phl skrev:
Jag tycker inte Boschkittet är lika intressant som DW-kittet. Detta då jag tycker Boschfräsen verkar alldeles för fin för att sitta i ett bord. Den är dessutom rätt mycket klenare, något som inte gör fräsbordet bättre. Eftersom TS redan sitter på en OF1010 så är ju fräsfrågan vid finarbete redan löst ;)
Ja,
eller så kränger jag av festoolen med tillbehör och köper boschkittet, eftersom jag använder mina prylar till hobbybruk= sällan.
Är kluven .

Tur att det är slut för tillfället. Någon med erfarenhet av boschen ?
 
Inte testat men varit nära att beställa den kombon från Axminster, men jag vill minnas att det kostade typ 100 Pund mindre före ju, men är inte säker. Om man av någon outgrundlig anledning bara vill ha en handöverfräs:O tror jag att en på ca 1400w är rimligt, och där finns ju Festool OF1400 eller Boschen. Klart roligt att kunna köra kanter med en fixed base router och samtidigt ha en bordsfräs och en insticksfräs. Det finns nog faktiskt en särskild bas för bordsmontering, den kanske ingår i Axminsterkittet?
 
Mr Handyman skrev:
Inte testat men varit nära att beställa den kombon från Axminster, men jag vill minnas att det kostade typ 100 Pund mindre före ju, men är inte säker. Om man av någon outgrundlig anledning bara vill ha en handöverfräs:O tror jag att en på ca 1400w är rimligt, och där finns ju Festool OF1400 eller Boschen. Klart roligt att kunna köra kanter med en fixed base router och samtidigt ha en bordsfräs och en insticksfräs. Det finns nog faktiskt en särskild bas för bordsmontering, den kanske ingår i Axminsterkittet?
Jag förstår inte riktigt vad du menar,,, vad för bas, boschen levereras med två olika grepp med bajonettfattning och pjäxlås och utan dessa fästs den i axministers bord..

Eller..?
 
Okej, jag har inte riktigt koll på det, men är ganska säker på att den har någon av dem på sig när den sätts i plattan från Axminster.

Det är de olika greppen jag menar. Boschen har en motorkropp som gammaldags handöverfräsar gjord, men här finns det en som fungerar som vad vi menar med vanlig handöverfräs "plunge router" på engelska, medan den med trähandtag fungerar som "fixed base router", dvs. man ställer in djupet från start och då sticker stålet ut genom bottenplattan så det är svårt att göra en fräsning mitt i ett arbetsstycke helt enkelt. Jag var otydlig från början. Möjligen fortfarande...
 
Mr Handyman skrev:
Okej, jag har inte riktigt koll på det, men är ganska säker på att den har någon av dem på sig när den sätts i plattan från Axminster.

Det är de olika greppen jag menar. Boschen har en motorkropp som gammaldags handöverfräsar gjord, men här finns det en som fungerar som vad vi menar med vanlig handöverfräs "plunge router" på engelska, medan den med trähandtag fungerar som "fixed base router", dvs. man ställer in djupet från start och då sticker stålet ut genom bottenplattan så det är svårt att göra en fräsning mitt i ett arbetsstycke helt enkelt. Jag var otydlig från början. Möjligen fortfarande...[/QUOTE]

Det fetstilta är jag med på..

Men om den fixerade delen med trähandtag, skulle sitta på vid axministers bordsmontering, så förstår jag inte hur höjdjusteringen fungerar..

Trodde att det var enbart kroppen som klämdes fast..eller kollar vi på samma bord:S:)
 
Drakir skrev:
...Men om den fixerade delen med trähandtag, skulle sitta på vid axministers bordsmontering, så förstår jag inte hur höjdjusteringen fungerar...
Om du monterar "fixed base" i Axminsters fräslift så justerar du ju höjden med liften... Du låser fräsen vid fullt djup för att få så stor justeringsmarginal som möjligt.
 
