O
olof63: Lyckades få fram mina gamla gräsmatteluftningsskor - så efter 10 minuter var problemet löst. Nu fotar jag och måttar in noga. :-)
2 svar · 1,6k läst
D
DanielAL: Någon som har en laddare till lyfco robotgräsklippare som den vill bli av med?
0 svar · 1,3k läst
F
fusion: [citat] Självklart inte , då varvar man ju sönder motorn. Det är nylon detaljen som gasvajern sitter i som jag låste fast med buntband (typ i läget strax innan choken går i) så varvtalsregleringen lever sitt eget liv ändå. När gasvajern funkade brukade jag stoppa motorn genom att dra till full choke orkar inte fixa dödar tråd.
60 svar · 9,4k läst
·
H
heimlaga: [citat] Ett effektivt sätt att göra ett projekt som redan har vuxit utover allt rimligt ännu dyrare.
17 svar · 4,0k läst
·
trähandtag
trähandtag: Jo det ser ut som vitgröe och ditt övriga gräs är någon variant av svingel som oftast är det vanliga grässorten i nyanlagda gräsmattor. Om du orkar o har den ambitionen så går det ta bort allt manuellt. Kemiska medel finns inte i Sverige. Vitgröe är världens vanligaste växt och trivs jättebra i vårt fuktiga tempererade klimat. Jag vill påstå att man ska omfamna detta gräs och
3 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du ska köpa anläggningsjord för gräsmatta. En blandning av sand, ler och lite mull. Den sjunker inte så farligt. Köp inte "matjord" kan vara vad som helst, oftast silt som dragots igenom ett såll. Inte bra. Påsarna med mull är som angivits ovan inget bra underlag för gräsmatta. Om det rör sig om en mindre yta som kan lösas med några skottkärror så är ju enklast att få jord från
3 svar · 2,1k läst
X
Xanthopteryx: [citat] Vi har inga problem med detta vid sommarstugan som är en rätt vildvuxen tomt. Gräsytorna är gräsytor trots att de slås en gång per år. Många olika fjärilar, däribland små gräsfjärilar, som trivs i detta blandade gräs med inslag av blommor. Det som sprider sig i gräset är bohusländska vildkaprifolen som gärna får växa. Vi har en hel del mumsiga vilda björnbär också
451 svar · 41,1k läst
·
F
Foxpaint: [citat] P ga din fä bless f ör sär skrivning bli r det d et bli r li te sv årt a tt läs a d ina in lägg...😂
12 svar · 2,2k läst
·
F
Fideliox: [citat] Såg den men var sen på bollen så de var slut i webblager. 🤣
18 svar · 3,6k läst
·
E
Evald1: [citat] Tack Claes! Har du någon uppfattning rimlig prisskillnad på den här jorden och "riktig" anläggningsjord som jag borde fått?
7 svar · 2,3k läst
·
D
Dilato: Vilken modell?
1 svar · 1,5k läst
Nick_A
Nick_A: [citat] Aha, jag hade inte uppfattat skillnaden på ett täckdike och dränering då jord läggs ovanpå. Tack för förklaringen, tror jag kommer få användning av båda metoderna men på olika delar av tomten.
4 svar · 2,6k läst
trähandtag
trähandtag: Dollarspot eller möjligen rotdödare. Denna säsong har varit mycket svamp i gräset- ingen svamp som syns utan ger gulbruna döda ytor. Gräset kommer tillbaka, men det tar ju en tid. Den är nyanlagd, som jag förstår och då är gräset betydligt känsligare på sådan svamp den ny. kan du ha klippt för tidigt eller för mycket och stressat gräset? Inget direkt du kan göra. På golfbanor
8 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Häxringar är i jorden och slutar aldrig att växa, den utvidgar sig och försvinner ut i intet. Lägg klippet i en hög på något ställe eller i en kompost så dör allt.
1 svar · 1,3k läst
M
mxjolle: [citat] Mixen varierar baserat på var i trädgården det är. Vi har mestadels sol så där är det slottspark enbart men på en del ställen där det inte funkat/funkar med enbart slottspark så kör vi en mix i bunke på känn. Sådde innan Hans drog in för 3-4v sen i nyanlagd jord, det har tagit sig fint men segt då den var ogödslad och rätt sandig. Troligen inte tillräckligt mullrik
29 svar · 7,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Rölleka trivs på torra marker så den trivs mindre om man vattnar gräsmattan och dessutom trivs gräset bättre då. Om det är mycket magert så räcker det inte med att gödsla en gång om året utan det behövs flera gånger. Det kan vara så i och med att du skriver att det blir bättre för stunden. De flesta ogräs ogillar att klippas ofta så det är ju bra att klippa
2 svar · 2,1k läst
T
Thomas': Vänta tills nästa år när vintern dragit förbi, då får man en jävla massa kala fläckar! Man stödsår, efter några år lessnar man ur totalt. Biltema är ett jävla skitfrö, precis som vad man kan förvänta sig av rajgräs. Jag ångrar bittert att jag valde detta sorts frö…
51 svar · 32,1k läst
·
S
skanfals: [citat] Till sist tycker man att det borde kunna göra det. Om du dessutom vertikalskär tror jag att du skulle kunna få ännu bättre resultat, och på kortare tid. Du kan också hoppas på en lång kall vinter. Raj tål inte kyla lika bra som de andra sorterna.
