I en gammal skorstensrivningstråd lovades en fortsättning på denna följetong med episoden "Hur lång tid tar det att bygga ett badrum?". Här kommer då detta avsnitt.....

Vartefter vi bygger så lägger jag löpande upp bilder här. Projektet påbörjades vid årsskiftet 2003/2004 med ett låångt avbrott för fasadrenovering och takomläggning (april till november), bland annat....

Om någon mot förmodan önskar bilder på detaljkonstruktioner så är det bara att säga till, sex-sjuhundra bilder är taget på detta elände....

Det hela började med ett hus fullt av korridorer och små rum. Efter några utslagna väggar såg det ut så här:

PICT0001.jpg

...och såhär:

PICT0002.jpg

Perfekt plats för ett badrum med andra ord...

Befintligt badrum finns bakom den högra dörren på bilderna - tack vare en genomtänkt planlösning och lite tur kan badrummen byggas vägg i vägg (och vi blir inte toalösa).

Fler väggar ska förstås bort:
PICT0026.jpg
PICT0066.jpg
Innan vi rev de sista väggarna såg vi till att skotta bort spånet i bjälklaget - det dammar ju en smula....

PICT0014.jpg

Eftersom källartrappan skall flyttas (trappor skall ligga centralt!) blev det inte mycket (något) kvar av bjälklaget..

PICT0034.jpg


Limträbalkarna som utgör grunden för det nya bjälklaget måttades in innan vi rev det sista av det gamla:

PICT0041.jpg
PICT0075.jpg

Därefter provade vi på hur det kändes att ha 5,5 meter i takhöjd:

PICT0091.jpg

Det nya bjälklaget gick snabbt att bygga, lite finmeck med anpassningen till befintligt hammarband dock:

PICT0111.jpg
PICT0115.jpg

Bjälkarna lades på CC30 för att ge frihet i konstruktionen av badrumsgolvet.
PICT0137.jpg

På vissa ställen gjordes motvilligt hål för golvvärmerör och tappvatten för matning till andra delar av huset:
PICT0140.jpg

Trappan ner blir L-formad (tack Immobil för tipsen kring lämplig frihöjd):
PICT0004.jpg

Denna lilla utbyggnad kommer få en stödpelar på hörnan, men avsikten är att göra väggen så gott som självbärande.

PICT0036.jpg

Innan vårens arbete avslutades för utomhusjobb så gjorde s lite installationer av tappvatten, golvvärmerör, centraldamsugare etc:


pict575.jpg

Innan bjälkarna monterades förbereddes dessa med hål för tappvattenmatning (blåa rör, 22mm RIR) och matning till golvvärmefördelaren (röda rör, 25mm RIR).

pict539.jpg

Efter en kort brottningsmatch gick det bra att kröka pexen utan värme.....:

pict535.jpg

...och dra upp gvrören mot fördelaren som monteras i en extra tjock vägg. Denna är sedan nåbar från hallen.

pict544.jpg

I andra änden ansluts gvslangen till befintlig fördelare och shunt:

PICT0713.jpg

Efter att lite slang petats ner i golven i angränsande rum (glespanel + plåt) ser det ut såhär:
PICT0637.jpg

Ungefär nu tog vi inomhuspaus för att fortsätta arbetet med fasad och tak utomhus:
PICT0721.jpg

Vi lyckades även montera flaggstången!

PICT0431.jpg

Fortsättning följer.....



 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
...och eftersom vi inte är framme i nutid ännu så är det väl lika bra att klämma in dom sista bilderna på en gång.

Självklart lurar en och annan överaskning bakom hörnet. I detta fall är det en gammal skada på taket som orsakat lite föruttnelse......fast det är ju lätt fixat..!

PICT1590.jpg

PICT1577.jpg

...men detta är ju inget som lite sticksågande fixar:


PICT1591.jpg

Takstolen förstärktes sedan med nya reglar, både under och överarmar:


PICT1592.jpg

Avslutningsvis spikades 15mm plyfa på var sida om takstolen och därmed torde konstruktionen vara i bättre skick än som ny!

Med väggarna uppreglade för badrum och toalett var det dags att dra rör för tappvatten. Med två toaletter, två handfat, ett badkar och en dusch så blir det lite rör. Överallt används Wirsbo PEX Rör-i-rör, 15mm. Fördelningsblocken kommer monteras på bottenvåningen, strax under mellanbjälklaget. Blocken matas med 22mm pex.

