S
Sara: Fast vi har en tomt på 2500 kvm ;D Även om vi inte kommer att ha gräsmatta på hela tomten så skulle de bli rätt dyrt att köpa färdig.
14 svar · 3,8k läst
G
General_Failure: Det är kanske lite olika vad man menar med grovplanering men oftast handlar det om att jämna ut tomten så att den får den form som man tänkt sig. En sorts förberedelse för finplaneringen kan man väl också säga. Finplanering kan exempelvis vara anläggning av gräsmatta, rabatter, gångar, plantering av buskar och träd - en färdig trädgård med andra ord. Det man ska vara uppmärksam
1 svar · 6,3k läst
E
Ekke: Du ska ta kontakt med en firma som till vardags gör skogsbilvägar,dom är de bästa o de flesta har bra priser (pga hård prispress)gör ett bra arbete till ett fast pris, oftast kr/meter.
1 svar · 3,0k läst
A
Annsan: Vill å ha adress till jorden. Du får väl partaja igen så kanske uppgifterna kommer tillbaka. ;D
3 svar · 4,0k läst
E
Ekke: Jag tycker du ska ta o läsa på dina tomthandlingar om det finns några servitut för kabeln och i så fall vad som gäller.
0 svar · 3,5k läst
E
Ekke: Till största del beror priset på dina inköpskanaler vad det gäller styrofon (Isoleringen) som står för den största delen av kostnaden som går att påverka. 200m2 platta= ca 25m3 betongx1200=30000:- 8/16 Singel tvättat  =ca 10000:- Kantbalk   60mx100=6000:- Armering     ca 5000:- Golvvärmeslang 720mx6=ca4500:- Förutom isolering tillkommer distansklossar,hyra för vibb o brygga =ca
1 svar · 4,3k läst
S
Stefan: Hej Debbie! Tack för inputen :D När du nämner 1200kr / m2 har du då möjlighet att på ett ungefär peka på proportionerna mellan de olika jobben/materialen? Det jag undrar är alltså ungefär vad de olika delarna/jobben kan tänkas kosta. I och med detta så är det lättare att räkna ut vart man ska försöka pressa priset till max. Mvh Stefan :)
16 svar · 4,5k läst
G
General_Failure: Du kanske drar paralleller med väggar och träbjälklag där man bara ska ha ETT lager med plast? Eftersom betongen inte ska ha något organiskt material i sig så borde det inte göra något om man stänger till den med plast på två sidor. Cellplasten är i sig tät och PE-plasten lägger de väl bara dit för att täta skarvarna mellan cellplastskivorna. Även utan PE-plasten så får man
1 svar · 3,7k läst
E
Ekke: Idag (onsdag) kan man läsa om den nya grunden i Sundsvalls Tidning,Ingenjören Åke Mård,uppfinnarn av den nya grundläggningsmetoden får beröm av Statens prov o forskningsinstitut.Kostnaden beräknas till ca 1000-1200 kr/m2 o den är patentskyddad.
4 svar · 3,9k läst
L
lali: Tack för tipsen! För min del så är förutsättningarna sådana att jag har valt totalentreprenad. Jag har en föreställning om att det blir svårare att få inblick i vad som genererar en fördyrad kostnad, samt att förhandla om kostnader.
5 svar · 4,5k läst
E
Ekke: Man kan gjuta när som helst oavsett temperatur,0 till -5 grader brukar det räcka med varm betong o täckning. Man täcker med vanlig isolering som är inplastad. Är det kallare än så får man hyra en slags värmefiltar eller så bygger man ett lågt tält över plattan och blåser in varmluft (dieselkanon). Det är som med väder,det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.
6 svar · 3,9k läst
A
Andrea: Ok, eftersom det blir ett fritidshus med sommarvatten och enbart uppvärmt på sommaren är det alltså plintgrund som är bäst!? Är det någon som har en ungefärlig kostnad för denna typ av grundsättning? Vi överväger nämligen kostnaderna för att köpa ett befintligt fritidshus mot att bygga ett nytt. Tomten vi tänkte köpa är ganska billig - 35 000 kr för 1500 kvm och då finns det
2 svar · 4,0k läst
Sweli
Sweli: Vi ska börja att göra plattan nu under november-december. Vi har frågat och har fått svar att det är inga problem om marken inte har fryst. Vi måste lita på grundgubben :-/
2 svar · 3,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Visst går det, men det är inte bara att bila ur golvet, gräva och gjuta nytt. När golvet sänks måste sannolikt också dräneringen runt huset sänkas (är det möjligt med hänsyn till dagvattenledningens nivå i gatan, eller måste ni pumpa vatten dit?). Avlopp, samma sak. Nya brunnar, nya ledningar.
1 svar · 5,2k läst
M
mille1000: Stubbar brukar inte va nåt problem för en grävmaskin! För en sådan behövs för mark arbeten! Om du inte e en hejara på H 1 an!!
