9 997 läst · 16 svar
10k läst
16 svar
Cirk pump + ljud i element
Sida 1 av 2
Hej, har problem med att det susar/låter väldigt högt om elementen (samtliga är luftade). Samtidigt som jag tycker att cirkpumpen låter (går för övrigt på läge ett), dessutom har rörisen varit och bytt cirkpumpen 1 gång.. Detta ljud fortplantar sig förmodligen via rören till elementen. Det är så illa att man egentligen borde stänga av på natten för att inte störas av ljudet. Vad göra?
Det låter (oavsiktlig ordvits) som om du kan ha för högt genomflöde, då kan man få resonansfenomen p.g.a. strömningen i rören. Om du har någon ventil på returen till pannan kan du prova att strypa där och se om det låter mindre då.
det är väl när man stryper det börjar låta?
Så länge vattnet får röra sig fritt är iallafall mina element tysta men när termostaterna börjar stänga kommer suset.
Köp en tryckstyrdpump som anpassar flödet efter förutsättningarna, typ Alpha2 från Grundfos.
Så länge vattnet får röra sig fritt är iallafall mina element tysta men när termostaterna börjar stänga kommer suset.
Köp en tryckstyrdpump som anpassar flödet efter förutsättningarna, typ Alpha2 från Grundfos.
Känns mest som om det är en kombination av högt flöde samt att pumpen låter. Men kan det räcka att bara strypa returen inne i pannrummet?
På övervåningen låter det nog något mindre, kan det ha att göra med att elementen på bottenvåningen bara e enkla panelelement?
På övervåningen låter det nog något mindre, kan det ha att göra med att elementen på bottenvåningen bara e enkla panelelement?
Har testat att strypa returen med kulventilen i pannrummet o då låter det mycket mindre, kn de ha nackdelar att göra så?
Mej veterligen så finns det bara fördelar med att strypa in returen till pannan om du har ackumulatortankar till pannan. Du får då ett mycket lugnare flöde i systemet, mer av värmeinnehållet i vattnet du shuntar ut hinner överföras till huset i och med att vattnet befinner sig längre tid i radiatorerna och därmed får du lägre returtemp vilet är mycket bra för skiktningen. Problem får du som _ap_ skriver om du har strypt för mycket så att inte värmen räcker till, men det märker du när det blir riktigt kallt och då öppnar du bara lite grann i taget, vänta minst några timmar så att ändringen hinner få effekt, och justera in tills du får en bra returtemp vid högt värmeuttag utan att det blir för kallt i huset. För pumpens del spelar det ingen roll att du stryper, men då din pump har flera effektsteg bör du givetvis fortsätta att köra på det lägsta för att spara energi.
Tackar för svaret! Nu hörs det bara ett svagt susande i elementen efter att ha strypt returen. Däremot verkar det som om det största elementet får väldigt svårt att bli varmt. Vad ska en bra returtemp ligga på då? Får ofta shunta ut väldigt höga temperaturer för att få varmt vid låga temperaturer ute, men det beror säkert på för små element samt dåligt isolerat hus. Kan det fortfarande vara en idé att skaffa en effektstyrd cirkpump?
I ett normal dimensionerat radiator system ska det skilja ca 4* mellan tillopp och retur.
Ingen ide att strypa för mycke, istället för 45 fram och 40 retur kanske du har 60 fram 30 retur.
Enerig åtgången kommer alltid vara samma oavsett strypning.
Skaffa tryckstyrd pump, när du nu öppnar strypningen för att få rätt effekt kommer väl suset tillbaka.
Förmodligen minska det med tryckstyrd.
Ingen ide att strypa för mycke, istället för 45 fram och 40 retur kanske du har 60 fram 30 retur.
Enerig åtgången kommer alltid vara samma oavsett strypning.
Skaffa tryckstyrd pump, när du nu öppnar strypningen för att få rätt effekt kommer väl suset tillbaka.
Förmodligen minska det med tryckstyrd.
Jag skulle vilja säga att det beror på vad du har för värmekälla. Har du, som jag, vedpanna med ackumulatortank, så vill du ha en så låg returtemp som möjligt för att utnyttja lagringskapaciteten i tanken maximalt. Om du höjer temperaturskillnaden mellan framledning (före shunt alltså) och retur, dT, från 25 till 50 grader så har du i praktiken dubblerat det effektiva lagringsutrymmet i din ackumulatortank. Om du har 90 grader i toppen på tanken och får tillbaka 30 grader på returen så har du en dT på 60 grader om du har 90 grader i toppen på tanken och får tillbaka en retur på 40 grader så får du en dT på 50 grader och därmed kommer det att finnas mer outnyttjad energi kvar i tanken när den är "tom". en ackumulatortank kan anses tom då temperaturen på framledningen inte längre räcker för att försörja husets värmebehov, detta kommer att inträffa snabbare om du har en lägre dT. Har du däremot värmepump så vill du ha så låg framledningstemp som möjligt eftersom pumpen då klarar sig utan tillsatsvärme längre. Har du elpanna eller annan panna utan ackumulatortank så blir det som _ap_ säger samma energiåtgång oavsett strypning. Tryckstyrd pump är säkert en mycket bra och smidig lösning, men när du nu har en fungerande pump och möjlighet att strypa returen verkar det vara en enklare och billigare lösning att strypa returen. Jag har själv, som du skriver Vidstige, för små element i för dåligt isolerat hus. Jag får shunta ut 70 grader när det är som kallast och har jag då ingen strypning räcker tanken ungefär 12 timmar och får en sluttemp på 55-60 grader. Nu har jag strypt den och då räcker den 18-20 timmar vid -20 grader ute och får en sluttemp på 40 grader.
Jo tack, har själv eldat ved så visst har jag provat att strypa returen för att öka "tanklängden".
Skulle vilja påstå att "strypförmågan" har mer att göra med dimensionering av radiatorer snarare än val av värmekälla.
Det går ju inte att komma ifrån det faktum att radiatorerna kanske är dimensionerade för 65* fram vid -15*, ju mer man styper ju mindre effekt kommer dom att avge.
Men visst får man ut nog med effekt är det bara en fördel med att strypa, man kan ju alltid hoppas dom har överdimensionerat från början så det finns lite att ta ifrån.
Skulle vilja påstå att "strypförmågan" har mer att göra med dimensionering av radiatorer snarare än val av värmekälla.
Det går ju inte att komma ifrån det faktum att radiatorerna kanske är dimensionerade för 65* fram vid -15*, ju mer man styper ju mindre effekt kommer dom att avge.
Men visst får man ut nog med effekt är det bara en fördel med att strypa, man kan ju alltid hoppas dom har överdimensionerat från början så det finns lite att ta ifrån.
Eldar med ved (Solo Innova 30 med 3 tankar a 750 liter), har ju märkt att med det flöde jag har haft så räcker inte tankarna särskilt länge vid minusgrader, Så ni menar att det kommer räcka längre med ett strypt flöde?