6 svar · 3,4k läst
·
Z
Zharz: [citat] Dom jag har pratat med säger att det går att gå så länge man inte går på samma ställe hela tiden. Verkar finnas många olika rätt😆 Nu är jag mest rädd för det där ogräset så det inte är flerårigt och konkurrerar ut gräset. Men svårt när man inte vet exakt vad det är😁
5 svar · 1,9k läst
·
F
frukatt: Det har gått riktigt bra faktiskt! Baksidan som vi investerade tid i är helt perfekt. Framsidan har en kal fläck där det var som torrast, så den ska vi reparera nästa år. Generellt är det tätare gräsmatta och mindre ogräs där vi vattnat jämfört med där vi lät det vara. Vi har inte gödslat men lämnade kort avklipp varje gång vi klippt gräset. Om det var för mycket avklippt
17 svar · 3,7k läst
·
halper
halper: Min begränsade erfarenhet är att det med tiden blir lite olika sorters gräs som trivs på olika delar ändå. Har sått med en enda blandning och det finns områden där det grövre och glesare gräset trivs finfint och andra där fint och tätt gräs växer bra. Om blandningarna innehåller samma sorter blir det nog ändå det gräs som trivs bäst som kommer ta över, tänker jag.
1 svar · 1,3k läst
O
Originalet: [citat] Är det jag antog. Behöver ju inte vara som en golfgreen, men gärna jämnt och grönt. Blir ofta fint med tiden när man kör med robot och tät gödsling som jag märkte där vi bodde innan.
7 svar · 1,4k läst
·
A
andersda: Inte sen slutet på Juni om jag inte missminner mig helt.
2 svar · 1,0k läst
·
E
enoch85: Så hur blev det, är det grönt? :)
15 svar · 2,8k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] [citat] Den stora hemligheten är att gräset inte skuggas av täta träd eller hus, mossa gillar fukt och skugga. Bilderna i senare inlägg visar att solen kommer åt i princip överallt. Sen kommer klipplängden där gräset självklart ska upp över mossans höjd för att få en chans och det längre gräset ger också mer mull under en säsong vilket bland annat höjer pH:t och luftar
164 svar · 179,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Där vi bodde förut fick vi en större pöl varje vår i samband med snösmältningen, vilket visade sig bero på att det var blålera 20 cm ner som effektivt stoppade upp vattnet. Det vi gjorde var att gräva bort 10-20 cm lera, ersätta med jord och grenar för att få bättre struktur samt slutligen lägga tillbaks de uppgrävda grästuvorna. Inget mer problem med stående vatten på
2 svar · 1,7k läst
·
E
enoch85: [citat] Du lever än?
12 svar · 25,4k läst
·
B
byggar_anders: Tack för alla tips. Jag köpte dressjord och gräsfrön för renovering och lade på den lilla ytan (sista bilden) idag. Provar med denna först och fortsätter med övrig yta till våren om resultatet blir ok.
6 svar · 1,7k läst
·
MaxHugo
MaxHugo: [citat] Vi hade en liknade gräsmatta när vi flyttade in 50% tuvor och 50% mossa. Så här löste vi de. Vertikalskär gräsmattan höger-vänster och sen upp-ner (du kan slippa uppsamlaren)Tror vi landade på 20+ svarta sopsäckar. [bild] [bild] Sen ut med toppdress+gräsfrön (använde Skånefrö) Vattna 10 min 4 gånger om dagen. Kanske använd annan spridare :D [bild] 20 dagar senare [bild]
3 svar · 1,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Eftersom kvävehalten är ungefär som kalksalpeter så kan man använda samma dosering. Yara föreslår 2-4 gånger med 2-3 kg kalksalpeter per 100 m2 under försommar/sommar. Eftersom densiteten på Add Blue ligger nära vattens så betyder det 2-3 l Add Blue per 100 kvm. Sen ska det ju späs till något som kan doseras med vattenkanna. Förslag: 100 l lösning per 100 kvm. Kör man
17 svar · 13,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.