KarlXII
KarlXII: Tätar du insidan har ju inte fukten nån annanstans att ta vägen utom att mätta betongen och arbeta sig uppåt...och det vill man ju inte, eller hur?
1 svar · 3,6k läst
D
David: Jag är nog en aning otydlig. :-[ Vad jag menar är att jag funderar på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna för att få en så plan yta som möjligt. Sedan lägger jag makadam över hela ytan och gjuter en platta. På detta sätt borde jag slippa spränga så mycket och borttransportera sprängstenen. Kostnadseffektivt? Om bergkrosset i mitten
5 svar · 3,5k läst
Fasting65
Fasting65: [citat] Det är löjligt billigt. För två år sen hjälpte jag min far att gräva om halva huset. Vi hyrde en minigrävare en helg - kostade väl en 1500 kr. Platonmatta och tillbehör gick på några tusenlappar - säg 4-5.000. Vi grävde upp ca 15 meter. Dessa siffor är grovt uppskattade, och vi bytte inte dräneringsslangen för den var intakt. Jag tror inte att vi hade behövt lägga
9 svar · 8,2k läst
E
Ekke: Om du söker tillstånd för brunnen i samband med bygglovet,sök då bygglovet som ersättningsbyggnad o se till att finns något slags gammalt avlopp i den gamla kojan.gärna bara ett rör ner i backen,då kan aldrig kommun säga nej eftersom du är en ansvarsfull medborgare som bara vill göra en förbättring.Detta är av största vikt,tro mig allt hänger på formuleringar o intillegens. ;)
12 svar · 5,7k läst
G
General_Failure: Det viktigaste är väl att ta reda på vad det är som orsakar sprickorna. Sättningar i grunden eller normala rörelser i huset? Även i ett äldre trähus kan det vara så mycket rörelser att tapeterna spricker här och där.
4 svar · 3,6k läst
Sweli
Sweli: Tack igen ;D
11 svar · 3,6k läst
KarlXII
KarlXII: Med tanke på de hutlösa priser de tar för att spränga och gjuta platta så kan det aldrig vara fel. En platta kostar väl runt 2-2500 kr/kvm. Sprängningär långt ifrån gratis. Dessutom tror jag personligen att varmgrund är en bättre konstruktion än en platta i mark. Sök lite på forumet med sökfunktionen - det finns många trådar om detta - och på internet och bilda dig en egen
5 svar · 3,0k läst
C
cattis: Kolla brevlådan Eldaren...
0 svar · 2,8k läst
F
Frisco: Någon som önskar bli av med sprängsten eller liknande fyllnadsmaterial i Göteborg? Ska bygga i Landvetter och är i behov av rätt mycket fyllnadsmaterial. Maila till martinnorling@telia.com
0 svar · 2,8k läst
A
ab-cd: Sprickor i betongplattan uppkommer vanligen förr eller senare. Tar du upp golvet efter 10 år så har du med stor sannolikhet någon spricka i betongen. Dock borde det inte uppkomma redan under byggskedet eftersom det ofta är långtidsbelastningar som orsakar sprickorna. Dåligt utfört grundarbete; komprimering av grus, armering gör ju inte plattan direkt starkare.
4 svar · 3,9k läst
E
Ekke: :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-/ :-* :'(
5 svar · 3,7k läst
E
Edvin: T ex J & W eller Sweco (dyrare av nån anledning jag inte hittat).
1 svar · 2,9k läst
G
General_Failure: Enligt våran entreprenör kommer det nästa år (eller om det var i år) att bli lag på att lägga radonslang under plattan.
1 svar · 3,7k läst
KarlXII
KarlXII: Brandkåren är ett bra alernativ...om de kan eller har lust. Jag kontaktade brandkpren men de ville inte på grund av att röken kan störa omgivningen... Men: Blir det inte väldigt jobbigt att ta hand om det som ändå blir kvar?
7 svar · 4,0k läst
D
DoJz: Vi har bara fått höra att vi ska utföra ett fuktprov för att vara på den absolut säkraste sidan. Visar det sig att plattan är ännu för fuktig får vi helt enkelt hyra in oss på en camping för att lägenheten är såld och vi kan inte flytta in som planerat :D Allvarligt talat, så kör vi med byggfläkten på halvfart så länge temperaturen inte sjunker under -5 eller så. Annars
9 svar · 3,1k läst
S
Strisak: [citat] Ser ut som grovt lite missfärgat mjöl, finns antagligen hos samma leverantör som förser er med sand o.dyl. Priset brukar ligga en bit över priset för sand. Har inte köpt själv men tycker mig minnas att det såg så i listan.
