Hej!

Tänkte bygga en platsbyggd bokylla i gammaldags stil (nödvändigtvis inte material). Takhöjden är 3 m och jag har inte lyckats hitta några skivor med den längden.
Har ni tips, ritningar både vad gäller utseende och byggnadssätt så är jag tacksam.

Jonas
 
Går nog att specialbeställa mdf eller björkskivor på fredells eller liknande byggvaruhus.

Köp massa formvirke och skruva ihop med en bakomliggande som en fasadvägg utan lockpanel och ha björkskivor som hyllplan. Kan du betsa eller måla hur du vill.

Fixa lite järn vitrol och impregnera dom med det så ser den nog rätt gammaldags och häftig ut. :)
 
Annars kan du ju bryta skivlängderna vid upplag vid varje hyllplan eftersom dom olika funktionerna döljer varann. Den ska var platsbygd och stationär eller ska den gå och flytta på?
 
Platsbyggd, skall inte gå att flytta på ;) Glömde att säga att med gammaldags så menar jag stilen, de kommer att bli vitmålade.
 
ahha, täckmålade eller en laserande vitfärg?

blir det täckmålat så kan du ju tex köra mdf där du gömmer skarvarna med hyllplanen vilket samtidigt blir konstruktionen, sen sätter du tex en fräst täcklist som front på hyllan det borde bli oldtimers.

baksidan på den här skissen kör du ju bara samma sak, du kör den upp till ett hyllplan och fortsätter på nästa. Finns ju olika bredder på mdf eller så ber du dom att såga upp åt dig på brädgårn.
 
  • hylla.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig handlat virke på Fredells men av de övriga priserna att döma är det nog smartare att pröva Beijers, K-Rauta eller ByggMax. XL Bygg(f.d. Bygg-Ole) ligger ju nära Fredells förresten.

MDF fungerar ju bra till sidorna, men knappast till hyllplan. Björkskivor som nån skrev ovan fungerar bättre.
 
Mr Handyman skrev:
Har aldrig handlat virke på Fredells men av de övriga priserna att döma är det nog smartare att pröva Beijers, K-Rauta eller ByggMax. XL Bygg(f.d. Bygg-Ole) ligger ju nära Fredells förresten.

MDF fungerar ju bra till sidorna, men knappast till hyllplan. Björkskivor som nån skrev ovan fungerar bättre.
Visst fredells är ju dyra, men dom har ju ett utbud oxo till skillnad från byggmax, ska man däremot ha standard prylar och inte måttbeställa skivor så funkar ju byggmax bra. Inge ställe man köper parkett på däremot.

Ang Mdf som hyll plan så fungerar det med visst men det beror ju på spännvidd och djup på hyllan och vad som ska stå där, 2 mdf med 2t2 imellan funkar alldeles utmärkt men som enkel skiva är ju björk segare och starkare men det säger ju sig självt. Sen beror det ju på hur grejerna ska se ut efter man behandlar dom oxo. Jag känner inte så många som laserar MDF och är nöjd med det.
 
Nej, det är sant, ByggMax kan inte betraktas som en kvalificerad leverantör av virke till bokhyllor.

Självklart beror det på bredden och djupet, men MDF kan inte generellt sägas vara ett lämpligt material för att bära last horisontellt.
 
Jag ska också precis bygga en platsbyggd bokhylla i lite äldre stil d^_^b
Var helt inne på att göra även hyllplanen i MDF, men det är kanske läge att tänka om.
Mina bredaste hyllplan blir 102cm och 26cm djupa, hur tjock MDF skulle man behöva i hyllplanen för att det inte ska bågna? :S Kommer att ha böcker, pärmar och tidskriftssamlare på hyllorna.
Tänkte sätta spårfräst plywood som bakstycke (sån som ser ut som pärlspont) och sedan fräsa någon snygg profil på de stående sidostyckena men låta hyllplanen vara utan krusiduller.
 
CCR skrev:
Jag ska också precis bygga en platsbyggd bokhylla i lite äldre stil d^_^b
Var helt inne på att göra även hyllplanen i MDF, men det är kanske läge att tänka om.
Mina bredaste hyllplan blir 102cm och 26cm djupa, hur tjock MDF skulle man behöva i hyllplanen för att det inte ska bågna? :S Kommer att ha böcker, pärmar och tidskriftssamlare på hyllorna.
Tänkte sätta spårfräst plywood som bakstycke (sån som ser ut som pärlspont) och sedan fräsa någon snygg profil på de stående sidostyckena men låta hyllplanen vara utan krusiduller.
Visas bra på http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

--- Mats ---
 
Kanond^_^b, verkar inte vara några problem med tex 16mm MDF
 
Limma sedan fast en rejäl kantlist av massivträ och få ett betydligt stadigare hyllplan. Dessutom slipper du gnetandet med att få mdf-kanten snygg.
 
bigsnucke skrev:
Limma sedan fast en rejäl kantlist av massivträ och få ett betydligt stadigare hyllplan. Dessutom slipper du gnetandet med att få mdf-kanten snygg.
Väljer man MDF är det god chans man vill måla. Har man valt tillräckligt kraftigt hyllplan skulle jag inte se någon vinst i att sätta på massivträ utanför. Skulle massivträ behövas borde trä bara på framsidan inte vara bästa lösningen.

Skulle jag satsa på rörligt trä i en bit av konstruktionen hade jag nog snarast gjort hela hyllplanet i rörligt trä, och konstrutionen för att ta upp rörelse därefter.

--- Mats ---
 
Ni gör som ni vill..( Att kanta skivor är annars ganska vanligt på ett snickeri.).. Vinsten med en kant av massivträ är väl ganska uppenbar: Starkare hylla(en limmad list med samma tjocklek som skivan gör markant skillnad) och mer lätmålad kant. Så här gjorde ett välkännt möbelföretag på fyra bokstäver innan man började snåla. Då fick man hyllplan som slackade och man visste inte varför... "Rörligt trä" har inte jag funderat på öht .(?)
 
Mats Bengtsson skrev:
Väljer man MDF är det god chans man vill måla. Har man valt tillräckligt kraftigt hyllplan skulle jag inte se någon vinst i att sätta på massivträ utanför. Skulle massivträ behövas borde trä bara på framsidan inte vara bästa lösningen.

Skulle jag satsa på rörligt trä i en bit av konstruktionen hade jag nog snarast gjort hela hyllplanet i rörligt trä, och konstrutionen för att ta upp rörelse därefter.

--- Mats ---
Inte för att jag byggt någon platsbyggd bokhylla (ännu) men jag tror inte rörelsen i 26 cm hyllplan borde vara ett problem(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.