Anders_Nilsson skrev:
Utanpåliggande installation är ju det vanliga i Thailand på enklare hus. Infällt är jättebra men jag tycker inte det är ett stilbrott i den här typen av hus med utanpåliggande utan det är snarare det som folk förväntar sig. Sedan är det ju lätt att utöka, vill man ha fler uttag på ett ställe sätter man bara en utanpåliggande box till jämte av samma typ som Kentapenta visar i sin bild. I Thailand i synnerhet på landsbygden har man andra krav jämfört med Sverige.

Sedan tycker jag det är viktigt att kolla vad hantverkarna och elektrikerna känner sig bekväma med. Det skall ju gå att få installationen bra gjord också. Men som sagt åk gärna till en större stad och köp kvalitetsmateriel.

Mycket hellre utanpåliggande med uttag i varje hörn än ett infällt och en massa förlängningssladdar.

Men fråga först elektrikern var han känner för, det går ju att fräsa spår i teglet som innerväggarna murats med antar jag. Sedan kan man ju alltid köra klassikern och borra hål i innerväggen så en grupp matar två dosor, en på vardera sidan väggen.

Men planera absolut för ett dubbeluttag i varje hörn. Har du frågat elektrikern hur mycket det kostar extra att gödsla med uttag? Det är nog bra att göra en kalkyl och se hur mycket det kostar, behöver kanske inte vara så mycket.

Sedan kanske du skall fundera på taket också, kör du ett runt lysrör i en plafon i varje rum eller blir det mer exotiskt med stjärnhimmel?

Och skall du köra fläkt vissa delar av året så sätt för böfvelen ett extrauttag högt på väggen i ett hörn där den väggmonterade fläkten sitter så du slipper golvfläktar. Eller dra en bruten grupp till taket där takfläkten sitter.
Först vill jag säga SUPERTACK!!! för tipset om fläktuttagen. Hade inte en tanke på det. Japp, vägghängda är det jag föredrar (snor ingen golvyta och flexiblare än en klassisk takfläkt) och då kan man dra en infälld kabel som sticker ut där fläkten ska monteras, så kopplar man in den direkt utan några kontakter öht (så kan besökare klia sig i huvuden hur fläkten kan snurra utan att se ngn koppling:) ).

Ett rum har 4 hörn, kan inte erinra mig om att i lägenheterna jag bott i hade 4 uttag i sovrummet men med reservation för sviktande minne;) Vill minnas att det var förläggningskablar som gällde till klockradio, sänglampor, laddare od.

Det kommer inte att kosta extra om jag så väljer att var utan uttag eller 20 i varje varje rum (sorry, nu var jag där igen;) ) Fast pris men med flexibla extraarbeten (jag vet, helt otänkbart bland svenska hantverkare men å andra sidan så ger man inte i Sverige gåvor som uppskattas av byggarna för att prestera lite extra).
Med detta sagt så undrar jag verkligen hur "nam jaj" (ge från sitt hjärta) skulle fungera i Sverige? Skulle en hantverkare göra ett noggrannare/bättre jobb om man bjöd på tex hemlagad god lunch? Måste ställa frågan tydligare...

Vad tror ni? Vill höra alla kommentarer och gärna från egenföretagare.
-Om du blir bjuden på extra saker tex mat/lunch som inte ingår i avtalet, ett par öl som du kan ta hem efter en svettig sommardag etc. Skulle du som hantverkare vilja prestera "lite extra"?
-Om du har blivit behandlad väl (se ovan) och kunden önskar en liten ändring som tar låt oss säga en dag extra, skulle du fakturera den extra dagen eller skulle du tycka att den här kunden är trevlig så du bjuder på det extraarbetet?

Är väldigt nyfiken på dessa kulturella skillnaderna (som kanske inte finns, vad vet jag).

För att återgå till ämnet, vad gäller EL så gör han jobbet och jag står för de materiella kostnaderna såsom kablar, dosor osv. Skrivet i kontraktet då han vet att västerlänningar gärna "flippar ut" vad gäller el, kök, kakel & klinkers samt badrum:). Det är dessa materiel som jag står för själv.

Takbelysningen har minst prio nu men hahaha inte det jävla runda (eller raka för den delen) lysröret:)
 
Tyvärr så har man knappast råd att bjuda på jobb och matr, om man inte tar så mycket betalt att det ryms inom "priset", utan att man oavsett öl eller kaffe måste ta betalt. Däremot kanske man lägger sig lite lägre prismässigt än vad man annars skulle ha gjort och är det en otrevlig kund är risken stor att man lägger på lite extra.
 