Lyften fungerar precis som bygga_bo säger. Det kan jag intyga eftersom jag äger en dito själv. Fördelen med Bosch-kombon är ju att du alltid kan ha den fasta basen monterad i lyften och lätt bara snäppa in fräskroppen när du vill köra i bordet. Fräsen är då lätt att ta loss och använda med den andra basen.
 
phl skrev:
...Fördelen med Bosch-kombon är ju att du alltid kan ha den fasta basen monterad i lyften och lätt bara snäppa in fräskroppen när du vill köra i bordet. Fräsen är då lätt att ta loss och använda med den andra basen.
Japp, och det är förstås inte alls dumt om man bara har en fräs.

Om jag hade hetat Rikard baklänges så hade jag behållit 1010:an och satsat på liftpaktetet med DW 625. 1010:an är alldeles förträfflig som handhållen maskin, och 625:an är en utmärkt fräs att ha i ett bord. Med detta vill jag inte påstå att Boschen är dålig på något sätt, men jämfört med 1010 + 625 är den en kompromiss.

Själv försökte jag mig på att köra 1010:an i ett bord, men det slutade med att jag tröttnade pga att den åkte in och ur alltför ofta + att den inte sväljer 12 mm stål (och indirekt att den är i klenaste laget för lite fetare stål som man ibland vill köra med i bordet). Det hela slutade med att jag köpte en Trend T11 att ha permanent monterad i bordet. Nu känns det som att det har blivit ordning på torpet. (T11:an är samma maskin som DW:en i fråga, men den har en höjdjusteringsmekanism som lämpar sig väl för bordsmontage - men det behövs inte med Axminsters lift eftersom den tar hand om den biten).
 
bygga_bo skrev:
Japp, och det är förstås inte alls dumt om man bara har en fräs.

Om jag hade hetat Rikard baklänges så hade jag behållit 1010:an och satsat på liftpaktetet med DW 625. 1010:an är alldeles förträfflig som handhållen maskin, och 625:an är en utmärkt fräs att ha i ett bord. Med detta vill jag inte påstå att Boschen är dålig på något sätt, men jämfört med 1010 + 625 är den en kompromiss.

Själv försökte jag mig på att köra 1010:an i ett bord, men det slutade med att jag tröttnade pga att den åkte in och ur alltför ofta + att den inte sväljer 12 mm stål (och indirekt att den är i klenaste laget för lite fetare stål som man ibland vill köra med i bordet). Det hela slutade med att jag köpte en Trend T11 att ha permanent monterad i bordet. Nu känns det som att det har blivit ordning på torpet. (T11:an är samma maskin som DW:en i fråga, men den har en höjdjusteringsmekanism som lämpar sig väl för bordsmontage - men det behövs inte med Axminsters lift eftersom den tar hand om den biten).
Känner igen situationen, jag började också med en 1010, som sedan monterades i ett bord, som jag sedan använde så ofta att jag tröttnade på att montera i och ur den och köpte en till som sitter mer eller mindre permanent i ett bord, och som tar 12 mm.

Men detta är något som nog händer efter hand man blir mer och mer intresserad. Från början behöver man ingen fräs, sedan behöver man en handhållen fräs, sedan behöver man en bordsmonterad fräs, sedan behöver man... Har man inte sjunkit så långt in i träsket ännu att man är säker på att man vill investera så mycket mer pengar duger 1010 utmärkt i ett bord, man får bara vara medveten att om man fortsätter snickra kommer den att bli otillräcklig. Men har man ändå bara ett garage att vara i så lägger man gott och väl 75% på tiden bara på att byta från ett verktyg till ett annat.

För tillfället går jag och funderar på hur jag skall få plats och råd med en vetrtikalfräs...

--- Mats ---
 
Jag har en tid umgåtts med tanken att köpa en Festool OF 2200 CMS. Börjar dock mer och mer fundera på om jag inte ska ta och gå på axminsters lösning med en DW istället. Känns som det är lite overkill att köpa Festool och i stort sett bara ha den bordsmonterad. Bättre "bang for the buck" och köra på DW och fräslyften från Axminster.

Samtidigt så är jag ingen fan av gul-svart när det kommer till maskiner men i detta fallet kvittar det väl lite eftersom den är tänkt att sitta permanent i bordet. Det blir ju en hel hög mindre pengar att göra på det sättet, men samtidigt behöver man ju fixa ett bra bord med anhåll osv.

