Värmepumpar
ByggNV: [citat] Båda har besökt huset, och detta är resultatet av deras besök.
Bengt65: [citat] Hur många fläktkonvektor element har du? Hur stor källare? Vi har ca 50 kvm källare med genomgångs rum. Tänker om det räcker med ett längst in. Där vi har tvättmaskin och torktumlare i nästa rum efter tvätt stugan har vi lvvp och hänger tvätt. Där har vi en avfuktare från Woods avsedd för att torka tvätt.
Magnus_Hansson2421: [citat] Nu har jag rätt rego version och yamlfil. Använde en nyare fil först till min 3.6 version. Funkade fint att lägga till min rumsgivare istället för "sensor.indoor_temperature" rego1000.yaml filen så dök innetemperaturen upp i min värmepump.
Funkster: Det är troligen igensatt kondensavrinning, vår 310 råkade ut för det titt som tätt. Det gäller att hålla avrinningsskangar och ev. vattenlås i skick. Vi har nu efter 24 år bytt ut den mot en nyare Nibe , så den har jag inte sett över än. /Thomas
MirsadRexhepi: Hej. Fortsätter tråden. Vet ni i vilken meny en utegivare aktiveras?
AG A: [citat] Som flera andra redan sagt, så är det lyckligtvis bara ytterhöljet som blivit buckligt. Har det inte landat på rören, så ska inte funktionen ha påverkats. Men det märks ju när det kopplas in. Dock förstod jag inte om ni har bytt ut det och inte ska använda det mer. Om ni ska använda det märker ni ju om det är något fel. Men, om ni inte ska ha det, och tänker sälja det så
Sarocco: Isoleringen ligger där för att isolera mot kyla, helt enkelt. Frostfritt djup räknar man väl på 120cm under mark, då kan du räkna ut att du får en hel del värmeläckage därnere utan isolering, och även risk att röret fryser. En inspektionslucka hade jag inte slagit till på, den kommer bara leda ner kyla.
Nyponbuske: [citat] Nej, tyvärr. Montören kom tillbaka, men hittade inget avvikande. Nu vid varmare temperaturer är ljudet lite mindre, men vi får väl se till vintern när det blir kallare, om vi kanske tar hit någon annan.
xxargs: [citat] Så länge det är garanterat undertryck inomhus så är inte ångspärren ett faktor för om det blir fuktproblem eller inte så länge luften vandrar utifrån och in och det värms upp under tiden (vilket gör luften torrare) - dock vill man heller inte ha en massa kalldrag utifrån via rörgenomgången då det kan lura temperatursensorer i innerdelen och annat så att innerdelen inte
sjoelund: [citat] Förmodligen, ja. Årsförbrukningen baseras på att ha den igång på dess högre effekt hela året, men den lär inte gå på för fullt hela tiden. Möjligtvis att den drar mer om du ställer upp värme högre och den mindre inte skulle orka med.
SvensKiwi: [citat] Nej.. men känns som jag inte vågar pilla nu när den fungerat i 4 dygn. Är det inte dumt? :O
ulfben: [citat] Vi har förvisso stenvägg, så jag behövde inte oroa mig över eventuellt oljud. Jag valde att hänga vår LLVP på väggen, trots installatörens ihärdiga motsättning. Han ville prompt ha den på markstativ. Men min observation är att alla LLVP jag ser stående på mark, står snett. De verkar vandra och sjunka med åren? Hade jag tvingats ställa på mark så hade jag absolut
H-Thomasson: Gjut en riktig betongplatta som ni ställer utedelen på. Har ni aldrig sett hur trädgårdsplattor ser ut efter 10 år. Då börjar dom slå sig.
