Nja, pratade idag med en kompis i Göteborg som har den gamla utan FP i ett garage, och han rapporterar liknande problem. Så det verkar inte gör nån skillnad. Har dock ingen aning om vilka förutsättningar han har.
 
kickassford skrev:
Jag har exakt samma problem som du..
endast 50kvm isolerat garage som en kupevärmare klarar att värma klarar inte denna coolix.. oerhört besviken..
körde upp en rumstemp på ca 18 grader med en byggfläkt men den vill ändå inte pumpa ordentlig värme..

min inköptes för två veckor sedan, när köpte du din?
även Pikkos är nyinköpt så jag undrar om det inte är en dålig batch...

du kan följa mitt och Pikkos problem här: [länk]

Hur har du din utedel monterad?
samtalat med Jula support och dom sa att jag först skulle flytta den så den är så fri som möjligt..
jag känner att det är en helt onödig grej då nu 3st har samma problem..


Min var inköpt 091003.Utedelen har jag monterad relativt öppet.Ca 2 m från en vinkelvägg iofs.Men åt andra hållet är det vidöppet ca 30m.Grannen har en Nordic monterad en halvmeter från en vinkelvägg och dessutom i en carport,den verkar funka ok.Vet inte hur jag ska kommentera Julas ideer.De försöker väl att inte ersätta så länge det går.De är väl deras motto enl min erfarenhet av Meec gräsklipparn jag har.Idag skickar jag in min felrapport på pumpen. / Mats
 
Fick ett erbjudande från EKO idag. De har ett begränsat antal "Invest MSR 3-12-U" som de säljer för 3995:-
Enl. reklambladet den enda luft/luft-värmepumpen med underhållsvärme om 8 grader.

Någon som har en sån?
 
EKO finns bara i Borås, Fjäkinge, Jönköping och Malmö :(
 
Invest ska vara samma som Julas enligt vad jag läst, och de ser rätt lika ut
 
Jag var precis ute och kollade vad jag ställt in på min Coolix. Heat och 17 grader. Och så har den stått sedan jag installerade den. Den håller sina 17 grader i garaget trots utetemperaturer på ner till -15.
Strömförbrukningen har varit ca 400 kWh under december/januari.
Visst, den har fått jobba, men inga problem med värmen. Ena porten öppnas då och då när frugan ska ut med sin bil, inga problem med att få upp temperaturen när hon kör in en iskall bil efter en tur i snön.
 
Jag har varit i kontakt med Jula idag.Dom har fått en hel del felrapporter på sistonde ang pumparna med FP (underhållsvärme).Bollen ligger hos Julas leverantör nu.Bara att avvakta för oss som har detta problem.Måste rosa killen jag pratade med på Jula också.Verkligen trevligt bemötande. / Mats
 
alfamats skrev:
Jag har varit i kontakt med Jula idag.Dom har fått en hel del felrapporter på sistonde ang pumparna med FP (underhållsvärme).Bollen ligger hos Julas leverantör nu.Bara att avvakta för oss som har detta problem.Måste rosa killen jag pratade med på Jula också.Verkligen trevligt bemötande. / Mats
Fått något svar av Jula? Sa dom nått om hur lång tid det kunde ta?
 
Hej!
Tyvärr så visste dom inte hur lång tid detta skulle ta.Men dom skulle höra av sig så fort dom fick reda på något.I Onsdags fick jag reda på att ärendet är skickat till tillverkaren iallafall. Mvh Mats
 
Vi har just installerat en luftvärmepump i vårt hus. Gjorde allt själva - gick väl på under tre timmar - enkelt med snabbkopplingen trots en usel monteringsanvisning..

Vi funderar nu på att montera en i källaren men är osäkra på om det går då innerdelen kommer att hamna ca en till två meter lägre är utedelen.

Någon som vet vad som gäller?
 
Utedelen behöver inte sitta lägre än innerdelen. Har själv en Panasonic i källaren där utedelen sitter högre än innerdelen och det fungerar.
 
Tack:)
 
Installerade en InVest MSR3-12 med underhållsvärme i garaget (50m2) i söndags, drog igång den i tisdags efter att fått låna vakuumpump av killen jag köpte den av. Funkar bra än, i FP läge håller den runt 9 grader. Var inte speciellt svårt.. : )
 
Installerade Coolixen i garaget inatt och den har sedan 5 imorse höjt temp från ca 9 till 17-18. Några få minusgrader ute så den har det relativt enkelt. Såhär långt verkar den ge mig bekväm rumstemperatur till lägre kostnad än elelementen gav underhållsvärme, men den har ju inte snurrat så många timmar ännu.
 
Hur mycket blåser det från innedelen? Om den sitter på motsatt vägg från tv-soffan, ca 3 meter bort, kommer det blåsa mycket på en då? Tänkte kanske rikta luften mot golvet för att få lite bättre cirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.