Men det kommer inte gå att göra lagligt. Garanterad inte. Friggeboden skall vara fristående.
 
gäller tillbyggnad på 15 kvadrat bara på bostadshuset eller skulle man få bygga till existerande byggnader så som gäststuga eller garage med 15 kvadrat ?
 
Såvitt man kan utläsa torde det gälla bostadshuset.

- Tillbyggnad om 15 kvadratmeter
Regeringen föreslår att en tillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter får göras på en- och tvåbostadshus utan krav på bygglov. Om tillbyggnaden är närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs dock grannarnas medgivande. I normalfallet ska en tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan. Tillbyggnaden ska anmälas till byggnadsnämnden.
 
- Tillbyggnad om 15 kvadratmeter
Regeringen föreslår att en tillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter får göras på en- och tvåbostadshus utan krav på bygglov. Om tillbyggnaden är närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs dock grannarnas medgivande. I normalfallet ska en tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan. Tillbyggnaden ska anmälas till byggnadsnämnden.
Vårt hus kommer bli 120 kvm när detaljplanen tillåter 75, omöjligt att säga ännu men tror ni vi kommer hamna utanför "normalfallet". dvs att de inte skulle godkänna 15 kvm pga att vi redan har en såpass stor avvikelse.
 
Man tycker ju inte att det bör möta några hinder, Det står ju den citerade texten att " I normalfallet ska en tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan." Var gränsen kommer gå vet man ju inte förrän det finns lite praxis. Senare i förslaget finns följande:

Fortsatt krav på bygglov
I följande situationer föreslår regeringen att det även framöver ska ställas krav på bygglov:
- om kommunen i detaljplan kräver bygglov för ett område som utgör en värdefull miljö
- om byggnaden är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ingår i sådant område
- om tillbyggnaden är inom eller i anslutning till en flygplats eller ett övnings- och skjutfält som är av riksintresse för totalförsvaret enligt bestämmelser i miljöbalken
Men jag kommer själv lämna in anmälan 2 Juli för oss, vårt hus är 133 kvm när detaljplanen tillåter 60 :)
 
25 kvadratmeter gör att vi kan bygga ett litet hus till på gården. Har redan ett på 20 kvadratmeter invändigt mått som är uthyrt hela tiden.
Bara att börja fundera på vart det skall stå. Så att man inte råkar ställa det i vägen för nya idéer.
 
mexitegel skrev:
Man tycker ju inte att det bör möta några hinder, Det står ju den citerade texten att " I normalfallet ska en tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan." Var gränsen kommer gå vet man ju inte förrän det finns lite praxis. Senare i förslaget finns följande:


Men jag kommer själv lämna in anmälan 2 Juli för oss, vårt hus är 133 kvm när detaljplanen tillåter 60 :)
Låter bra, då vågar man nästan börja skissa på en veranda :)
och ett växthus... och...
;)
 
Lane skrev:
Låter bra, då vågar man nästan börja skissa på en veranda :)
och ett växthus... och...
;)
Och Ett lusthus kanske för sent men tillfället gör tjuven (y)
 
pelpet skrev:
Det ska läggas till att det gäller utöver begränsningar om byggyta i detaljplan. Dvs har man max 150 kvm byggnadsyta på sin tomt och huset är så stort får man ändå bygga ett komplementbostadshus och en friggebod.

Undrar vad som gäller angående punktprickad mark. En friggebod får man ju ställa på punktprickad mark.
Har du någon källa på det?

Vi har max byggyta på 250 kvm på vår tomt. Denna yta är redan upptagen av ett hus med vidbyggt garage, betongplattan är 250 kvm. Du menar alltså att kommunen inte kan stoppa mig från att bygga en komplementbyggnad/förråd på 25 kvm fast jag redan maxat byggytan?
Kan de på något sätt stoppa ett bygge som bara har anmälningsplikt?
 
Ja det står i förslaget på regerings webbplats. I Videon där Attefall presenterar tror jag han säger just detta.

Jag har också kollat med boverket och de säger att man får bygga komplementhuset på prickmark.
 
berg35 skrev:
Kan de på något sätt stoppa ett bygge som bara har anmälningsplikt?
Om du inte uppfyller tekniska krav. (Takstolar, brandsäkerhet m.m.)
 
Lagrådet avslog allt se lagrådets hemsida
 
Jag tror att lagrådets yttrande enbart är rådgivande, så förhoppningsvis gör regeringen några justeringar och går vidare med förslaget.
 
Men det är rätt skarp kritik de framför. Framförallt att delar av förslaget inte behandlats formellt riktigt.

En lagrådsremiss är ju till för att se till att ett förslag inte strider mot någon lag och hur det förhåller sig till kraven på rättssäkerhet.

I deras utlåtande så står det bland annat "De åtgärder som enligt förslaget inte längre ska kräva bygglov avses kunna vidtas i strid med detaljplan. Detta synes i själva verket vara ett av huvudsyftena med förslaget." Det är anmärkningsvärt att dessa personer sitter och gissar. Underförstått i hela dokumentet tycker jag mig läsa att de inte gillar idén och därför anmärker på allt som går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.