S
shamanix: Jag ska bygga en sommarkåk på 26 m2 och har grävt av en yta ca 20 cm ner. Marken är lite sandig och sedan kommer lera och 50 cm ner är det vatten. Hur får jag kåken att stå på blocken?
0 svar · 6,1k läst
J
Jonas_O: Enligt husfabrikanten var det ingen större skillnad mellan en och två gjutningar. Men åsikten kan ha påverkats av det faktum att han i så fall fått tagit dit snickarna i två omgångare i stället för en. :) Men tekniken med att gjuta ett extra golv när husstommen står på plats har jag hört från flera leverantörer. Syll tätning har man i båda fallen så nog blir det tätare med en
3 svar · 2,0k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] Mmmm, men inte bara grus vill jag minnas. Ett hett tips är att söka runt lite på nätet (Jag orkar inte ;) ) Om inte för att bevisa motsatsen - det här är inget du vill göra fel på.
17 svar · 3,5k läst
J
Janne_B: Jonte > Varit lite frånvarande beroende på dokumentation av husleverans och stomresning. Jureit > Misstänker att du har rätt. Det blev i.a.f. dränering och helisolerat, identiskt med husgrunden, i.o.m. att vi drog ut VA och avloppsbrunnar. Man vet ju inte om man skulle behöva bo där när banken tagit huset. ;D ;D
2 svar · 2,8k läst
S
Staffan56: Vi har en tomt som vi mest sannolikt måste påla eftersom flera av våra grannar som byggt före oss varit tvugna till. En av de husleverantörer vi varit i kontakt med tyckte att vi inte behövde göra en geologisk undersökning eftersom den firma de anlitar för att göra grunden kunde börja gräva på tomten och se hur mycket som skulle pålas. Vi känner att vi inte vill binda upp oss till
5 svar · 5,8k läst
V
vv: Vi bor i ett hus m källare från 1912. Huset är byggt på en gammal sjöbotten med ca 6m lera. Huset är, så vitt vi vet, inte pålat (stadskontoret har tyvärr inte kvar byggritningarna). Det finns en tillbyggnad, och *den* är pålad. Alltså rör sig husdelarna gentemot varandra beroende på årstid och regnmängd. Originalhuset har stått där den står i nära 100 år, så jag antar att
0 svar · 2,9k läst
P
Pasen: Vi har ett hus från 1950 med grundsulor av e-cement. Vi har grävt upp för dränering och upptäckte att sulorna är ganska mjuka, man kan lätt skrapa bort cementen. Har någon tips om vad man bör göra? Inga sättningskador finns (ännu). :-/
0 svar · 3,9k läst
E
Edvin: [citat] Hehe, det där kunde ha varit vi om 1 år om vi skippat geoundersökningen 8)
5 svar · 3,4k läst
D
DoJz: Den varma betongen får jag för mig är dessutom av annan kvalitet och därmed dyrare....Ännu en nackdel till att bygga på vintern. Men vi byggde i vintras och det gick jättebra. Visst tjocka handskar och - 8C inomhus är inte så kul men snickarna jobbar på för att hålla värmen och själv hinner man aldrig nicka till :D Pratade med en vän som byggde i somras som hade ett helsicke med
3 svar · 2,2k läst
H
hama170: Vi stötte på ett litet problem med grunden, när de schaktade ur så gick berget mycket djupare på ett ställe så det kommer alltid att rinna in vatten.Vi ska göra torpargrund.Istället för träbjälk lag ska vi ha betongbjälklag och huset kommer att stå på plintar mot vattnet så att det är öppet.Så det kommer inte att bli något problem. Det ja undrar är hur mycket dyrare kan det
0 svar · 2,5k läst
C
CaJa: Det finns en tjej på odla.nu's forum som gjort hur många planteringsmurar som helst med sin sprängsten. Hon har egen hemsida, som förövrigt är mycket matnyttig, om än väldigt rörig... http://hem.passagen.se/solovetski/kallmur.htm
1 svar · 3,8k läst
D
Daniel_T: Är det någon som vet vad som är bäst att ha under plinten vid bygge av altan/uterum? Har hört att man kan gräva en grop och fylla lite med grus. Ovanpå detta en trädgårdsplatta och sedan plinten (om man köper en färdig). Är detta ok och vilken grusstorlek är bäst isåfall?
0 svar · 5,0k läst
U
utbyggarn: Det är bara en knalle som står upp, alltså inga problem enligt eran grundare.
1 svar · 2,4k läst
P
Peter_Skoglund: Skummade igenom ex-jobbet och det verkar verkar ok. Innom byggteknik verkar inte finns några direkt sanningar men den uppsatsen verkar bygga mest på de som är mest allmänt accepterande. En sak som är jätte viktig står på sidan 30. "Luften som förs ner i krypsummer....."