5 svar · 5,4k läst
G
General_Failure: Tja, du får en hyfsad motorsåg för 1700:- Om du frågar runt lite så kan du antagligen hitta någon som tar ner träden "gratis". Dvs de sågar ner träden och tar med sig dem som betalning. Buskar och det som blir över på träden får du i så fall ta hand om själv. Det kan bli en fin brasa :) Vad som ingår i markarbetet beror på vad ni avtalar. Oftast ingår det shaktning där grunden
0 svar · 3,9k läst
E
Ekke: Stefan i Sundsvall betalar du 7000 inkl moms,lossning inom 15 km radie.Per bil alltså,en bil tar 5,5m3.
2 svar · 5,3k läst
G
General_Failure: I Stockholmsområdet brukar platta med golvvärme kosta 1700 kr/m2 inklusive allt (exlusive eventuell sprängning). Din plana tomt på 1000 m2 borde en grävmaskin få rätsida på på mindre än en arbetsdag. Låt säga 8 timmar för 600-800 kr/timme.
0 svar · 3,9k läst
B
BoD: När jag tittar på nybyggda hus så har en del låtit grunden gå ut under burspråket, medan burspråket i andra fall "hänger i luften" som en balkong. Har någon en uppfattning om det är viktigt t ex ur värmesynpunkt att låta grunden gå också under burspråket? Finns det andra synpunkter? Det här gäller både krypgrunder och plattor på mark.
0 svar · 4,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det kan säkert variera något mellan entreprenörerna, men generellt kan man väl säga schaktning, dränering och grovplanering av tomt. Därtill kan ju komma tex sprängning.
1 svar · 3,6k läst
G
General_Failure: Jag tror det är ganska vanligt att man lägger ner en "radonslang" innan man bygger plattan (påminner om en dräneringsslang). Sedan när huset är rest och man bott in sig så gör man en radonmätning. Skulle mätningen visa att det finns en radonhalt över gränsvärdet (eller mer än vad man tycker är acceptabelt) så kopplar man en pump till slangen.
2 svar · 3,4k läst
KarlXII
KarlXII: Det vore kul att höra om NÅGON lyckats med snigeldynamit. Ingen av mina bekanta som provat har lyckats få något bra resultat.
1 svar · 5,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ja, ISODRÄN dömer ju fullständigt ut den uteluftventilerade krypgrunden. Deras uppfattning avviker ju klart från de flesta andra tillverkare/bedömares.
2 svar · 3,3k läst
C
cerberusz: Hej! Vi har dåligt bottenvarv på ett hus med timmerstomme på torpargrund. VI har fått tipset att såga ut hål, lyfta/stödja med domkrafter och "kila" in färskt, stabilt virke för att därefter såga ut och slå in nytt timmer mellan dessa kilar, och det låter genomförbart utan alltför mycket expertis inblandad. Någon som har erfarenhet av detta eller något annat tips? Vår ekonomi
0 svar · 3,6k läst
G
General_Failure: Det handlar ju inte bara om att den fukt som finns i betongen när man gjuter ska bort. Man vill ju även hindra ny fukt (regn) från att gå in i plattan. Därför är det nog bäst att resa huset och få det tätt ganska så fort och sätta in en rejäl avfuktare.
7 svar · 7,7k läst
H
Hasse: Att gjuta platta när det börjar bli kallt är OK, att gjuta när det börjar frysa kan bli dyrt om man måste tillföra värme i tält. Att gjuta plattan och låta stå över vintern är inte att rekommendera. Jag kommer möjligen att göra vissa markarbete i höst men väntar med gjutningen till Mars-April nästa år. Generellt anser jag att dylika byggarbeten inte lämpar sig för den mörka
1 svar · 5,2k läst
M
marge: Hej! När vi köpte vårt fritidshus för 2 år sen hade det problem med fuktig krypgrund vilket lett till unken lukt i huset. Vi åtgärdade det så här: - Rensade bort allt organiskt material som förra ägaren lämnat i grunden och som ruttnat p ga fukten. - Rensade bort all växlighet runt huset. Det fanns buskar/träd som växte upp mot väggarna och de tog vi bort. - Dränerade ordentligt
1 svar · 3,9k läst
N
Nybyggare: Någon som har ett bra tips på vart jag vänder mig för att få hjälp med att grovplanera min tomt. Jag har svårt att finna landskapsarkitekter eller andra markplanerare som jobbar med enskilda villatomter, bortsett från trädgårdsmänniskor. Vi har en sluttningstomt med granntomter på olika nivåer och vi behöver höja tomten, jämna ut den och samtidigt slippa dåliga övergångar
0 svar · 5,0k läst
G
General_Failure: Vet inte om du hittar just stödmurar men begagnat byggmateriel hittar du på www.byggigen.se
1 svar · 3,6k läst
A
andersbyggahus: Nån som har koll på hur mycket finplanering kan tänkas gå till. Givetvis beror det på en massa faktorer, men de flesta offerter jag fått så går det konstigt nog alltid på 30000 för grov- och lika mycket för finplanering. Jag kan tänka mig att denna post som inte utförs av entreprenören medvetet hålls låg för att inte skrämma upp kalkylen... Nån med erfarenheter, eller
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.