Mikael_L skrev:
Är det inte mer rimligt att fråga sig varför han ska ha avans på materialet, då han inte har skapat något förädlingsvärde?

Jag lovar att ingen elektriker eller rörmokare kommer få leverera den minsta lilla grej hos mig ifall dom vill ha ett endaste öre mer än vad jag själv betalar på Jula, elbutik.se eller rinkabyror.se, etc.

Då köper jag in alla saker själv istället.
Och som resultat får jag väl ingen som gör jobbet och blir tvungen att spara ännu mer pengar och göra det själv.
Jo visst hade det varit det bästa.. Men tyvärr har ju inte elbranschen utvecklats så.. Där är materialvinsten del i förtjänsten.. Hade en firma höjt sin timpeng drastiskt men igengäld inte tagit ut någon materialvinst, så är jag ganska övertygad om att jobben hade minskat för denna... Många konsumenter frågar endast efter timpriset...

Mikael_L skrev:
Är det inte mer rimligt att fråga sig varför han ska ha avans på materialet, då han inte har skapat något förädlingsvärde?

Jag lovar att ingen elektriker eller rörmokare kommer få leverera den minsta lilla grej hos mig ifall dom vill ha ett endaste öre mer än vad jag själv betalar på Jula, elbutik.se eller rinkabyror.se, etc.

Då köper jag in alla saker själv istället.
Och som resultat får jag väl ingen som gör jobbet och blir tvungen att spara ännu mer pengar och göra det själv.
Detta har ju diskuterats i andra trådar och håller med i en perfekt värld så vore det
bäst om allt låg i timdebitering i tjänstyrken men funkar inte i verkliga världen pga av bl.a att då blir förmodligen den med högst timdeb bortvald, men som sagt håller med att de vore bättre men vi är inte där än...

Mikael_L skrev:
Förädlingsvärde? Du vår grejjerna levererade till dörren och uppmonterade (Du sparar frakt/resa in till butiken), Firman byter trasiga produkter utan extra kostnad (köper du själv måste du stå för arbetskostnad själv), Du behöver inte köpa 50m EKK och 100m av varje sort FK (utan betalar bara de du behöver).

Att jämföra priserna på elmaterial hos den lokale elektrikern med tex elbutik.se är ungefär som att jämföra priset på ett paket Bacon hos lille Statoilbutiken med ICA MAXI.

Rrrrr skrev:
Förädlingsvärde? Du vår grejjerna levererade till dörren och uppmonterade (Du sparar frakt/resa in till butiken), Firman byter trasiga produkter utan extra kostnad (köper du själv måste du stå för arbetskostnad själv), Du behöver inte köpa 50m EKK och 100m av varje sort FK (utan betalar bara de du behöver).

Att jämföra priserna på elmaterial hos den lokale elektrikern med tex elbutik.se är ungefär som att jämföra priset på ett paket Bacon hos lille Statoilbutiken med ICA MAXI.
Mycket bra sagt!:D

Mikael_L
Ja Rrrrrrr, du har självklart rätt.
Så fyrkantig skulle jag naturligtvis inte vara. Men om jag säger så här, jag skulle inte acceptera mer än ett rätt litet påslag, jämfört med vad jag kan ordna det själv för.

Så är vi närmare sanningen om mig själv, och du kanske håller med mig,
...lite mer iaf ... ;)

edit:
Men sakerna levererade till dörren och framförallt uppmonterade, det trodde jag att jag betalade med timpenningen. Vad anser du att timpenningen ska täcka då ???

edit2: Du behöver inte svara egentligen. Jag förstår vad du menar, men det du skrev råkade bli nåt annat, och på samma sätt såg jag inte heller vad du skrivit förrän efter, då jag editerade första gången. :)

Redigerat:
Vi har ju diskuterat detta förr och kan troligen bli ännu en evighetsdiskussion bara Thomas59 vaknar :D

Ska försöka hålla mig kort, eftersom detta är lite off-topic för ett konsumentforum.. kanske?

Det har länge varit "tradition" inom byggbranschen (åtminstone EL/VVS) att ha väldigt höga materialpåslag istället för att lägga allt på timdebiteringen som tex IT-konsulter osv gör.