Svårt det här, och denna tråden gör ju inte det lättare...=)
 
StyrmanBerg skrev:
Jag har en tid umgåtts med tanken att köpa en Festool OF 2200 CMS. Börjar dock mer och mer fundera på om jag inte ska ta och gå på axminsters lösning med en DW istället. Känns som det är lite overkill att köpa Festool och i stort sett bara ha den bordsmonterad. Bättre "bang for the buck" och köra på DW och fräslyften från Axminster.

Samtidigt så är jag ingen fan av gul-svart när det kommer till maskiner men i detta fallet kvittar det väl lite eftersom den är tänkt att sitta permanent i bordet. Det blir ju en hel hög mindre pengar att göra på det sättet, men samtidigt behöver man ju fixa ett bra bord med anhåll osv.

Svårt det här, och denna tråden gör ju inte det lättare...=)
Maskinen som sitter i kvittar inte, men den påverkar mindre än handburet. När du har maskinen i kommer du att jobba mer med frässtål utan inbyggt lager. Du kommer att jobba med större jobb. Båda leder till att du är beroende av att maskinen sitter stenhårt, och att maskines lager är perfekt, och att maskinens egna stag inte glappar det minsta. I annat fall får du både wobble och ojämnheter.

Har du inte nytta av Festool CMS för annat (bordssåg) har den en massa nackdelar (pris, överdrivet pris, och behovet att köpa Festools dyra prylar till för högt pris för all utbyggnad då den inte har standardspår). Men har du båda delarna i samma CMS får du en massa saker du betalat dyrt för att bli användbara, som du troligen vill köpa annars. Justerbordet blir till ett väldigt bra vinkelanhåll för att fösa arbetsstycken förbi fräsen med god kontroll. Längdanslaget på en breddad CMS fungerar utmärkt för att göra "dados" i sidorna på hyllramar, vinkelsanslagen blir starka och stabila stopp för fräsningen och kan dessutom användas som "kanal" för att kanske tryggt??? definitivt träffsäkert, sänka ner arbetsstycket över fräsen om man vill börja fräsningen en bit it.

Allt detta kan du uppnå för mindre pengar på andra sätt, så länge inte Festools kombination är intressant. Men som med allt annat, fortsätter du fräsa är det troligt att allt detta blir intressant.

I själva verket är alla investeringar kort om en Moretens vertikalfräs med matare bortkastade lärpengar på vägen till ett bra fräsbord... :D
 
Mats Bengtsson skrev:
---I själva verket är alla investeringar kort om en Moretens vertikalfräs med matare bortkastade lärpengar på vägen till ett bra fräsbord... :D---
Och inte slutar man där. För då upptäcker man att det finns Martinfräsar:wow: och så är karusellen igång igen... Det tar aldrig slut.....som tur är...;)
 
Det är definitivt mycket "back for the buck" med DW-combon från Axminster! Jag tycker dock man även vill ha Axminsters skaftförlängare som tar ER-hylsor. Den är kanon även om det finns en liten bugg med upp-och-ner-vända ER-hylsor -- de självlåser lite när man ska skjuta i stålen i dem. Det fina är att man kan ha hylsor för alla möjliga dimensioner för rimliga pengar. Jag har exempelvis en 7-8mm hylsa samt en 12-13. Den senare sväljer ju både 12mm och 1/2" skaft.

Nu är den biten avklarad, nästa stora val är ju anhållet. Jag har planer på hur mitt ska se ut. Planerna involverar massor av Kregs T-spårskenor, expansionsbeslag etc. Alternativet är att kapitulera och köpa ett färdigt anhåll, finns ju gott om sådana. Jag tycker att Kregs anhåll ser fint ut.
 
Kreganhållet i deras video såg ju riktigt stabilt ut. Nästan så man skulle kunna ha det som såganhåll om man gör en egen liten kombomaskin. (Såg/fräs) (Skulle behöva en så´n i min lilla lilla lilla hemmaverkstad.)
 
Daniel_N, phl och jag fick tillfälle att leka lite med Mr Handymans OF2200 och tillhörande tillbehörssystainer och fräsbordsmodul.

Vi var rörande överens om att fräsen är alldeles för finessrik och bra som handöverfräs för att monteras i bord, eftersom de tenderar att bli kvar där. Är man kökmontör är det ju en annan femma om man inte vill släpa runt på en massa olika maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.