Jag uppskattar att bli bjuden på kaffe men förväntar mig det inte. Det beror helt på hur lång tid jobbet tar, ofta är man på väg till ett annat jobb och vill inte lägga "dyrbar" tid på fika.
Skulle jag vara på samma ställe flera dagar i rad och bli erbjuden lunch m.m. vet jag faktiskt inte vad jag hade svarat... Troligtvis skulle jag bli misstänksam och undra vad kunden vill. Bjuda på timmar har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra heller, om det inte handlar om en missnöjd kund eller liknande.
Då är den viktigare med hur trevlig kunden är. En bra kund hjälper man gärna lite extra, en dålig kund gör man det man ska för men inte mer.

/edit
Jag har blivit bjuden och accepterat luncher av kunder tidigare men inte varje dag jag är där. Jag menar att om det blir för mycket "fjäsk" så märker man det och blir istället misstänksam. :)
 
kentapenta skrev:
Då har man också elurtag ihop med brytarna för ljuset.
Våra sitter 120 cm upp.

[bild]
Ok, den där gör mig mörkrädd.

Att famla efter strömbrytaren bredvid slitna NEMA-kontakter, burr. Än värre om det sitter förgreningsproppar i den.

Fördelen med att ha kontakterna på golvet (eller i största allmänhet på något annat ställe än man letar strömbytare i mörkret) är att man slipper "spännande" överraskningar.

Jag skulle antingen sätta kontakterna på annan höjd än strömbrytarna eller använda svenska stuket med brunnar som gör det omöjligt att få oavsiktlig kontakt med kontakter på trekvart. Eller båda.
 
Hojte skrev:
Bättre arbetsmiljö för elektriker med uttagen högre upp också 😉

Det är verkligen en vanesak, vi har uttagen nere i Sverige pga tradition. Det har varit nån omgång med motioner att ändra i standarden till uttag runt 1m, det är väl bara bakom tvbänken man vill ha dom vid golvet
Jag skulle säga att det är rätt praktiskt att ha dem vid golvet om man möblerar om, när den ursprungliga planen var uttagen satt bäst inte längre stämmer. Är de nere vid golvet så stör inte de oundvikliga förlängningssladdarna synintrycket. (Och när det gäller barnskydd, det spelar ingen roll om uttagen sitter högt om det ändå ligger förlängningsdosor på golvet. Snarare tvärtom då, eftersom sladdvikten och därmed risken för att NEMA-kontakterna dras ner och hamnar på trekvart ökar då.)

I ett kök finns det ofta inte mycket att möblera om, så där sätter man även i Sverige ofta kontakterna på arbetshöjd (och att man har många apparater som används på arbetsbänkarna). I min källare (klassisk stil) sitter f.ö. alla uttag på arbetshöjd eller nära taket - i ett garage där man kan tänkas arbeta på golvet kan det ofta vara bra att ha kontakterna mycket högt så att man inte av misstag klipper en kabel under arbetet - mindre mängd inkopplade kablar dräller på golvet.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Det som kom fram i tråden jag refererade till var att det verkar ganska onödigt med rör. Att sätta ett spik eller borra i kabeln lär inte hända (uttag i väggen=kabel rakt ovanför), överhettning tveksamt samt möjligheten att byta kabel är tveksam (hur ofta byter man en sådan?)
Missförstå mig rätt, försöker bara bolla lite tankar med vad skillnaden är med en utanpåliggande kabel. Vill ha den inmurad utan att behöva lägga en massa extra puts.

Självklarheter att ha rätt kabel till respektive säkring är inget jag ifrågasätter. 1,5mm2 är den jag kommer att använda mig av och funderar på att köra med 6A säkringar till de flesta utrymmena (det används inte så mycket ström) som en extra säkerhet mot bla överhettning. Det enda som kommer att ta ström kontinuerligt (ca 4-5A) är AC'n som kommer ha en egen krets.
Det huvudsakliga argumentet för rör är nog att man ofta drar om kablarna pga. ändrade krav några gånger under husets livslängd i svenska hus (som oftast överstiger 100 år), och det blir då ett snabbt bagatellartat jobb istället för något som kräver nytt ytskikt (eller ännu värre om man byggt över stället där kabeln låg). Dvs, det är sällan byte av kabel för att den är dålig, utan pga. ändrad användning (nya apparater eller nya utbyggnader). Om husen inte lever så länge minskar det behovet.

