P
Pillan: Ja, vill man bygga närmare gränsen än 4,5 m lär man plocka in ett intyg från grannen. Även om man kommer överrens muntligt så kan ju grannen flytta och en ny granne dyka upp... Detta gäller även om man "bara" bygger 12 kvm med tak o inte behöver bygglov. Det är alltid bra att ha skriftligt på allt. Bygger man utan tak räknas det inte som byggnad o då lär man slippa grannintyget.
3 svar · 2,9k läst
L
Lycke: Intressant att se att det skiljer så pass mycket, och att det inte verkar spela så stor roll VAR i landet man bor utan att man bor i olika kommuner helt enkelt. Jag menar, det verkar inte vara lättare i norr än söder eller tvärtom. Det är nog olika beroende på hur hårt belastad Byggnadsnämnden är i ens egen kommun och om det finns restriktioner osv. Ändå skulle jag gärna se att det
7 svar · 10,9k läst
C
Conny_P: [citat] Jo, det får bli så. Det är bara att jag har försökt men ingen har svarat. Men, på dom igen. Fick ni betala flytten eller stod leverantören/kommunen för den? ??? /C 8)
7 svar · 5,3k läst
D
David: Det bästa är väl att begära en kontrollmätning när ni placerat ut L-elementen eller motsvarande. mvh David
2 svar · 2,2k läst
W
windy22: Ett beslut från byggnadsnämnden överklagar man till länstyrelsen om man inte är nöjd.
1 svar · 2,6k läst
A
AAA: Vill inte vara negativ, men en mäklare berättade för oss om en tomt där en av grannarna överklagat länge. Anledningen var att dom alltid rastat sin hund på den blivande tomten... Detta fortsatte tydligen till upp till högsta instans. Det fanns inte en chans att dom kunde vinna men det blev en fördröjning som räknades i år. Att vinna rättsligt på något annat sätt än att vänta ut
7 svar · 2,8k läst
KarlXII
KarlXII: Så gjorde vi. Det är egentligen enda sättet att komma åt en STOR tomt till någorlunda pris, åtminstone i Stockholmsområdet. Vissa kommuner har restriktioner, andra vill att folk ska flytta ut. Hos oss finns det heller ingen detaljplan, vilket medger lite fantasifullare byggen :) Många av nackdelarna som GF räknar upp är visserligen där plus att man måste ordna eget vatten och avlopp
2 svar · 2,1k läst
C
Craxen: he he he... må så hända, men vad jag vet så kommer dom åka utomlands 2 veckor i höst...
16 svar · 18,3k läst
Fasting65
Fasting65: Inget och allt är rimligt vad gäller byggande - till syvende och sist är det en människa på andra sidan som ska bedömma bygget. Seriöst sett vet jag inte hur man räknar ut det. vissa pratar om plushöjder och sånt. Vår metod funkade - och den var muntligen sanktionerad/föreslagen av en handläggare på Stadsbyggnadskontoret. Jag vet inte om de är kinkigare vid nybygge... Dessutom
3 svar · 7,9k läst
M
millface: Det är Vellinge kommun i skåne. De är väldigt petnoga med allt och myyyycket konservativa >:(
10 svar · 2,8k läst
J
joen1: Sabina! Vi var tvugna att beställa en ny  nybyggnadskarta ! för ca 3400 ( kommer ej ihåg exakt) Det kändes förjävligt !  >:(  Den "fick inte" vara mer är 10 år gammal..... Vad sa kommunen att detta fanns och läsa att den fick bara vara 10 år? M.V.H Jörgen
7 svar · 6,1k läst
J
joen1: Hur är länge gäller en nybyggnadskarta innan man måste ta ut en ny på en obebyggd tomt. Är det någon som vet? M.V.H Jörgen
0 svar · 2,9k läst
I
Idalind: Ja, det är en oerhörd skillnad att bygga "på landet" än inom detaljplanerat område och tätbebyggelse! Du har inte alls lika stora restriktioner och bygglovsgubbarna brukar vara hyfsat flexibla med ändringar, vad jag har erfarit. Det beror ju på hur angränsande tomt/mark ser ut om du kan göra ändringar, men "inom rim och reson" borde det ej vara några problem. Ett korrekt svar kan du
0 svar · 4,4k läst
J
Jessika: När vi sökte lov, verkade även 4 meter ok om inte grannarna hade ngt emot det. Vi hade dock problem med en granne och då gav kommunen oss rådet att lägga huset 4,5 m ifrån för då skulle grannen inte kunna bråka. Men det lät oxå som om vi hade kunnat få prövning på det-mot grannen, om vi verkligen villa ha fasaden på 4 m. Antar iofs att det kan vara olika hos olika byggnämnder.
