Hej!
Flyttar till hus och får då skäl :) att köpa en kap- och gersåg. Några som har erfarenheter av DeWalt, Bosch och även billigare från Clas O m.fl.??

/Peter
 
Wigert skrev:
Hej!
Flyttar till hus och får då skäl :) att köpa en kap- och gersåg. Några som har erfarenheter av DeWalt, Bosch och även billigare från Clas O m.fl.??

/Peter
"Farbrorblåbosch" lär ju tjata sig blå för sin ;)

Själv är jag supernöjd med min DeWalt, speciellt i kombination med ett sågbord. Men då måste du upp med 6-7000 totalt.

Men jag har å andra sidan inte använt så många andra.
 
Ska man bara kapa mindre virke så duger de billigaste sågarna rätt bra. Om man däremot ska upp i teleskopklassen så mäks skillnaden tydligare. De billigare sågarna är tröga och glappa i teleskopfunktionen. Själv tittade jag och kände på många sågar innan jag bestämde mig för en deWalt DW707 och det har jag inte ångrat. Den har sjunkit rätt mycket i pris det senaste året, har för mig att jag såg ett kampanjpris kring 3500 kr.
 
Jag kör med Rustas stora kap- och gersåg, den med 254mm klinga.
Den fungerar alldeles utmärkt.
 
Ok, för att inte göra någon besviken kommer så en rapport på Bosch GCM 10s:

Material/Kvalitet: Sällsynt stabil såg där glapp och vekhet helt lyser med sin frånvaro. Jag har ryckt i sågar som är dubbelt så dyra och kvaliteten i material och konstruktion är inte bättre på dessa. Teleskoparmarna är mycket stabila och flexar ingenting.

Funktion:
+Synnerligen stabil och exakt - inget övrigt att önska på denna front.
+Enkla handgrepp för allt man behöver ändra när man sågar (vinkel, spärr etc). Gedigen låsning vid vinkelsågning.
+Klingskyddet är stabilt och risken för att stympa sig själv känns liten om man inte bär sig åt som ett riktigt pucko.
+Teleskop/glidskenefunktionen är mycket användbar även vid normalt amatöranvändande. Trots 10" klinga tar man sig inte igenom 195mm virke utan att "glida" lite - mao en funktion som alla husbyggare vill ha.

Här ska jag försöka lista vad man INTE får i en såg i denna prisklass - några andra direkt negativa saker har jag inte hittat med sågen.

- Motorn är stor och mycket stark (ett monster). Den sitter i klingans axiella linje och är därför ivägen om du vill ha arbetsstycket på höger sida och avkapet på vänster sida. Detta leder till att du måste vrida arbetsstycket en extra gång ibland. Väsentligt dyrare sågar har motorn uppflyttad (kraftöverföring med kedja/rem eller kugg antar jag) och då är inte detta ett problem. (motorn tar alltså inte i arbetsstycket, utan tvingen som håller fast arbetsstycket)
- Motorns placering gör också att sågen bara går att vinkla åt vänster (vrida kan man göra åt båda håll förstås). Igen, man måste ibland vrida arbetsstycket en extra gång.

För att lösa ovanstående blir maskinen mycket dyrare. Jag har inte hittat några andra brister som man irriterar sig på som man tycker kunde ha fixats inom ramen för vad maskinen kostar.

Med sågen följer en klinga med 60tänder. Den fnasar sannolikt virket mindre än en klinga med färre tänder, men det går absolut att kapa lister med fullgott resultat (utan fnas, det tar bara lite längre tid). Jag är dock väldigt sugen på den 80 taggare som finns som tillbehör.

Pris: 5kSEK. Det finns inga andra sågar i denna prisklass. Billigare sågar saknar funktioner eller stabilitet. Dyrare sågar kostar 8-9kSEK och det är minusposterna ovan inte värda tycker jag.

Ett fynd med andra ord.... ;)
 
KarlXII skrev:
Jag kör med Rustas stora kap- och gersåg, den med 254mm klinga.
Den fungerar alldeles utmärkt.
Men klingan börjar bli lite sliten?
 
Har tittat på många sågar o kan bar säga att kvalitet för det mesta kostar! Kör mest med grejor från Festool och mycket bättre grejor för finsnickeri finns nog inte. Men dom kosta hugha! Har haft tur och fått tag i ärliga grejor begagnat. Och jag kan bara säga att dom är en dröm att jobba med. Milimeterprecision även när man flyttar anslag osv Och deras rälsstyrningssystem kan man inte vara utan sen man väl börjat använda det.

Angående kap/gersåg så bör man fundera över om man kommer att kapa en del dimensioner över 75 mm då räcker nämligen inte en 210 mm klinga till. Även om DW 707 är en fin såg.

Dragfunktion är ju bra men definitivt något som kommer att bli glappt så småningom på de billigare maskinerna.
Är mest aktuellt att använda vid t ex golvläggning med breda plankor. Men då funkar min Festool basis bord med cirkelsågen i garanterat bättre.

Så mitt val föll på Coop:s ALKO maskin för 1995kr utan dragfunktion men med 250 mm klinga. Då kan jag kapa 90*90 reglar utan problem och den kändes definitivt mest rejäl av alla (ca 10-15) olika lågprismaskiner jag kände på.