När det gäller 1.5mm2 kabel så har du inget problem alls med 10A med avseende på överhettningsrisker, de problemen uppstår i anslutningar och apparater, ta en titt på den mekaniska kavliten på anslutningsplintarna där det viktiga är att kabeln inte riskerar att släppa/krypa iväg över tiden när den omväxlande värms av belastningen och kyls. Rörande säkringar, tänk på att det finns en hel apparater man inte tänker på (som involverar kraftiga värmeelement), t.ex. laserprintrar och hårtorkar, som kan behöva 10A
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
dan_norstedt skrev:
Att famla efter strömbrytaren bredvid slitna NEMA-kontakter, burr. Än värre om det sitter förgreningsproppar i den.
Ja just. Det slog mig just att man kör 220V i Thailand. Med kontakter som ju känns otäcka redan i USA där man bara har 120V...

"Burr," var ordet...
 
220V i US-uttag är ett litet problem i sammanhanget, trafiken är mycket större risk. Sådant man får leva med i Thailand och andra liknande länder. Men jag har i flera inlägg insisterat på kvalitetsmateriel från kända märken som t ex Panasonic. Då glappar kontakterna mycket mindre och risken för stötar minskar avsevärt. Sedan skall ju TS ha JFB.

Men visst är det bättre med rör vid infälld förläggning, men mycket installation i Thailand utförs fortfarande utanpåliggande. Sedan tycker jag gott man kan ha uttag både i arbetshöjd och nere vid golvet när arbetet ändå kostar såpass lite.
 
Anders_Nilsson skrev:
220V i US-uttag är ett litet problem i sammanhanget, trafiken är mycket större risk.
Ja, fast knappast i en tråd som handlar om elinstallationer?!

Jag hoppas att rådet inte var att man skulle sätta sina uttag högre för lågt placerade uttag ryker när någon kör kofångaren genom väggen, men högre uttag brukar klara sig... ;)
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Tro't eller ej, men det finns vitt skilda uppfattningar även i denna fråga, om nu inte öl skulle göra skillnad mot kaffe.
[länk]
Heh, ja där fanns intressanta åsikter:)

Och överdrivna "bjudningar" hade jag också reagerat på som hantverkare. Att luta mig fram hela dagarna hos kund och få massor av presenter hade gjort mig nervös:D.
Naturligtvis så ska allt ha en ballans. När jobbarna gjort ett för mig tungt arbete med tex gjutning så får dom M-150 (Red Bull), förmannen får ett paket cigg när jag tycker att det har gått undan i vissa moment eller att ngt var imponerande. Små saker på uppskattning ökar moralen enligt mig. Särskilt här då det lilla extra kan avgöra om plattorna hamnar rakt eller ej. Samtidigt så har jag gett ett helt team sparken för dom var helt odugliga.
 
Har inte träffat ngn fackman ang höjden på vägguttagen men det jag observerat är att de ställen jag besökt under nyårshelgen har haft kontakterna högt placerade. Kan vara så att det är standard pga översvämningar och småbarn. När jag blivit klok på det så återkommer jag.

Det som är lite tråkigt är att det inte finns EN standard på kontakter men det verkar som att det övergår mer och mer till de runda stiften. Och när det kommer till förlängningskablar så är det bättre att göra dom själv med utvalda delar. Det vanliga är att dosan har jordade uttag medan kontakten är en vanlig med platta stift:x
När det blir standard med runda stift så kan man byta ut uttagen till modell svenska med den där fördjupningen så man inte riskerar att komma i kontakt med stiften, men fram tills dess så får vi leva med detta då man annars blir begränsad.

Heh, kan bjuda på en lösning som jag fick göra för ett tag sedan som är helt otänkbar hemma. Köpte en micro som naturligtvis hade ett tredje stift som är till jordningen. Naturligtvis hade jag inga jordade kontakter vilket gjorde att jag inte kunde peta in kontakten o få ström. Det var bara till att ta en tång o bryta av eländet:cool: DON'T DO THIS AT HOME!!!

Jaaaaa det lutar åt att använda rör... Tack för att ni tjatar, det verkar finnas en mening i det hela(y)
 
Äntligen tid att komma tbx här!
Händer lite inom elinstallationen nu:cool:.

Det blir rör i väggarna och en plastslang som påminner gamla duschslangar (ni vet dessa som har ringar små ger lite flexibilitet) ovan innertaket. Det var förmannen som gav mig tydliga instruktioner vilka material jag skulle inhandla, fördelningsdosor och allt. Detta var innan jag bestämde mig för att använda rör, så detta ingick i priset:)
Vad jag blev lite oense om med honom var kabelarean. Det är 10A säkringar vi pratar om nu. Han tyckte att de inköpta kablarna på 1,5 mm2 räcker till takbelysningen, men till vägguttagen ville han ha 2,5 mm2:x.