7 svar · 8,5k läst
M
Midas: Jag har ingen egen erfarenhet av dem. Men det är 3 på jobbet som isolerat sina källare med sådana och de är alla nöjda med resultatet. Fick alla ett bättre inomhusklimat utan den tidigare källar känslan
18 svar · 3,0k läst
Sweli
Sweli: Jag har allt annat än gröna fingrar och därför var tacksam för hjälpen jag fick av en trädgårdarkitekt. Växterna lever fortfarande efter många år. ;D ;D
6 svar · 8,9k läst
Sweli
Sweli: Tack för svaret AC! Jag ska ta en ny diskussion med grundgubben, denna gång vinner jag ;D Sambon har accepterat redan 8)
8 svar · 5,3k läst
C
cattis: ;D ;D ;D
13 svar · 4,1k läst
N
norrland: grannarna kanske uppskattar ett ställe där man kan köpa billigt singelgrus....några timmars oljud har har ju ingen dött av...dock dyra priser :D
7 svar · 4,8k läst
S
Sara: Fast vi har en tomt på 2500 kvm ;D Även om vi inte kommer att ha gräsmatta på hela tomten så skulle de bli rätt dyrt att köpa färdig.
14 svar · 3,8k läst
G
General_Failure: Det är kanske lite olika vad man menar med grovplanering men oftast handlar det om att jämna ut tomten så att den får den form som man tänkt sig. En sorts förberedelse för finplaneringen kan man väl också säga. Finplanering kan exempelvis vara anläggning av gräsmatta, rabatter, gångar, plantering av buskar och träd - en färdig trädgård med andra ord. Det man ska vara uppmärksam
1 svar · 6,3k läst
E
Ekke: Du ska ta kontakt med en firma som till vardags gör skogsbilvägar,dom är de bästa o de flesta har bra priser (pga hård prispress)gör ett bra arbete till ett fast pris, oftast kr/meter.
1 svar · 3,0k läst
A
Annsan: Vill å ha adress till jorden. Du får väl partaja igen så kanske uppgifterna kommer tillbaka. ;D
3 svar · 4,0k läst
E
Ekke: Jag tycker du ska ta o läsa på dina tomthandlingar om det finns några servitut för kabeln och i så fall vad som gäller.
0 svar · 3,5k läst
E
Ekke: Till största del beror priset på dina inköpskanaler vad det gäller styrofon (Isoleringen) som står för den största delen av kostnaden som går att påverka. 200m2 platta= ca 25m3 betongx1200=30000:- 8/16 Singel tvättat  =ca 10000:- Kantbalk   60mx100=6000:- Armering     ca 5000:- Golvvärmeslang 720mx6=ca4500:- Förutom isolering tillkommer distansklossar,hyra för vibb o brygga =ca
1 svar · 4,3k läst
S
Stefan: Hej Debbie! Tack för inputen :D När du nämner 1200kr / m2 har du då möjlighet att på ett ungefär peka på proportionerna mellan de olika jobben/materialen? Det jag undrar är alltså ungefär vad de olika delarna/jobben kan tänkas kosta. I och med detta så är det lättare att räkna ut vart man ska försöka pressa priset till max. Mvh Stefan :)
16 svar · 4,5k läst
G
General_Failure: Du kanske drar paralleller med väggar och träbjälklag där man bara ska ha ETT lager med plast? Eftersom betongen inte ska ha något organiskt material i sig så borde det inte göra något om man stänger till den med plast på två sidor. Cellplasten är i sig tät och PE-plasten lägger de väl bara dit för att täta skarvarna mellan cellplastskivorna. Även utan PE-plasten så får man
1 svar · 3,7k läst
E
Ekke: Idag (onsdag) kan man läsa om den nya grunden i Sundsvalls Tidning,Ingenjören Åke Mård,uppfinnarn av den nya grundläggningsmetoden får beröm av Statens prov o forskningsinstitut.Kostnaden beräknas till ca 1000-1200 kr/m2 o den är patentskyddad.
4 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.