B
Bricky: Putsa på blocken. Bygga en trästomme skulle bara försämra. Putsa mot trä är omständligt och kräver drygt underarbete och blir inte bra. Inhomhus funkar det bättre.
3 svar · 6,3k läst
P
PatrikT: Hej. Jag bygger ett hus i ISOLECA och undrar ifall ni har bra ideér på vilken typ av puts jag ska välja. 1) Sprutad puts? 2) Handslagen puts? Vad blir bäst resp billigast? Mvh Patrik
0 svar · 4,6k läst
Mattias L.
Mattias L.: Handlar inte detta egentligen om sunt förnuft? Om det överhuvudtaget finns risk att man ska behöva göra om det så drar åtmminstone jag mig för att göra det. Halvdana arbete är inge kul!
9 svar · 6,9k läst
A
abel48: tackar så mycket för den länken, mycket bra att läsa där. Ska pröva att måla imorgon. MVH Anders
2 svar · 4,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Oops, har varit borta en vecka. Målade ny fasad 1983. Sålde huset 1999, då var det fortfarande OK. Ser det då och då nu, och allt verkar OK. Fantastiskt! (Västkusten, ö långt ut mot havet) //KoW
9 svar · 5,7k läst
R
riddler: Hej vi har köpt ett hus byggt -14 och dom som bott där hade inte direkt "skött" om fasaden ävenom det var Falufärgat. Våran panel gick på ca 16.500:- 200m2 men vi var tvugna att isolera om åxå. så nu allt som allt slutade det på 30 tusen men då är färg spik isolering ALLT inräknat!
2 svar · 3,7k läst
lastkaj
lastkaj: Det är klart att du kan ha ek på fasaden. Dock ska den oljas - inte lackas. Det är ett helvete att skrapa lack den dagen det behöver lackas om- Dock måste det tvättas och oljas en gång per år, men det går ju fort ;D Mina föräldrar har teak på sin fasad - det var lackat när de köpte huset. Nu är det oljat - efter år av skrapning.
5 svar · 10,1k läst
M
moken: Kan inte svaret på din fråga, men kan säga som så här. Vi köpte panel från AKB till vårt hus på 100kvm och garage på 156kvm. Detta var 23x120 som bottenbräda och sen en läkt på 22x45. Detta kostade 20.000kr ganksa precis. Men sen beror det ju på hur stora ytor det är som är vägg resp. fönster osv, vad det är för panel osv. Dom lär ju räkna av exakta åtgången och inte
1 svar · 3,9k läst
F
FamiljenP: Återigen, tack för ditt engagemang!
7 svar · 12,0k läst
M
motleycrue: Du sätter spikläkten stående och får mycket bra ventilation hela vägen upp.
0 svar · 5,1k läst
S
sunemangs: OK, då kommer jag tillbaka till min första fråga, dvs om man nu ska måla med "riktig" slamfärg så vill man ju inte få fasadbräderna grundmålade med något annat än just slamfärg, är det någon som har erfarenhete av detta?
10 svar · 16,3k läst
M
Mjölnaren: Det finns som jag ser det två vägar och gå................. 8) "Gammalt" hus inget rakt........ Linje 1: Räta upp allt ivåg & lod allt efter det renoveras. Linje 2: Följa scharmen...... låta det luta och vara "snett" där det inte mer än för ögat har betydelse (måste dock då vara stark inför vännernas kommentarer :P ) Vi valde linje 2 vid vår renovering och inget vi ångrat ::)
1 svar · 5,9k läst
D
Draven: Har nu tagit beslutet att inte börja med inne snickeriet förren ytterpanelen sitter där och är grundmålad...
6 svar · 4,7k läst
S
Solana: Eftersom vi har svårt att bestämma oss ;) så blir det stående nere och liggande uppe ;D
5 svar · 8,9k läst
S
Sven2: Jag har tidigare skrivit om mina vindskivor som måste bytas, och höjas för att kompensera för cellplastisolering på taket. För detta ändamål har jag gått från tidigvarande bredd 145mm till 195mm på de bägge brädorna. I dag fick jag så en överraskning när jag upptäckte att den nedre vindskivan är monterad under råsponten och inte utanför som jag först trodde. :( Detta innebär
0 svar · 8,0k läst
T
Tryggis: Hej! Tack för era svar. Jag ger upp idén med plåttäckt fasad. Bygglov och lite annat avskräcker. Jag ska istället skaffa byggnadsställning och Speedheater och ta hand om fasadpanelen med locktäckt som sig bör. Skrapar bort den löst sittande akrylatfärgen och lägger på nytt. Får väl ta en fasad per år... Pust och stön. Tryggis :P
6 svar · 8,7k läst
S
Sven2: Det låter klart vettigt! Jag har även sett att man sätter en fyrkantig platta, ställd med hörnen uppåt/nedåt, över skarven. De nedre spetsarna pekar ner en centimeter under skarven. Den övre plattan är bara 2-3mm tjock och den nedre 13-17mm. Ser rätt snyggt ut och man behöver inte vara lika noggrann med skarven.
