D
dare: jaha där ser man :-?
7 svar · 3,9k läst
P
punimurp: Huset har nog alltid varit lite stillöst. Det är endast en liten del som är riktigt gammal (före 1909) sedan är det tillbyggt på 40-talet, början av 70-talet och troligtvis någon mer gång ännu tidigare. Några ritningar existerar inte annat än en planlösning på ett av tillbyggena. Så vi får nog "hitta på" en egen stil till huset. Tillbyggnaden minskar ju inte direkt husets
2 svar · 2,5k läst
F
forzamicke: Ngn som har koll på vad det kostar att måla en tegelfasad på en enplansvilla på ca 100kvm?
2 svar · 9,0k läst
·
Immobil
Immobil: 8-) Jajamen, kolla in vår hemsida. :)
1 svar · 3,6k läst
Ranchn
Ranchn: Följer ni länken kan ni se takfotsbelysning... http://nytorpet.webalbum.se/huset
18 svar · 8,8k läst
lier
lier: Passa på att regla ut och tilläggsisolera samtidigt när du rivit bort teglet. Det har du igen. ;)
3 svar · 1,9k läst
L
LyckeKonsult: Nej kalkfärg är för svagt för att lägga på KC-bruk. Billigt är tyvärr inte förenligt med bra i detta sammanhang. Bra silikatfärg får man från KEIM, maxit (serpo 303 - ingen annan) och färgbygge m.fl. Jag skulle inte välja silikatfärg från de stora drakarna – det riskerar att vara mer plastfärg än silikatfärg!
30 svar · 24,1k läst
L
LyckeKonsult: Det ser ut som den delen av stenen inte blivit riktigt bränd... När man bränner stenen staplar/lavar man dem så att de skall bli brända från alla håll. Här har du en sten som haft en annan stående tvärs över och då har värmen inte kommit åt. Det är mycket vanligt med frostskadat gult tegel från 50-talet, men de är ofta lite senare. Men som du säger så har fasaden stått sedan
4 svar · 5,7k läst
·
O
ordain: Tack för alla tipsen! Eftersom huset den satt på (borta nu) ska rivas är det inget alternativ att låta den sitta kvar.
7 svar · 19,3k läst
saturnus
saturnus: Kan bli svårt, förstår att det är en list du vill ha för att täcka sprickan mellan puts och fönster. Har nog aldrig sett att någon har en list/foder där, det blir liksom kaka på kaka. Skall det vara ett foder som skall hålla någon tid, så får det upp i 10-15mm tjocklek, och då förstår du att det bygger ut över fönstret, och kanske kläms mellan gångjärnen. är det inte
1 svar · 8,0k läst
L
LyckeKonsult: Du får min röst på vitt... återkommer om det där med "fuskputs" ;D
1 svar · 4,8k läst
matbr107
matbr107: Tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av vad olika husleverantörer kör med för transportskydd alt. grundfärg vid leverans. Vårt hus kommer tydligen som standard linoljegrundat. Detta har dömts ut som att gå tillbaka 100 år i utvecklingen av samtliga färgleverantörer och målare som jag pratat med. Någon som kan hjälpa till??
0 svar · 2,0k läst
H
hybris4u: Har ingen bild just nu. Skall se om jag kan ta en och posta senare. Ja fönster och dörrar är målade. Men ärligt talat så tycker jag inte att fasaden är så rolig och vill gärna göra något. Som jag förstår det kan man göra lite olika saker: spraymåla fasaden, putsa, trä etc. Vill dock höra några erfarna kommentarer om fördelar och nackdelar på en betongfasad. Eventuellt kanske
4 svar · 3,8k läst
Sweli
Sweli: På www.huskompaniet-scandeco.com finns många sten och tegel fasad med bilder på hur de ser ut. De har många modeller som är nya i Sverige
7 svar · 2,2k läst
L
LyckeKonsult: Var sak har sin tid... ;) Men har du konstaterat vad merkostnaden blir för att få det putsat, eller gissar du? Men Lycke till!!! :)
6 svar · 3,3k läst
A
AndersG: Ingen aning. Vi strök vår två gånger,
1 svar · 2,3k läst
L
LyckeKonsult: Var han proffs eller amatör? Risken med att hålla för litet avstånd är att man får "blankfläckar" dvs. för mycket material på samma ställe... ytputsen flyter ihop. Med vit färg har detta inte så stor betydelse men gör man samma sak med en färgad ytputs får man ljusare fläckar i förhållande till vad putsen egentligen skulle varit. På den bild där du visar strukturen ser man att
9 svar · 6,5k läst
L