10A är 10A och om det är godkänt med 1,5 mm2 så borde det rimligtvis klara sig.
-Men du ska juh koppla massa AC, då måste du ha en 2,5 mm2 kabel.
I min värld (och ni måste rätta mig här om jag har fel) så OM jag skulle få för mig att koppla 3 AC med vägguttagen under samma 10A säkring så lär den utlösa oavsett tjocklek på kabeln.

Så han fick 200m 3 ledad 1,5 mm kabel att använda till väggkontakterna. Lite overkill kanske med jordat i alla uttag, men va fan, datorer, skrivare, bildskärmar kommer med jordade kontakter och man vet aldrig var dom ska kopplas in.
Hoppas verkligen inte att jag har fel i detta, annars får jag gå till honom i morgon med svansen mellan benen o be om ursäkt samt byta kabel...

Till tak/väggfläktar, takbelysning så blir det 1,5mm ojordad kabel (naturligtvis på separata säkringar)

Sedan så skulle jag vilja ha koll på om följande blir rätt:
använa en 20A säkring (från huvudcentralen), dra en ca 20m lång 2,5 mm2 jordad kabel till en central som kommer förse bortre ändan av huset (som kommer att renoveras nästa vinter) där kök, toa, dusch och en uteplats över dessa utrymmen kommer finnas.
Från denna central kommer mindre säkringar att dela upp dessa utrymmen.
Är det rätt dimension på kabeln?
Centralen har en jordfelsbrytare, kommer den att fungera eller ska den kopplas bort då huvudcentralens JFB tar hand om eventuella fel, eller är det så att den ska vara inkopplad så man får "dubbelt" skydd?
Men förvisso om jag sätter ett separat jordspett till undercentralen så behövs väl ingen jord från huvudcentralen? Nu blev det förvirrat:x

Min spontana tanke är att undercentralens JFB ska vara på, dels för att det blir lättare att lokalisera ett eventuellt fel samt att om det händer ngt så har strömmen 20 meter mindre att vandra innan den bryts. Smart vore då att använda ett separat jordspätt till denna central.
Är jag rätt på det eller svävat ut ordentligt?

Dagens tips! Ha inte för vana (för er som röker) att aska i ölflaskor. Lyckades precis skrota en öl genom att just aska i den:confused:
 
Chuck Wow skrev:
Sedan så skulle jag vilja ha koll på om följande blir rätt:
använa en 20A säkring (från huvudcentralen), dra en ca 20m lång 2,5 mm2 jordad kabel till en central som kommer förse bortre ändan av huset (som kommer att renoveras nästa vinter) där kök, toa, dusch och en uteplats över dessa utrymmen kommer finnas.
Nej, tummregelmässigt så måste du ha 4mm^2 kabel för 20A. Det kan naturligtvis gå med 2.5mm^2 kabel också beroende på förläggningssätt, förimpedans osv. men då får man räkna på det. Tumregel säger som sagt 4mm^2 för 20A.

Vad gäller dubbla jordspett så är det lite över min kompetens, men spontant så antar jag att man skall ha ett bra jordtag, och inte flera av varierande kvalitet, för att undvika ev. problem med jordslingor osv. Så är det när man bygger en apparat o dylikt, men jag vet som sagt inget konkret när det gäller TT-jordning av ett hus.

Dubbla JFB, dvs efter varandra, det spelar ingen roll. Ja, dvs det ger lite mer säkerhet, eftersom även kabeln till centralen skyddas av JFB. Den är nog mest teoretiskt dock, eftersom det är sällan man lyckas skada matningen till centralen. Dock, ligger den genom hela huset och det kan tänkas att någon kan sätta en skruv i den, så skadar det ju inte. Notera dock att du inte får någon selektivitet mellan de olika jordfelsbrytarna. Det är hugget som stucket vilken av dem som löser om någon sticker strumpstickorna i vägguttaget i köket. Du får dock lite större säkerhet, eftersom chansen att någon av dem skall lösa ut är större. (Och pss. så får du lite mindre driftsäkerhet, eftersom risken att någon av dem skall lösa ut också blir större).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
"förläggningssätt, förimpedans osv." Det är svart magi för mig:), har inte en susning här.
Ok, så 4 mm2 är det som gäller? Läste mig till 2,5 så det var bra att jag frågade.
Tack för övrig info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.