Nannito: [citat] Hej Det är ca 30cm mellan maskinen och fasaden och jag vill gräva ned röret med värmeledning I tomten till stupröret. Jag undrar om den här sort av röret passar och om det räcka gräva ner 10cm djup ? Röret klarade sig ute på mark under hela vinter i förre året.Tack
HansomeHanson: [citat] Ja, det verkar de ha gjort för mig med. Dessutom fick jag dagen efter ett Mail om att det fanns en ny uppgradering. Den ena handen vet uppenbart inte vad den andra gör…
Vakten33: [citat] Ventilationen funkar som det ska, har återställt flera gånger men problemet dyker upp efter 40 minuter. [/QUOTE]
MrDizzy: [citat] Lite sent svar kanske, haft semester och inte loggat in på BH utan spenderat tiden med att slappa, renovera och hitta på saker med ungarna. Det finns 3 vattenburna element modell större i källaren förutom pannrummet Elementen plus värmestrålning från källartaket håller det ca 5C kallare i källaren på vintern än på bostadsvåningen. (som då blir ca 17C då jag har 22-23C
metramo: [citat] Hej, Jag frågade en god vän exakt samma sak. Han indikerade en kran som lutar i 30°. På min kan står det "avstängning". Han sa också att fylla på försiktigt och att titta på manometern (som är dold under en lucka på pumpen). Mitt nedre rör är mycket riktigt kallt och det övre varmt. Intéressant att jag hittade din bild med samma fråga med en Google Gemini.
Agip: [citat] Det är en poolvärmepump. Gullberg och Jansson V20, ca 3år gammal. Den fungerade bra förra året, men i år har den strulat med fläkten. Om kompressorn går vet jag inget om... vet bara att när fläkten går igång så stängs den av. Får dra ut kontakten i 5min för att värmepumpen ska gå igång igen.
xxargs: finesserna som Wlan-uppkoppling av värmepumpen utvecklas - det fysiska konstanterna och termodynamiken för grundfunktionerna ändrar sig inte även om många skulle önska det.
Comfort Thomas: Vet inte vilket märke eller modell det är idag men en duo från 2008 är högst troligen rätt klen effektmässigt så snart det blir några minusgrader ute. Kan vara vettigt med ett byte om elraddisarna behöver gå in och stötta tidigt på hösten för att den är för klen. Eventuellt går det att koppla bort innerdelen ovanför ytterdörren och låta befintlig utedel bara använda
Blåis: En metod är att ställa in kurvan för kylan relativt lågt så du får kall framledning på köldmediet och sen reglera rumstemp via fläktkonvektorn. Låt kurvan för kyla starta när kurvan för värme slutar.
bettet: Har en Vaillant 77/5 IS hydraulstation och försöker förstå hur inställningarna för ”kompressorstart vid x gradminuter värmeunderskott” (energibilansreglering) samt ”kompressorhysteres” samverkar. Bägge inställningarna kan, om jag förstår det rätt, göra att kompressorn startar eller stoppas. Är det alltså när villkoren stämmer för någon av dessa inställningar som
Josth: Finns ju specialmodeller av innerdelar som är avsedda att byggas in i taket på ett eller annat sätt. Titta t.ex. Mitsubishi Electrics sortiment. Men det blir dyrt med allt hantverk.
he-peter: [citat] Hur och när använder ni stugan? Hur länge vistas ni varje gång? Bara helger, eller veckovis? Är stugan uppvärmd, om ni inte är där? Kallstäld, eller underhållsvärme? Som du säger, på papper är HZ och Nepuran liknande prestanda. Jag har både Daikin Caldo II sittande i hallen och en Panasonic hz25xke i en tillbyggnad. Vi bor i södra Sverige, så jag kan inte bedöma, hur det
Jeppan: [citat] Mig veterligen har jag ingen automatutluftning i systemet
lordi: [citat] Man kan säga att lämplig filtreringstid är beroende på hur värmetrögt huset är, alltså hur fort inomhustemperaturen påverkas av svängningar i utomhustemperaturen. En kortare filtreringstid innebär att värmeproduktionen stängs av tidigare när värdet för "stopp av värme" uppnåtts, men även att den startas tidigare när värdet understigs.
Josth: Jo lite utrymme behövs ovanför LZ. Men vissa golvmodeller kan också monteras som takhängda och tar då alltså upp ändå mindre utrymme i höjdled. Sedan finns det inbyggda takkassetter som man helt fäller in i innertaket om det finns ledigt vindsutrymme ovanför. Då syns i princip bara ett stort galler neråt.