7 172 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
hur renovera kloasong-tak?
vi har just köpt en lägenhet i ett hus från 1904. stomme i tegel och bärlag i trä skulle jag tro. det är en del renovering att göra och således är vi i full gång och försöker göra det mesta när vi ändå är i farten.
i sovrummet är taket putsat med takrosett, men i vardagsrummet hade någon satt upp världshistoriens fulaste innertak (ok, lätt överdrift) som jag till varje pris inte ville leva med. jag anade att det satt ett liknande tak som i sovrummet därunder och ville veta i hur dåligt skick det var. sagt och gjort. innertaket av gamla masonitskivor revs ned och under fanns mycket riktigt ytterligare ett putsat tak (men med ett hål efter den borttagna takrosetten). jag har fått berättat för mig att det tydligen kallas kloasong-tak. det är iallafall kalkputs på vassmatta och sedan plank under. men i ganska dåligt skick dessvärre. omålat, lite sprickor och några gamla fuktfläckar. i kanterna ramlade det dessutom med några bitar vid rivningen så i ett hörn skymtar man vass och brädor.
så, vad gör jag med det här?
kan man laga ett sånt här tak? kan man putsa om det? jag vill gärna att taket ska vara "orginal" i så stor omfattning som det är möjligt, men det kanske finns modernare sätt som är minst lika bra och som ger samma uttryck? ett nytt innertak är det helst inte tal om.
tacksam för svar!
i sovrummet är taket putsat med takrosett, men i vardagsrummet hade någon satt upp världshistoriens fulaste innertak (ok, lätt överdrift) som jag till varje pris inte ville leva med. jag anade att det satt ett liknande tak som i sovrummet därunder och ville veta i hur dåligt skick det var. sagt och gjort. innertaket av gamla masonitskivor revs ned och under fanns mycket riktigt ytterligare ett putsat tak (men med ett hål efter den borttagna takrosetten). jag har fått berättat för mig att det tydligen kallas kloasong-tak. det är iallafall kalkputs på vassmatta och sedan plank under. men i ganska dåligt skick dessvärre. omålat, lite sprickor och några gamla fuktfläckar. i kanterna ramlade det dessutom med några bitar vid rivningen så i ett hörn skymtar man vass och brädor.
så, vad gör jag med det här?
kan man laga ett sånt här tak? kan man putsa om det? jag vill gärna att taket ska vara "orginal" i så stor omfattning som det är möjligt, men det kanske finns modernare sätt som är minst lika bra och som ger samma uttryck? ett nytt innertak är det helst inte tal om.
tacksam för svar!
hej och tack för ditt svar! jag har dock fått höra att det oftast inte bara är att laga eftersom det gamla bruket är så poröst att taket ändå kommer att spricka? redan nu "snöar" det när de går lite oförsiktigt på våningen ovanför... jag är själv helt novis på det här materialet och trodde nog lite naivt när jag rev ned innertaket att det bara skulle vara att laga i och putsa ett nytt skikt och måla. men alla som spekulerat i saken har varit skeptiska till det. jag har hört allt från att riva ned och göra ett nytt till att laga med duk och putsa över.ktm250 skrev:
men du tror att det är möjligt att laga med enbart kalkbruk alltså? jag skulle bli så glad om det gick att rädda det! tips om var jag kan hitta information mottages tacksamt.
Om du ska laga det så ska du göra det med kalkbruk. Alternativt sätta nytt innertak och det ville du ju inte. Nästa alternativ blir ju i så fall att ta ner putsen och börja om från början. Endast du själv kan göra bedömningen. Huruvida det spricker eller inte beror ju på det befintliga brukets hållfasthet. Snöar det när någon går ovan så kanske det är aktuellt att byta hela.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ett standardtips: Kolla med ditt länsmuseum om de har kontakt med någon som kan renovera den typen av tak. Den personen kanske kan hjälpa dig bedöma vad som måste göras oavsett om du sedan ska göra det själv eller inte.
ktm250 & Mr Handyman: tusen tack för svar och tips!
fick tag på en murare innan jul som ska komma nu efter helgerna och göra en bedömning, men kan han inte hjälpa mig låter länsmuseet som ett bra tips! har fullt sjå att laga alla väggar och få dem jämna, så just nu hoppas jag på att budgeten räcker till en yrkesman. för jag vetesjutton hur resultatet blir om jag dessutom måste stå uppochned... (;
fick tag på en murare innan jul som ska komma nu efter helgerna och göra en bedömning, men kan han inte hjälpa mig låter länsmuseet som ett bra tips! har fullt sjå att laga alla väggar och få dem jämna, så just nu hoppas jag på att budgeten räcker till en yrkesman. för jag vetesjutton hur resultatet blir om jag dessutom måste stå uppochned... (;
Liknande trådar
-
Renovera trägavel och plåt - materialkostnad m.m.
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera eller ej inför försäljning?
Bostadsrätt -
Hur "renovera" ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Hur renoverar jag pärlspontstaket bäst
Färg, Måla & Tapetsera