Knappen för vinkelmanövreringen tycker jag ska sitta mot dig och inte på sidan av bordet. dessutom uppskattar jag handtaget ovanpå enormt mycket då man sen ska släpa runt på sågen. Dom väger bly! Sen kompletterade jag med en 80 tandad klinga på Clas Ohlson

Kostade i stället på DeWalt:s nya sågstativ och är grymt nöjd med det. En stor del av grejen är ju att kunna jobba rationellt även när det inte är slätt golv att ställa sågen på.... Så för ungefär 5000 kr så har jag en hyfsad såg, ett suveränt arbetsbord och en såg som både passar att kapa grova reglar och tunna lister med.

Men det är klart hade den blå boschen funnits då hade jag kanske sneglat på den men den är verkligen tung att flytta omkring. Och dragfunktionen behöver jag ju inte eftersom Festool bordet löser det bättre.

Skogstomten


 
MathiasS skrev:
Men klingan börjar bli lite sliten?

Det kan du fetglömma tillsammans med ditt skamliga bud om att köpa den där grovklingan. :)
 
  • Gilla
compis6654
  • Laddar…
KarlXII skrev:
Det kan du fetglömma tillsammans med ditt skamliga bud om att köpa den där grovklingan.   :)
Tvåhundra?
 
skogstomten skrev:
Har tittat på många sågar o kan bar säga att kvalitet för det mesta kostar! Kör mest med grejor från Festool och mycket bättre grejor för finsnickeri finns nog inte. Men dom kosta hugha! Har haft tur och fått tag i ärliga grejor begagnat. Och jag kan bara säga att dom är en dröm att jobba med. Milimeterprecision även när man flyttar anslag osv Och deras rälsstyrningssystem kan man inte vara utan sen man väl börjat använda det.

Angående kap/gersåg så bör man fundera över om man kommer att kapa en del dimensioner över 75 mm då räcker nämligen inte en 210 mm klinga till. Även om DW 707 är en fin såg.

Dragfunktion är ju bra men definitivt något som kommer att bli glappt så småningom på de billigare maskinerna.
Är mest aktuellt att använda vid t ex golvläggning med breda plankor. Men då funkar min Festool basis bord med cirkelsågen i garanterat bättre.

Så mitt val föll på Coop:s ALKO maskin för 1995kr utan dragfunktion men med 250 mm klinga. Då kan jag kapa 90*90 reglar utan problem och den kändes definitivt mest rejäl av alla (ca 10-15) olika lågprismaskiner jag kände på.

Knappen för vinkelmanövreringen tycker jag ska sitta mot dig och inte på sidan av bordet. dessutom uppskattar jag handtaget ovanpå enormt mycket då man sen ska släpa runt på sågen. Dom väger bly! Sen kompletterade jag med en 80 tandad klinga på Clas Ohlson

Kostade i stället på DeWalt:s nya sågstativ och är grymt nöjd med det. En stor del av grejen är ju att kunna jobba rationellt även när det inte är slätt golv att ställa sågen på.... Så för ungefär 5000 kr så har jag en hyfsad såg, ett suveränt arbetsbord och en såg som både passar att kapa grova reglar och tunna lister med.

Men det är klart hade den blå boschen funnits då hade jag kanske sneglat på den men den är verkligen tung att flytta omkring. Och dragfunktionen behöver jag ju inte eftersom Festool bordet löser det bättre.

Skogstomten
Där sa du iaf ETT sant ord.... ;)

Boschen väger bly. Den är skeet tung, så tunnisar som jag får nästa be frugan bära maskinen när det är dags för förflyttning.... :D

Kombinationen billig såg + dyrt sågbord vet jag inte om jag tror på. Boschen + billiga bockar från Jula och en rigg av gammla golvplank fungerar perfekt till samma slutsumma....:)
 
Jag tror att skogstomten menar Festos underbara bordcirkelsåg där man manövrerar klingan med en spak under bordet - en sån man sitter och dreglar till när grabbarna på Roomservice snickrar.

200? Nu börjar det likna nåt. Om centrumhålet funkar så blir det affär!
 
KarlXII skrev:
Jag tror att skogstomten menar Festos underbara bordcirkelsåg där man manövrerar klingan med en spak under bordet - en sån man sitter och dreglar till när grabbarna på Roomservice snickrar.

200? Nu börjar det likna nåt.  Om centrumhålet funkar så blir det affär!
Jag börjar redan ångra mig.
 
Hammarn skrev:
Coop har en riktigt billig just nu, strax under tusenlappen. Kvaliteten? Inte en susning.
En bra *klinga* till en såg kostar en tusing.... ;)
 
Jag var runt under ett antal månader för att hitta den för mig perfekta sågen, d.v.s. högsta kvalitet utan att passera det pris jag var villig att betala.

Jag frågade runt bland polare, testade och besökte affärer. Kravet var att jag skulle ha en med stor klinga, teleskop och max kosta 2.500:-. Med de krav jag hade på kvalitet så fann jag inte en sådan såg. De var alldeles för plastiga och skrammliga, teleskopfunktionen var kass på de sågarna jag hittade. Skall säga att jag länge var inne på en Luna såg som uppfyllde alla kraven men inte kvaliteten.

Valet var då istället att köpa en dyrare såg eller att skippa teleskopfunktionen. Sågar utan teleskop för 2.500:- känns betydligt mera gedigna och robusta.

Jag fastnade precis som skogstomten till slut för AL-KO sågen som då kostade 2.495:- har jag för mig. Jag tycker detta är en kanonsåg som absolut inte kan klumpas ihop med de teleskopsågar som säljs för under 1.000-lappen. Konstruktionsmässigt och motordata ligger betydeligt närmare de proffssågar som nämns här.

Sågen har nu varit oundviklig både vid inredning av vind, byggnad av förråd samt altanbygge. Hittills har jag inte en enda gång känt behov av enn såg för dubbla priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.