Dags att visa upp mitt senaste projekt. Ett matbord i ask. Sargen är tappad i benen, bordsskivan är fäst med skruvklossar i spår i sargen för att kunna ta upp bordsskivans rörelse.
Benen lutar utåt i 3,5grader och är "taperd" på två sidor. Behandlad med matt polyuretanlack.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SH] och 19 till
  • Laddar…
Så jäkla fin! Säkert helt rationellt prioriterat, men pocket holes(vad heter det på svenska?) skiljer ju ut sig lite jämfört med övriga fogar ;).
 
Tack, jo jag funderade om jag skulle ta den genvägen eller en laxstjärt, och det kändes helt ok för mig att skruva där. Man får prioritera sin tid ibland helt enkelt.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jättetjusigt bord!
 
Snyggt bord katos(y)
 
Mikael_L
Jag hatar den här tråden !!! :eek: :x

Men läser glupskt och blir såååå imponerad av alla snygga grejer ni gör, alla ni som bidrar här. :cool:
Tänk vad mycket duktigt folk det finns! (y)
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Inte så imponerande grejer jämfört med andras finsnickeri, men dom är bekväma:
17430243481_10efc6bfa2_b.jpg
 
  • Gilla
RoffeN och 9 till
  • Laddar…
Byggt ett gång namnskåp till föreningen där jag bor, dom sitter nere i entreerna och visar vem som bor var. Min dominojigg https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-maskiner-idag.250889/page-5#post-2198142 fick jobba rätt friskt. Det var väl delvis pga dom här skåpen som jag byggde jiggen.

Ser ganska enkelt ut men beställarens önskemål om tajta ramar med smala kanter gjorde bygget lite småkomplicerat.

Digitalmålade över namnen så ingen granne känner sig uthängd, ni fattar nog principen ändå.:)

DSC_0056(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0054(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0058(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C skrev:
...
Digitalmålade över namnen så ingen granne känner sig uthängd, ni fattar nog principen ändå.:)
...
Oj, när jag såg bilden trodde jag först att alla hade flyttat :confused:
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Sjukt rolig tråd!

Inte särskilt mycket att skryta med kanske men likväl jäkligt roliga projekt när det begav sig.

Tänk vad lite färg kan göra med annars ganska trista föremål.
Skärmavbild 2015-05-25 kl. 22.45.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad lite ljus kan sätta en karaktär för ett helt rum.
Skärmavbild 2015-05-25 kl. 22.49.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller att gamla leksaker kan bli någonting annat.
Skärmavbild 2015-05-25 kl. 22.49.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...eller gamla trista IKEA-produkter.
Skärmavbild 2015-05-25 kl. 22.49.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
meckis skrev:
Byggde en So-Ro vagga till vår minsta dotter. Kände att de färdiga vaggorna man kan köpa för 5000kr var lite för magstarkt när man kan bygga en likadan för småpengar.
Hyllplan från biltema och kantband för ca 400kr. sänksåg, bandslip överhandfräs med kopierring och lite hembyggda ellipsverktyg fick det hela att gå som en dans!


[bild]

[bild]

[bild]

På sista bilden har jag inte vitmålat skruvarna ännu. hade jag gjort om det hade jag använt ikeas dolda fastsättningssystem med en mutter som låser från insidan, fast kanske lite väl mycket jobb. Kantbandet tycker jag blev över förväntan. Ingen målning i övrigt på denna vagga.
Ser riktigt snyggt ut! Blev sugen på att göra en till vår kommande lille. Hur gjorde du ellipsverktyget?
 
bord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte direkt en snickrad möbel, men detta soffbord i betong gjöt jag och min svärfar för några år sen. Han gick bort strax därefter, så det är lite extra värdefullt för oss.

Behandlingen är gjord med Osmo hårdvaxolja, och hittills har det inte varit några problem med fläckar. Bordet har inga ben, utan står på hjul istället. Det är så tungt att två personer nästan inte kan lyfta det. Var inte så populärt i senaste flytten när det inte funkade att ta i hissen. :)
 
  • Gilla
TräNa och 3 till
  • Laddar…
stol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är mer möbelsnickeri: en barnstol till min dotters docka. Sidor i Osmo-oljad björkplywood, övriga delar i limfog tapetserad med fint papper och sedan lackerad. Extremt populär hos dottern.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Är väl inte heller något stort projekt, men jag behövde en ny vardagsrumslampa, och gillar "steam punk" stilen så jag snickrade ihop denna.

Är en låda av marinplyfa (limmad skrivad, spacklad och målad) och sen valiga kopparrör (klamrade inuti lådan) med lödkopplingar. Det är dubbelisolerad kabel med lampsocklar i rören så enda elmecket är ihopkopplandet från flera lamputtag till en kontakt in inuti lådan.

Den är inte helt klar ännu, jag skall fixa någon mer stilenlig täckplatta till undersidan på lådan som idag exponerar rostfria skruvar, vilket inte passar i stilen...

/K
 
  • lampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lazy rick och 2 till
  • Laddar…
Nu Min första "möbel" klar, mycket nöjd med både underrede och skiva!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.