G
General_Failure: Vet inte om du hittar just stödmurar men begagnat byggmateriel hittar du på www.byggigen.se
1 svar · 3,6k läst
A
andersbyggahus: Nån som har koll på hur mycket finplanering kan tänkas gå till. Givetvis beror det på en massa faktorer, men de flesta offerter jag fått så går det konstigt nog alltid på 30000 för grov- och lika mycket för finplanering. Jag kan tänka mig att denna post som inte utförs av entreprenören medvetet hålls låg för att inte skrämma upp kalkylen... Nån med erfarenheter, eller
0 svar · 3,6k läst
G
General_Failure: Markförstärkning kan t ex var pålning men det kan också innebära att man gräver ur dåligt material (ex lera) och ersätter det med material som har bättre bärighet. Det finns nog fler exempel på vad man kan göra för att förbättra markens bärighet. Grundförstärkning kan innebära att man har lite extra armering i betonplattan. Har man blandat grundmaterial under huset (ex berg i
1 svar · 4,8k läst
S
stefanbergman68: Vi ska bygga ett Älvsbyhus och är nu i färd med att sätta ut huset, för att söka bygglov. Vi har lyckats att få huset på plats i horisontell led. Nu återstår att fastställa husets nivå i förhållande till gatan. Jag efterlyser här tips och riktlinjer när det gäller att bestämma läget vertikalt. En nedre gräns är given av avloppets nivå ute i gatan och tillbörlig lutning hos
0 svar · 3,3k läst
G
General_Failure: Vill minnas att jag såg det på Bauhaus sidanom säckarna med betong.
0 svar · 4,7k läst
S
smlino: Jag har genom arv blivit delägare i ett hus byggt 1975. Presumtiva köpare har köpt överlåtelsebesiktning, som visade överraskande resultat. Vi beställde då själva en fuktbesiktning, som gav annat resultat. Följaktligen är jag intresserad av allt som rör problem med syllar (eller obefintliga problem!) och hur tillförlitliga mätmetoderna är.
0 svar · 5,4k läst
P
PA: Har en kollega som behöver komma i kontakt med en duktig och pålitlig pålningsfirma. Region Stockholm. Finns det någon som har bra erfarenhet av någon firma som går att lita på?
0 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.