Sommartorparn
Sommartorparn: Fräsa kan du göra för att luckra jorden där du tänker täcka med duk, men för övrigt är det inget bra att fräsa när man har rotogräs. (Dom delas upp i massor av småbitar som var och en får ett eget liv och kommer med full kraft nästa sommar.) Om du ska fräsa där du ska ha häcken kan det var en god idé att blanda ner kompost o kogödsel för humus och långtidsnäring. Svårt att
4 svar · 12,0k läst
C
Cuelist: Vår nyköpta tomt har redan en gräsmatta eftersom det är en del av en befintlig stor tomt som styckats av. Problemet är att på stora delar av tomten är det riktigt blött, även flera dagar efter regn upphört. Marken är lera och det kan väl förklara det hela misstänker jag. Hur löser man dränering? Rullar man upp mattan i sektioner och gräver ned dräneringsrör med viss lutning mot
0 svar · 4,5k läst
yonna
yonna: [citat] Låter kul att du testar! Om du inte sätter dem precis bredvid varandra kan du få en fin effekt. Lycka till!
5 svar · 2,9k läst
M
MC_Hammer: OK, det låter som våran matta det, men eftersom vi har en två årig son, så är det inte riktigt aktuellt att så gräs, då han och många andra kommer springa för mycket där o söla. Vi har nu lagt på ca:2-3 cm dressand, som en sista utväg, men tror själv inte det kommer fungera.. men men, vi får väl se.. tack iaf
4 svar · 2,9k läst
U
ulricac: Jag anlade gräsmatta i början av sommaren. Jag hittade en folder på Granngården som jag följde! :D Även våran gräsmatta blev ganska fläckig, men jag har flera gånger under sommaren sått på mer gräs på de kala fläckarna och vattnat ordentligt. Dessutom har jag gödslat en gång (och var då extra noga där gräsmattan var lite sämre) och nu börjar gräsmattan bli riktigt fin!
1 svar · 4,0k läst
swecul
swecul: det var en bra idé! ska kolla upp det! tackar!
2 svar · 4,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Här kan du läsa: http://www.juniper.se/tradvard/
1 svar · 7,7k läst
Mattias L.
Mattias L.: Samma här, finfint gräs under studsmattan! :p
9 svar · 9,3k läst
A
AndersS: Vi har ett med fyra sorter och alla bär frukt. Däremot om du inte är van att klippa träd så ta gärna hjälp till familjeträdet av den orsaken att de inympade sorterna har olika växtsätt, växer olika och olika fort, åtminstone det vi har.
2 svar · 4,0k läst
F
Farzan: Det mesta av Stockholms län är zon 2 eller 3 beroende på hur sjönära det är (generellt lägre zon nära sjö/hav). Delar av de nordligaste förorterna tillhör zon 4. Alla de sorterna som Kalleman räknade upp funkar i Stockholmstrakten. Men ligustern "atrovirens", som ska vara vintergrön, brukar inte behålla bladen så bra i 08-land- åtminstone inte i mindre gynnsamma lägen (typ
5 svar · 7,8k läst
J
joaspo: Hej ! Vårt hus håller precis på att bli klart. Så nu har vi tänkt att starta med trädgården i mitten av setpember. Så frågan är när blir det för sent att rulla ut gräs funkar det i början av oktober tro??
0 svar · 19,0k läst
naresjo
naresjo: Har en gräsmatta, inte stor men dock en gräsmatta, eller vad vi ska kalla det... När jag flyttade in var det en nästan 4 m hög häck, som skymde gräset så det var mycket mossa. Häcken är borta, och så även nästan all mossa, så långt bra. Men har även grävt bort en del av gräsmattan för att göra lite snygga rabatter, och när jag ska ner med spaden är det stenhårt! Gräset är
0 svar · 2,8k läst
S
Solana: I förra huset hade vi en Thuja Smaragd häck, en del ca 1/4 stod mer eller mindre på berg, vi fick bygga upp mkt jord omkring fötterna. Vi kanske kunde gräva ner dom 25 cm!! Hela vår förra trädgård var ett experiment!! Fördelen med det är att man lär sig vad som går och hur! De växte väldigt långsamt och de behövdes vattnas oerhört noga i flera år. För att det ska kunna lyckas
2 svar · 15,1k läst
Kalleman
Kalleman: Ni kan inte dela på ansvaret och sätta den i tomtgräns? Fast i så fall hade du nog inte skrivit detta inlägg förstås...:p
4 svar · 5,9k läst
C
Cockaby: På www.odla.nu så finns där en som är väldigt duktig vad gäller beskärning av fruktträd. Tror den allmänna rekommendationen vad gäller vattenskott är att ta bort 1/3, korta av 1/3 och låta 1/3 vara kvar tills vidare. Anledningen till vattenskotten är ju för att trädet snabbt ska kunna få upp en tillräcklig lövmängd för att kunna upprätthålla balansen. Tar du bort alla
1 svar · 8,6k läst
Kalleman
Kalleman: Som regel inte, om man köper plantor som är odlade i Sverige och kanske allra helst lokalt. Alla buskar och träd måste hinna avmogna innan vintern kommer, divs fälla eventuella blad och gå ner i vila. Om en buske som är odlad i södra europa kommer hit upp för sent på året hinner den antagligen inte gå ner i vila och kommer få svåra skador. Planterar man sent på året så kommer
3 svar · 9,5k läst
A
alacs: Tack, ja av bilderna att döma är det definitivt en sådan. /alacs
2 svar · 4,9k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Vill tipsa om en bra sida med mycket information om hur man planterar o för övrigt sköter äppelträd. Har kan du läsa om du gjort rätt ;-) http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
7 svar · 23,2k läst
A
AndersS: Svar fråga 2: Tror aldrig på att det fungerar i praktiken. Om man t.ex. är borta just den tiden när det är "gräsklippardag" ska man vänta till nästa tillfälle och då kanske det regnar. Tror att detta kommer att leda till större osämja pga av att någon bryter mot det man anser vara "överenskomna regler". Men det finns säkert undantag men generellt tror jag inte på detta då vi har
6 svar · 3,4k läst
J
jenfor: Lägger ni 10-20 cm matjort så kvävs större delen av ogräset. Det ogräs som ev. kommer igenom kommer att trängas undan av det önskade gräset när det börjar ta fart. Hade problem med ogräs när vi precis sått vår gräsmatta, men efter att ha gödslat gräsmattan första gången har vi nästan inget ogräs alls kvar.