PICT1669.jpg
PICT1670.jpg
PICT1680.jpg
PICT1681.jpg

Med rören på plats var det dags att klä väggarna. I övriga delar av huset monteras OSB+gips, men här har vi valt att köra med plyfa och gips. Det blir lite dyrare men känns tryggare.
PICT1703.jpg

Med väggar och tappvatten klart så var det dags att fixa avlopp och golv....

PICT1733.jpg

En delmängd av alla rörkrökar (beställdes från Sigro):

PICT1721.jpg

Purus golvbrunnar användes med tillhörande monteringsplatta. Även om vi kommer gjuta fast brunnarna så kändes monteringsplattan som en bra ide.

PICT1728.jpg
PICT1729.jpg

Lite mer rörkrökar:

PICT1737.jpg
PICT1783.jpg

Många rör blir det.....:

PICT1777.jpg

Fortsättning följer......ikväll....


 
Jättekul att se alla bilder Mattias. Inspirerande inför mitt eget badrumsprojekt!
 
Skoj, ser fram emot fortsättningen... ;D
 
jag vill inte vara elak eller dryg...men skall du parkera en stridsvagn i badrummet med tanke på allt limträ? :)
 
  • Gilla
jnon
  • Laddar…
:surprised: Imponerande! :D Du går från klarhet till klarhet, MathiasS. Inget fuskande här inte. Timell kan slänga sig i väggen. :-X
MathiasS skrev:
Trappan ner blir L-formad (tack Immobil för tipsen kring lämplig frihöjd)
8) Tack och bock, kul att man kan vara delaktig. :D
 
mr Z skrev:
jag vill inte vara elak eller dryg...men skall du parkera en stridsvagn i badrummet med tanke på allt limträ? :)
Ha, då skulle du se den jag har på vinden.....

Nja, inte en stridsvagn kanske, men min fru sittandes i ett badkar i alla fall..... :) Dessutom ligger det ju ett drygt ton betong på golvet nu... Faktum är att jag rådfrågade någon limträberäknargubbe om detta, beskrev lasten och konstruktionen och då blev det på detta vis. Det roliga är att det senare visade sig att det dessutom kommer stå bärande väggar (leca) under limträt som står på tvären, så i ett senare skede är det extremt överdimensionerat. Men nu kanske det är bra.... ::) Så fort man blandar in yrkesfolk blir det knas alltså..... ;)

 
Immobil skrev:
:surprised: Imponerande! :D Du går från klarhet till klarhet, MathiasS. Inget fuskande här inte. Timell kan slänga sig i väggen. :-X

8) Tack och bock, kul att man kan vara delaktig. :D

Synd bara att allt tar sån tiiiiid...... ;)
 
...och lite till....

Golvkonstruktionen i våtrum och under klinker har ju debaterats flitigt på forumet. Själv kör jag med glespanel där så är möjligt av ekonomiska skäl. I badrummet ville jag dock vara helt säker på att golvet är stabilt och det kändes inte helt bra kring golvbrunnen i duschen tex. Spårad spån hade varit ett alternativ men jag tycker det verkar knepigt i trånga utrymmen. I någon tråd fick jag tips om

http://www.inbeda.se/lewis/contents.html

och detta verkade vara en bra lösning på problemen. Vi gjuter golvet istället!!!! Kanske hade det gått bra med ett annat underlag, men jag såg flera fördelar med detta:

1. Plåtarna fungerar som armering OCH gjutform
2. Plåtarna sprider golvvärmen väldigt bra
3. Tillverkaren kan hjälpa mig att beräkna lämplig tjocklek givet mitt bjälklag etc.
4. Inga konstigheter kring golvbrunnar.
5. Vanlig fin/grovbetong kan användas vilket är billigt jämfört med golvbruk.

Jag inser att det finna billigare sätt att åstadkomma en gjuten kaka på, men för mig var detta en trygg och bra lösning som löste många problem.

Sagt och gjort, plåtar beställdes från Inbeda och dessa levererades två dagar senare:

PICT1716.jpg

En utförlig beskrivning av detta arbete kommer i en separat tråd men plåtarna var enkla att få på plats. Bearbetning gjorde jag med sticksåg. 20mm fulpex från Silvan klamrades fast direkt i plåten.

