^b

/Christian
 
Häftigt!
Nyfiken på hur ni ska resa stugan...märker han upp varje enskild stock med något nummer, plockar ner allt och ni plockar upp det på plats igen? Eller flyttar ni hela stugan på en gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.