LyckeKonsult: Hej "sarah.s" och välkommen!!! Vanligaste färgerna på putsen var med största sannolikhet vitt och svagt gula nyanser. Det man målade med var kalkfärg och eftersom kalken var vit kunde man blanda ljusa kulörer. Sedan finns det lokala avvikelser och traditioner som man kan behöva ta hänsyn till... jag skulle kolla med dem på byggnadsnämnden om de vet någon som är duktig på de
0 svar · 2,7k läst
L
LyckeKonsult: svaret finns här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41105/30
5 svar · 2,8k läst
·
L
LyckeKonsult: Fukt på insidan kan tyda på att fasaden har en obefintlig eller för liten luftspalt och jag skulle i så fall inte rekommendera att putsa på teglet heller. Möjligheten för fukt att tränga in avtar i och för sig påtagligt, men risken är ändå inte värd att ta. Kontakta en murare som kontrollerar hur väggen är utförd genom att ta ur en sten ur väggens nedre del, och om inget annat
3 svar · 3,2k läst
L
LyckeKonsult: Viken isolering du än väljer, måste vindskyddet utgöra ett plant underlag som kan ta utbredd last. Asfaboarden är idag "bubblig" och buktar in om du lägger tryck på den. Utegipsen är det bästa alternativet... om du inte går upp till minerit i kvalitet...
3 svar · 3,0k läst
chris47
chris47: Det ska inte behöva grundas igen om det är gjort på fabrik. Observera att man inte bör vänta för länge med att täckmåla. När man ska täckmåla beror på årstiden som huset byggs. Byggs det på sommaren bör du måla innan hösten kommer. Byggs det på vintern målar du i maj. Det är viktigt att du får ditt hus grundat med rätt färgtyp som sen passar med täckfärgen. Om du ska
1 svar · 3,8k läst
L
LyckeKonsult: Fel utfört kommer du möjligen att kunna se fogarna mellan stenarna... då fogen suger mer än stenen och därmed också håller kvar fukten längre... men som sagt det är om man gör fel. Men ge oss mer info om vad du tänkt göra... det låter som om du tänker mura upp en fasad utanpå en regelstomme? Kom tillbaka så skall du få mer på fötterna om för- och nackdelar!
1 svar · 4,2k läst
L
LyckeKonsult: Hej och välkommen!!! ;D Om du skall bygga på uppåt så välj ett tegel som avviker från det du redan har så att det gamla får bli en sockelvåning... Om du väljer ett som ligger nära så blir det ändå inte lika och det ser bara taskigt ut. :-/ Skulle tro att du hamnar på runt lusentappen plus mums per kvm... ta in offerter! ;)
1 svar · 2,9k läst
L
Linnex: [citat] Tack. Det var detta jag var ute efter. http://www.marmoroc.se/products/baltic/default.aspx
2 svar · 10,7k läst
L
LyckeKonsult: På en gammal plankstomme skall du inte sätta cellplast, även om det inte blir problem så vet du inte det förrän efteråt... ;) Då du inte har någon dif-spärr på insidan läcker det ut varm fuktig luft i väggen som kan kondensera på baksidan av cellplasten! Då ditt kalkbruk är målat med plastfärg kommer du aldrig till rätta med problemet förrän den är borta = blästring och
3 svar · 5,2k läst
L
LyckeKonsult: [citat] Tips på beprövat system får för min del bli maxits Serporoc som funnits sedan -75. Det är en tjockputs på mineralullsisolering. Det finns en ny variant på den som blir lite billigare, men väldigt vacker. Den kallas Serporoc Mk2, och har rivputs som ytputs. Sedan känns det inte riktigt motiverat att lägga på 140mm isolering för att sockeln är så tjock. Sätt ett plåtbleck
1 svar · 5,0k läst
E
elof: Ett tips för att få ett bra resultat utan synliga spikskallar på klädselbrädorna är att: 1: Fäst klädslen lätt i ytterkanten med 3", spika lite på skrå (bara ett fåtal spik så brädan hålls uppe) 2: Lämna 10-15mm's mellanrum mellan brädorna. 3: Dra igenom en 4" i mitten av lockläkten. 4: Då spiken i läkten gått igenom något så hittar den lätt in i mellanrummen mellan
7 svar · 14,0k läst
S
Stooney: Lägger man på flödigt och jämt så funkar det hur bra som helst med roller... Iallafall på ljusare kulörer.... Kanske inte om färgen är riktigt mörk.
6 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.