2 svar · 14,1k läst
M
moken: [citat] Nä ingen kap/ger, bara cirkelsågen... Tänkte köpa en kap/ger på bauhaus, dom hade nåt billigt för 399kr eller så, men så tänkte jag även köpa spikpicka, men dom hade ju bara fjollpistoler så då blev jag sur och gick :)
4 svar · 5,1k läst
F
fredwel: [citat] Min tanke var just att måla den innan. :-) Jag funderade på falsad panel för att inte få problem att "få ihop" panelen. Gissar att det kan vara lite problematiskt att slå ihop spontad panel med 2 lager färg + grund. /fredrik
19 svar · 11,8k läst
G
Gutte: Visst går det att putsa ett tegelhus. Frågan är bara vad för färg som sitter på fasaden? Enligt dom som putsade om mitt hus så bör man inte putsa över färg utan man måste först blästra hela fasaden. Detta för att fasaden fortfarande ska kunna andas.
1 svar · 5,0k läst
thobjo
thobjo: [citat] Denna bok finns även att ladda ner alldeles gratis här.
12 svar · 6,6k läst
N
Niq: Jag "lagade " min panel som hade lite torrsprickor med linoljekitt. Det har fungerat väldigt bra. Man ser inte sprickorna efter det att dom målats och dom håller tätt mot vatten samtidigt som linoljekitt är ett naturmaterial som går bra ihop med trä. Inga fåglar har ännu hittat kittet i brädorna. det som sitter i fönstren hittar dom.
6 svar · 12,5k läst
K
koddas: Tänkte göra om de pelarna som idag bär upp balkongen. Pelarna är idag stålrör med diametern 110 mm. Nu undrar jag ifall man skulle kunna klä dessa med cellplast(frigolit). Tänkte holka ur dessa så att de passar mot befintlig pelare och limma fast dessa. Ny form blir fyrkantig med sidan 200 mm. På cellplasten tänkte jag sedan sätta nät, (vet ej vilken typ som är att rekommendera
0 svar · 5,6k läst
B
bygg-Andy: Oddj. Tackar för ett mycket bra tips ang. fotograferingen av fasaden inför besiktningen. Ska genast fixa det. Det stämmer att det är tunnputs på cellplast. Att huset skulle vara skevt tror jag inte eftersom det syns på hela fasaden men att cellplasten är ojämn kan det bero på.
9 svar · 7,1k läst
vespaman
vespaman: Kalas! Misstänkte något i den stilen. Enligt mäklarens objektbeskrivning så är "stommen cementsten, bjälklag av trä", och jag är nästan säker på att det var puts som ytskikt när huset byggdes, mer vet jag inte. Men däremot är det 3-glas fönster, så förmodligen byttes dessa i samband med mexifasaden. (och det leder ju osökt vidare till att man förmodligen passade på att
11 svar · 7,3k läst
O
OddJ: Skall ni göra helt ny tilläggsisolerad fasad och nya fönster så borde ni ha en arkitekt som hjälper er. Kanske andra fönsterstorlekar och dörrplaceringar skulle passa er bättre. Konstruktionen av tillbyggnaden ser lite skum ut på bilderna, man bör ta dit någon som kan det här inför en så stor investering. Skall man lägga ner de pengar som nya fönster innebär i arbete (med
4 svar · 4,5k läst
A
AndersG: [citat] Ja. [bild]
4 svar · 11,3k läst
A
4 svar · 11,3k läst
A
AndersG: Troligtvis är den ena panelen bredare bräder, med en smalare spikad över skarven (läkt). Den andra har säkert spontade bräder.
1 svar · 3,7k läst
F
frasse: Kolla med Södermalms Trä, de har ganska mycket att välja på. De ligger vid Danvikstull.
3 svar · 7,9k läst
G
gaia: börja med: http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/100589-14/teksten.htm gaia
2 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.