4 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Plantera en ny häck inne på er tomt med en smal gång mellan häckarna. Den nya häcken driver ni upp i den höjd ni vill ha den i. Tror att det blir svårt att få nån rätsida på grannen... Eftersom den nya häcken blir högre än den som nu är där kan ni ha vilken sort ni vill. En liguster tar lång tid på sig innan den kommer igång. Ett alternativ är bokhäck (bl.a yonna har skrivit
4 svar · 7,7k läst
Kalleman
Kalleman: Har det inte hunnit bli så stort så går det att göra mycket med ett träds krona. Man kan ge det en helt ny topp om det skulle behövas. Helst vill man ju göra allt detta medans de grenar det handlar om fortfarande är någorlunda små och inte ställer till problem med läkning osv. Det går inte att härifrån säga hur du ska göra, bara att det går. Bästa tiden är nu, under juli,
1 svar · 8,7k läst
M
Mats: ja varför inte men ett tips är att skippa en bit och bara lägga dit sand och spilljord så har du fått en spännade plats som tvååringen kommer att gilla
21 svar · 60,7k läst
FemTummar
FemTummar: Jag har hört talas om nån som slog ned en påle i mitten av busken och därefter fäste fyra linor i toppen på pålen. Med linorna fäste han sedan upp en ring som stöd runt busken. Tror att ringen tillverkades av vanlig trädgårdsslang... Har inte testat metoden själv och är osäker på vad busken tycker om att få en påle körd rätt i roten, men jag gillar själva tanken. Det borde gå
6 svar · 22,9k läst
F
fikonstina: Vårt hus ligger bara 20 meter från vägen (fast ingen riksväg förståss), när vi var nyinflyttade så var trafikljudet väldigt störande. Nu några år senare tänker jag inte alls på det. Vare sig på natten eller dagen. Vi funderade på ett plank, men det känns inte längre som prio ett, när vi nu bygger nytt hus på samma plats så finns inget plank med. (vi har däremot flyttat in
3 svar · 6,5k läst
yonna
yonna: Uppe i Skellefteå kan du mycket väl sätta en perenn häck av plymspirea. En planta täcker ca 1 kvm efter ett par år. Den sprider sig inte och kräver inget jobb och vissnar snällt ner under vintern. Den blir hög, tät och fin och ger insynsskydd. Ytterligare en fördel är att den blir väldigt mycket snyggare uppe i norr än här nere i södern. Dessutom har den hunnit komma i blom när
2 svar · 4,5k läst
T
tiggre: Finns ju markduk att lägga ut (typ som tunn vit väv). Med den så skuggar man ju indirekt gräset som ska gro under... har funkat utmärkt för ca 200m2 här hemma.
5 svar · 3,6k läst
M
maggan9: Vitgröe är ettårigt och blir ca 10 cm högt och är ljusare än annat gräs. Om du har det så kommer det inte tillbaka nästa år om du håller efter det så att inte nya frön bildas.
13 svar · 7,3k läst
·
K
karmajoyst: Såg igår en fin blodbok fast en hängbok. Det var ca 10 år gammalt skulle jag tro och kronan hade en diameter på runt 40 cm.
4 svar · 4,2k läst
J
jessica: Nu är du ju säkert redan klar...men Jag har tidigare fått av min granne o jag har bara grävt upp o satt ner o dom (har inte varit noga att få med mej så mycket rot eller dyl)o alla har alltid tagit sig o jag har inte klippt ner dom någon gång.Jag har även köpt små små plantor o det var bara första året som jag vattnade dom någon gång.Men dom växer som ogräs i alla fall. (det var
4 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.