Men detta håller så smått på att ändras i och med att konsumenter blir mer och mer prismedvetna och vet oftast vad prylarna "ska kosta". De tycker jag är bra, jag tar hellre mer betalt / timme och har ett så lågt materialpåslag som möjligt.

Mikael_L
Jo vi står nog i verkligheten knappast jättelångt från varandra i den frågan.

Nu är det kanske bättre att vi fokuserar på att hjälpa TS med sin fråga.

Och jag undrar också om inte detta mest är en juridik-diskussion.
Vad har man som konsument för rättigheter när man blir uppskörtad, och först i efterhand inser detta.
Jag antar att existensen eller avsaknaden av något avtal mellan parterna är en rätt viktig fråga här. Ja även vad som står i avtalet, om det finns sådant.

tomlan skrev:
Detta har ju diskuterats i andra trådar och håller med i en perfekt värld så vore det
bäst om allt låg i timdebitering i tjänstyrken men funkar inte i verkliga världen pga av bl.a att då blir förmodligen den med högst timdeb bortvald, men som sagt håller med att de vore bättre men vi är inte där än...
Med ROT-avdraget är det snarare tvärt om, den medvetna konsumenten väljer den med störst andel på timpenningen.

Mikael_L
Gunnax
Har ni upprättat något avtal om jobbet?
Är det fastprisjobb eller löpande.
Har du något hum hur många timmar dom spenderat på jobbet?
Är fakturan välspecad, eller bara en eller några klumpsummor?

Jo.. åter till topic!

Gunnax: Om jag vore du skulle jag ta ett snack med firman och förklara att jag tycker att det blev på tok för dyrt! De flesta företag går att resonera med och vill att alla kunder ska vara nöjda! (Ingen vill sabba sitt rykte!)

-MH- skrev:
Med ROT-avdraget är det snarare tvärt om, den medvetna konsumenten väljer den med störst andel på timpenningen.
Håller med ! för en medveten är det nog inget problem, men om man bara frågar
om timpenningen och förutsätter att mtrl priset är det samma så kanske man ringer någon annan, för det verkar ju vara problemet att man blir tagen på sängen när fakturan kommer och mtrl är för dyrt

sen kan man ju fundera på vad skattverket tycker om att mtrlkostnader dvs spill
defekter mm bakas in i timpenning iom rotavdraget

tomlan skrev:
Håller med ! för en medveten är det nog inget problem, men om man bara frågar
om timpenningen och förutsätter att mtrl priset är det samma så kanske man ringer någon annan, för det verkar ju vara problemet att man blir tagen på sängen när fakturan kommer och mtrl är för dyrt

sen kan man ju fundera på vad skattverket tycker om att mtrlkostnader dvs spill
defekter mm bakas in i timpenning iom rotavdraget
Dom kan knappast något göra så länge man ej säljer material till under sitt inköpspris!

Rrrrr skrev:
Dom kan knappast något göra så länge man ej säljer material till under sitt inköpspris!
fast det kommer man ju att göra då, om man köper in mtrl och säljer utan påslag, spill, defekter mm kommer ju att göra försäljningstotalen på mtrl mindre
än inköp

Rrrrr skrev:
Jo.. åter till topic!

Gunnax: Om jag vore du skulle jag ta ett snack med firman och förklara att jag tycker att det blev på tok för dyrt! De flesta företag går att resonera med och vill att alla kunder ska vara nöjda! (Ingen vill sabba sitt rykte!)
Nu har jag pratat med elfirman. De krediterar mig 15 000kr för materialet. De hade dessutom debiterat mig 559 mil x 45 kr. De visade sig vara fel också. De hade kört 280 mil. Så där blir kredit på: 12 600 kr. (Jag bor i Stockholmsområdet).

Har du en specad faktura där dom tex. räknar upp antalet brytare, uttag osv? Har du det så räkna efter lite snabbt på de saker du faktiskt kan se ifall de överenstämmer med fakturan. Har du inte en specad faktura så kräv att få en.

Såna där "missar" i en faktura skulle iaf få mig att misstänka ytterliggare "missar".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.