Flyttade för ett par år sedan in i en villa i ett trevlig villaområde. Allt var frid och fröjd tills en pensionärsgubbe flyttade in i huset bredvid. Det började med vanligt smågnäll från gubben och har eskalerat till en bunt anmälningar om både det ena och det andra. Det har gått så långt att flytt har kommit på tal. Nu undrar jag vad som gäller ang. dolda fel... Kan gubben räknas som ett dolt fel? Har en granne någonsin räknats som ett dolt fel i något tidigare känt fall? Kan anmälningarna räknas som ett dolt fel om ärendet inte är avslutat (vilket alltid tar år då gubben hela tiden överklagar så långt det går)? Det går lätt att hitta anmälningarna för en köpare om dom kollar så klart. Vad gäller?
 
Nej, du har undersökningsplikt.

Har du inte kollat upp vart varenda knäppskalle i Sverige tänker flytta de närmsta åren så är det ditt eget fel..

;)

Inget illa menat, kunde inte låta bli bara.
 
mycke_nu skrev:
Nej, du har undersökningsplikt.

Har du inte kollat upp vart varenda knäppskalle i Sverige tänker flytta de närmsta åren så är det ditt eget fel..

;)

Inget illa menat, kunde inte låta bli bara.
Nu tror jag inte att TS menar att hen själv ska hävda dolt fel, utan huruvida den som eventuellt köper huset kan göra det. Jag tror dock att svaret blir detsamma, med skillnaden att det är enklare att kolla upp vilka knäppskallar som bor granne till huset man tänker köpa än att kolla upp vilka som eventuellt kan tänkas flytta dit.
 
Nej för att det skall kunna räknas som ett fel i fastighetsrättslig synpunkt skall det föreligga ett objektivt fel inte ett subjektivt.

Så tyvärr är just en sådan här sak något som man inte ålägger säljaren ansvar över då man rent rättsligt inte anser det ha med fastigheten att göra

/Lorant
 
kinglolle skrev:
Så tyvärr är just en sådan här sak något som man inte ålägger säljaren ansvar över
Jag skulle nog inte säga att det är "tyvärr" att det är så, utan att det är himla tur att man inte kan hävda dolt fel baserat på att en granne är otrevlig - då skulle det nog bli många jobbiga processer.
 
Jag tycker det är högst oklart, är gubben ett dolt fel, vem anmäler gubben, på vilket hus (håll) gnäller han på grannen eller sitt egets hus förre ägare.

Eller är det gubben som kan betraktas som dolt fel för en ny ägare av TS hus.

Protte
 
Tackar för alla snabba upplysande svar. Undrar bara hur det funkar med anmälningarna som inte är avgjorda. Är det samma tänk där dvs. en köpare kan kolla upp att det föreligger anmälningar, men eftersom han/hon ändå väljer att köpa så är risken som följer ifall man skulle bli ålagd att vidta någon form av åtgärd accepterad?
 
Skall börja med att säga att jag är övertygad om att ovanstående inlägg är rätt.

Men det har tidigare här på forumet hänvisats till ett rättsfall där någon lyckades få en motorbana, klassat som fel som säljaren borde informerat om. Osäker nu på om det var gocart eller motocross.

Banan gav en avsevärd bullerstörning.

Vissa typer av grannar kan säkert störa minst lika mycket som en gocart bana.

Detta är säkert inget problem i praktiken. Det är ju t.ex inte säkert att grannen kommer att bete sig likadant mot en ny ägare.
 
Ni får ta dit grannfejden med Aschberg o Co.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag tycker det är högst oklart, är gubben ett dolt fel, vem anmäler gubben, på vilket hus (håll) gnäller han på grannen eller sitt egets hus förre ägare.

Eller är det gubben som kan betraktas som dolt fel för en ny ägare av TS hus.

Protte
Alltså jag vill flytta pga knäpp granne som roar sig med diverse anmälningar mot min fastighet. Undrar därför ifall jag måste upplysa om detta inför en försäljning och om grannen eller anmälningarna kan räknas som dolt fel efteråt.

Kan även tillägga att inga andra grannar gillar denna granne, men dom slipper anmälningarna för att vi är den enda granne som har en angränsande tomt.

PS. Aschberg & Co skulle nog inte kunna hantera min granne. ;)
 
Antikälskaren skrev:
Undrar därför ifall jag måste upplysa om detta inför en försäljning och om grannen eller anmälningarna kan räknas som dolt fel efteråt.
Du har ju en upplysningsplikt, dvs att du som säljare skall informera om sådana förhållanden som ni vet om men som inte vid besiktningstillfället är uppenbara.
Om det sedan handlar om en sinande egen brunn, avloppdoft vid vissa vindförhållanden eller extrema knäppgökar är väl sak samma.
 
TS noterar att grannens anmälningar i några fall inte har lett till något beslut. Det betyder att myndigheten klassar sin insats hittills som "tjänsteanteckning", som INTE är offentlig handling. Vilket i sin tur betyder att en husköpare (eller någon annan) som efterfrågar fakta i målet inte får veta något alls. Tjänstemannen är faktiskt skyldig att hålla sekretess tills dess myndigheten verkligen fattat något beslut om föreläggande. Detta bland annat för att inte "okynnesanmälningar" ska drabba oskyldiga innan fallet är avfört.

Om sekretessbestämmelser på detta vis dolt faktiska fel skulle felet inte bestå i "gubben som sådan" ( :p ), utan i de fel som samme gubbe har anmält.
 
kinglolle skrev:
Nej för att det skall kunna räknas som ett fel i fastighetsrättslig synpunkt skall det föreligga ett objektivt fel inte ett subjektivt.
Men om gubben objektivt sett är knäpp - skulle det kunna vara ett dolt fel då då?
 
Hoppas du skojar med oss. Men försök du driva det som dolt fel :) Först antar jag att det måste utredas vem av er och grannen som har rätt. Han kanske har fog för sina anmälningar? Att du tycker grannen är knäpp är ju en subjektiv uppfattning. Han kanske tycker att du är lika knäpp...
Dessutom skriver du att gubben flyttat in efter att ni bott där ett tag. Tycker du verkligen att säljaren till er fastighet ska stå till svars för det isf?
 
Redigerat:
Det här är nog till att vara ute på slak lina, det kan t o m bli det omvända förhållandet. Att anmäla någon, är inget konstigt i sig, men att anmäla många gånger, som då inte leder till något, kan gå som ofredande, enligt lagtexten = brottsligt. Att utpeka någon för en brottslig handling, är också brottsligt, om man inte kan bevisa detta. Så, innan TS vet vad det hela handlar om, strunta i det. Om nu grannen är sjuk på något vis, så går det inte att komma någon vart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.