8 svar · 7,4k läst
I
IngvarW: Jo faktiskt, det är just den prylen.. i denna tappning heter den dock något annat, bunker buster, eller liknande ;D Hälsar IW
19 svar · 5,7k läst
A
AnteV: Hej! Vad kan det bero på att ett tegelhus med betongmur och betongplatta får spricka både på husfasaden och inne i rummet som vätter mot fasaden. Brukar detta vara några problem att åtgärda samt är det i såna fall en kostsam reparation eller kan man låta det vara så utan risk för större skador? Mvh // Ante
0 svar · 3,9k läst
P
PA: Tänkte bara inte bil i detta sammanhang. Jag var inne på att du ville även i detta fall förvärma inluften och det lät lite märkligt./Pär
4 svar · 3,3k läst
I
IngvarW: Hej, har någon på forumet koll på radondukar för att lägga under gruset under plattan? Vilka leverantörer finns etc.. Mvh IW
0 svar · 4,3k läst
M
metomas: Vi har gjorde detta. Platta med golvvärme och en källare i ena hörnet på ca. 20 kvm. Eftersom det är frågan om att gjuta valv behövdes en konstruktionsritning, det kostade oss 12 kkr. Vi gjorde dessutom ett hål i valvet för att kunna göra en invändig trappa ned i källaren. Det blev mycket lyckat men man bör isolera källartaket eftersom en del av golvvärmen annars "försvinner" ned
0 svar · 1,9k läst
I
IngvarW: Hej, under mina bärande väggar har jag minst 40cm betong plus 10cm isolering med styrka G200, (Vad nu det är för något?). Under övriga plattan har vi G100. Mvh Ingo
0 svar · 2,0k läst
R
rwerling: En kanske något gammal uppgift... Jag asfalterade för 5 år sedan. Ett par kilometer från mitt hus höll en av "kartellens" medlemmar på att renovera småvägar. Jag ringde helt enkelt upp platschefen och bad honom räkna på vad det skulle kosta och vad jag behövde göra. Jag hade en gammal grusväg till huset så underlaget var ok, de la 50m2 och snyggade till detta på ett par timmar, jag
1 svar · 7,3k läst
D
Dark_Helmet: Någon som vet vad man ska räkna med för "meterpris" på att gräva för anslutningar av VA, EL och ev fjärrvärme? Normalt brukar entreprenörerna säga att det ingår 10m i deras kalkyler. Vi har ca 25 meter att gräva, har vi nu insett.
0 svar · 2,1k läst
F
frasse: Vi bygger källare under hela huset, ca 125 m2. Vi hade ändå tänkt att spränga en del för att jämna till, vi kom fram till att merkostnaden för att bygga källare borde hamna på ca 100 000. Det innefattar mer sprängning, mer schaktning, en del bortforsling samt källarväggar. Jag har i och för sig inte räknat med kostnaden för ett extra bjälklag som en egen post utan det ingår i
3 svar · 2,2k läst
J
JB: Intressant. Vi kör antagligen på isolering i förrådsdelen och landar på cirka 50 000 inkl.moms och då ingår: - Grävning, bortforsling av sediment - 88 ton uppfyllning - 22 ton makadamm - Grus till uppfarten - gjutning av grund (ca 75-80m2) inklusive fall från garaget och isolering i förrådsgrunden
4 svar · 2,3k läst
B
Balzar: Jag har själv en torpargrund och vi har haft en fuktproblem den senaste tiden. De experter jag pratat med föreslår följande: 1) Rensa bort allt organiskt material 2) lägg på en bädd av tvättad singel för att motverka "kapilärsugning" dvs att fukten stiger upp 3) lägg en plast som förhindrar avdunstning från mark 4) isolera marken samt innermurar för att förhindra kondens (varm luft
3 svar · 2,7k läst
M
marge: Ja var sjutton är värmen?! ??? Våra snickare går och muttrar över kylan varje morgon när de kommer till bygget... ;) ;D
8 svar · 3,2k läst
A
ab-cd: [citat] Lite sen kommentar eftersom du redan har gjutit (men kanske till nytta för någon annan), men en enkel lösning på radonproblem är att lägga några dräneringsrör i gruset under plattan. Till dessa rör kan man koppla en fläkt för att skapa ett undertryck under huset för att minska radonrisken.
29 svar · 2,7k läst
·
C
CaJa: Söker svar här på forumet om grund på en eventuell utbyggnad. Denna tråd var intressant men den handlade om ett "helt hus". I så fall (om vi beslutar oss för att bo kvar) ska vi bygga ut ca 1,5 meter ut från huset, och ca 8 m brett. Huset har torpargrund (från 70-talet...). Hur göra? Sambon har tänkt göra som många grannar gjort; gjuta plintar. Alltså "öppet runt om". Han tror att
11 svar · 6,8k läst
A
Anders_Wide: Hej! Jag är i samma situation som du (fast tyvärr inte på Gotland ;). Gick till biblioteket och lånade lite böcker. En heter "Bygga grund" och är utgiven av ICA förlaget" (ISBN 91-534-1927-8). Den ger svar på din fråga, tror jag. Själv står jag däremot i frågeställningen hur djupt jag måste gräva. Hur får jag reda på vad den faktiska jorden är för typ, dvs hur mycket fukt
2 svar · 6,9k läst
A
Anders_Wide: Hej! Jag ska bygga ett gästhus på landet, ca 40 m2. Gör detta på lösvirke efter egna ritningar. Tänker bygga detta på en torpargrund (mur med plintar i mitten). Frågan är vilket djup vi måste gräva till där vi gjuter sulan. Det finns massor att läsa, men det är svårt att omsätta detta i något praktiskt. Är det så att tjälfarlig jord är jord som innehåller mycket fukt (t.ex.
0 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.