1 svar · 3,0k läst
I
Idalind: Ja, nu har vi gått till botten med ärendet och vi komer ej längre än till max 120 kvm + 40 kvm biyta. Tyvärr. Tomten var den bästa vi sett någonsin. Vi får leta vidare. Väntar på förhandsbesked även på ett par andra tomter, så vi håller tummarna att det går igenom...
7 svar · 4,8k läst
E
Eld: Kolla om du kan få köpa marken.
1 svar · 7,3k läst
I
IngvarW: Innan vi köpte tomten knallade vi runt till samtliga grannar och presenterade oss, sedan blev det en kort diskussion med en av grannarna som resulterade i att vi flyttade huset en meter utifrån ursprungsplanen. De ville säkert bara tycka lite om deras kvällssol. Under bygglovshandläggningen gick vi själva ut med remisser bara för att snabba på det hela och bygglovet kom på 2 månader.
3 svar · 5,6k läst
G
General_Failure: [citat] Precis. Eller senare när huset är byggt.
16 svar · 17,8k läst
M
molsson: Tack för alla kloka synpunkter, tydligen är det något lokalt trams som bygglovschefen här bestämt. Han säger även att carport och garage har samma regler. Jag lämnar in så får vi se vad som händer, har större problem nu.....
7 svar · 3,7k läst
I
Idalind: Jag skulle ta det säkra före det osäkra... Jag talade med bygglovsarkitekten i min kommun och han sade först att det absolut inte var några problem att få bygglov på den tomt vi ämnade köpa. Det fick jag muntligt på! Jag lämnade ändå in ansökan om förhandsbesked och det visade sig att de övriga "tyckarna" motsatte sig nybyggnation i området innan det fanns en detaljplan som
2 svar · 2,2k läst
L
lt: En liten fråga... Behöver man förhandsbesked enbart vid ny avstyckning av tomt eller krävs det även vid nybyggnation på redan avstyckad tomt som tidigare varit bebyggd? Mvh L
16 svar · 3,9k läst
H
hasse_f: Det är väl mest så att jag och min sambo har snöat in på mer funkis-aktiga hus och därför har lite annorlunda önskemål. Vi har tänkt oss en väldigt öppen planlösning och då blir det nästan tvunget att ha högre takhöjd än standard för att det inte ska kännas klaustrofobiskt. Tyvärr verkar man från kommunen tycka att det ska byggas "stugor typ 1 A" istället.
3 svar · 4,2k läst
B
BoByggarn: Dessa priser brukar fastställas av Kommunfullmäktige. Det är ett sätt för kommunen att ta ut "marknadsmässiga priser" (vad nu det är, i en monopolsituation) Men praktiskt används det för att kunna hålla kommunalskatten på så "låg" nivå som möjligt. Tex ska stadsbyggnadskontoret bära sina egna kostnader. Därav avgifterna. Men hutlöst är det
7 svar · 3,3k läst
H
hama170: Hej Vi har precis fått alla papper klara, bygger(snart) på stenungsön i stenungsund.Byggnadsnämnden har varit kanon bra och då bygger vi(har precis rivit det gamla)där det är q1-märkt och det har inte varit några bekymmer. Nu har inte vi bråkat så mycket med dom, man får ge och ta. Lycka till
4 svar · 2,9k läst
M
Mimto: [citat] Nej, vi ska bygga i Hallerna i Stenungsund.
5 svar · 3,8k läst
I
Iza: Ville bara säga att man får inga bidrag när man bygger nytt, huset ska handikappsanpassas från början. Bygget kommer att kosta oss runt 500000 extra jämfört med om alla barn varit friska. :(
17 svar · 4,4k läst
E
emyran: I vår kommun var de tydligen helt oinresserade av plushöjden i bygglovsansökan :-/ Jag däremor tjatade och tjatade på vår KA/hustillverkare och ville veta plushöjden på färdigt golv. Tillsist stod vi och måttade med ögonmått och "höjdmätningsverktyget" och spikade höjden. Därefter gjöts grunden å kommunen har ingen aning vilken höjd vi valde eller rättare sagt de struntar nog
10 svar · 43,4k läst
H
hama170: Ja man skulle kunna tro´t ;D Det är ett gammalt varmbadhus från 1870.Det är fallfärdigt så därför måste det rivas. Ja det är underbart äntligen............. Hemsidan är under konstruktion :D
5 svar · 3,8k läst
P
paab: [citat] Jag tycker att det låter som om denne man mest är sur för att ni ska se in i hans sovrum och upptäcka att det totalt saknas aktivitet därinne ;D ;D ;D
26 svar · 6,0k läst
I
Idalind: Tack, tack, snälla för långa och uppmuntrande svar! Vi har ju tack och lov bygglovsarkitekten på vår sida och vi kommer mycket bra överens med honom. Ska ringa honom på måndag och höra efter vad som egentligen händer. Jag är ändå tveksam till att kommunen kan kräva av markägaren att han gör en detaljplan för flera tomter (när vi är de enda som ansäkt om bygglov) samt för väg
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.