PICT1826.jpg

....och nej, planteringskrukorna skall inte fyllas med jord och frön.....mer om det i en annan tråd....

Innan man gjuter in rören är det smart att provtrycka en aning:

PICT1814.jpg
Jag följer Wirsbos anvisning för provtryckning.

Därefter var det så dags för gjutning. Kan inte ni också nästan se det färdiga badrummet framför er när ni ser detta:
PICT1839.jpg

1200kg finbetong transporterades hem med hjälp av den allsmäktige Transiten, därefter påbörjades operation tokblandning. Detta torde väl också bevisa att Julas billiga blandare funkar alldeles utmärkt:

PICT1837.jpg

Eftersom det var svinkallt ute nu i helgen stod vi i garaget och blandade. För att slippa de värsta cementdimmorna monterades ett munskydd på blandaren. Funkar klockrent!

Vi var fyra som jobbade denna dag. Jag blandade, svärfar och brorsan varvade betongtransport från garage till badrum med Vasaloppstittande och farsan såg till att betongen hamnade rätt. Det tog nästan hela dagen ink förberedelser men som det verkar blev resultatet rätt bra.

PICT1849.jpg

PICT1851.jpg


Eftersom vi är glada amatörer på området golvavjämning så är avsikten att rätta till ev misstag med lämpligt handspackel eller ett väldigt tunnt skikt med flytspackel. Den bärande konstruktionen är redan klar, men kanske behövs det lite extra massa för att säkerställa att det inte blir bakfall på det plana golvet.

Detta skall nu brinna klart innan något mer händer. Om någon vecka kan antagligen gips monteras på väggar etc och det går att fortsätta med tak osv. Tätskiktet får vänta tills kakan har brunnit helt klart och det lär ta någon månad.

To be continued....
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
tja! hur länge tänker du det låta brinna innan du lägger på tätskikt? jag undrar eftersom ja precis (i fredags) gjutit klart plattan i blivande relax. läste i en byggbok att förr i tiden lät dom plattan stå 3 månader. förutom det så har jag inte hittat nån rekommendation. däremot läst att plattan krymper i 6-9 månader. kan man fuktmäta själv på nåt lätt sätt?
 
Det brinner någon centimeter per vecka har jag förstått. Fuktindikator går att hyra på Cramo etc, kanske är det en klok ide om man vill vara extra säker!
 
Läste på fästmassan till klinkers att man inte bör sätta plattor på betong yngre än 3 månader. Men det kanske skiljer sig mellan fabrikaten ??? Lite jobbig då vi också ska göra badrum och gjuta snart :-/
 
3 månader gäller för platta på mark som är 6-7 centimeter tjock. I mitt fall med ett mellanbjälklag och rumstempererat går det på mindre än halva tiden enligt betongleverantören.

Ta också en titt på detta:

http://www.fuktcentrum.lth.se/

Ladda hem TorkaS 2.0 så kan du själv räkna ut hur lång tid det tar!
 
Alltid lika kul att se steg-för-steg bilder på detta sätt! :D

Ni som skall gjuta platta i badrum men som har bråttom kan använda något dyrare varianter t.ex. Maxit ABS 317, 318 eller liknande (det finns många märken) dessa torkar snabbare (1-2 dygn) men är minst dubbelt så dyrt jämfört med vanlig finbetong.

Men har man tid eller begränsad budget så är det bara att köra med finbetong och sitta o vänta! ;)

Kul att se iallafall MathiasS !

/ PJ
 
PatrikJ skrev:
Alltid lika kul att se steg-för-steg bilder på detta sätt! :D

Ni som skall gjuta platta i badrum men som har bråttom kan använda något dyrare varianter t.ex. Maxit ABS 317, 318 eller liknande (det finns många märken) dessa torkar snabbare (1-2 dygn) men är minst dubbelt så dyrt jämfört med vanlig finbetong.

Men har man tid eller begränsad budget så är det bara att köra med finbetong och sitta o vänta! ;)

Kul att se iallafall MathiasS !

/ PJ
Ja, 318 eller 319 är den vanliga golvavjämningsmassan. Den är tre till fyra gånger snabbare än vanlig K40 finbetong. 317 är det fiberarmerade spacklet som kostar närmare sju gånger mer men som också är snabbt.

Vi bestämde oss tillslut för att vi hade mer tid än pengar.... :=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.