Min far, numera pensionerad, arbetade på en icke namngiven bank i en icke namngiven bonnahåla. Denna bonnahålas järnåbygghandlare var kund i banken och benämnde det hela "Glapp&Släpper"...:D
 
styrman1 skrev:
Jag har en Black o Decker skruvdragare från början av 90talet. kommer aldrig göra mig av med den! Använder den aldrig men den ligger där när nån granne eller kamrat vill låna en skruvdragare.
Min festool lånas icke ut!
Den var bra !!
 
Har totalt ägt fyra B&D. En elhyvel som jag brände, kanske inte bara hyvelns fel... Två slagborrar på typ 6-700 W som vägrar ge upp efter både vårdslös och tung användning i drygt tio respektive fem år, fast inte varje dag givetvis. Inte ens frenetiskt brukblandande har rått bot på problemet, eller menar jag, lyckats knäcka dem. Det är ganska tråkiga maskiner, men lite för bra för att kasta bort. Det är möjligt att det blir Styrman1:s variant till slut! Sen har jag den elektriska filen och den har också misshandlats å det grövsta vid mängder av svetsningar och metallbehandlingar, infräsningar i hårt trä, och den går och går. De får nog sägas varit prisvärda, de tre senare. Hur kvaliteten är nu vet jag inte.
 
Har hört att B&D aldrig tillverkat något annat än motorer. Resten har alltid gjorts av underleverantörer. Nån som vet om det stämmer?
 
styrman1 skrev:
Jag har en Black o Decker skruvdragare från början av 90talet. kommer aldrig göra mig av med den! Använder den aldrig men den ligger där när nån granne eller kamrat vill låna en skruvdragare.
Min festool lånas icke ut!
Helt rätt, en bekant vill hela tiden låna verktyg utan att köpa egna, då kommer glapp och läcker samlingen till användning. Festool, Dewalt, Milwaukee, AEG verktygen lånar jag inte ut.
Jag instämmer i B&D kvaliteten från förr, har en B&D Pro vinkelslip som fungerat riktigt bra.
 
joflopp skrev:
Ville gumman att du skulle köpa Festool..? Sån skit kan man ju inte ha. ;)

[bild]
En av de snyggaste bilderna på kap gersåg jag sett, f-n också att jag redan har en DeWalt 707 :)
 
H
Det är väl Festtool man ska hata. Fjantigare namn finns väl inte. Finns det Kamasa och Makita räcker väl det, behövs inge mer.
 
holmertz skrev:
Det är väl Festtool man ska hata. Fjantigare namn finns väl inte. Finns det Kamasa och Makita räcker väl det, behövs inge mer.
Kanske för att du inte lärt dig stava till "Festool".... ;)
 
holmertz skrev:
Det är väl Festtool man ska hata. Fjantigare namn finns väl inte. Finns det Kamasa och Makita räcker väl det, behövs inge mer.
Eller så har man inte använt maskinerna med det fjantiga namnet....
 
Festool er bra, veldig bra. Men så koster det jo deretter! Men i forholdet pris/kvalitet så synes jeg makita og blå bosch kommer langt bedre ut.

Men, er kun det beste godt nok, er det bare festool som må til.
 
Vafalls? Svär någon i Festoolkyrkan?
Ett rätt otippat inlägg från holmertz (alltså: det hade varit det från vem som helst här). Ja, hur är det? Är det den fel uppfattade stavningen eller är det erfarenheter eller rentav brist därpå? Om det är det första, stava rätt. Om det är det andra vill nog många med mig höra vad problemet är, och är det det tredje, se till att provköra.
 
Mikael_L
Dom hette väl Festo tidigare ?

Det låter kanske lite festligare ... :surprised:

ohhh så dåligt, utvisning, nu får jag inte skriva inlägg på två minuter. :D
 
holmertz skrev:
Det är väl Festtool man ska hata. Fjantigare namn finns väl inte. Finns det Kamasa och Makita räcker väl det, behövs inge mer.
Jag håller med dig. "Black & Decker" låter mycket mer rock n' roll är "Festool"!
 
Farsgubben köpte en B&D skruvdragare för nån månad sen och blev besviken eftersom det bara var "dret" som han uttryckte det. På den tiden han pysslade mycket med byggen, tidigt 80-tal, så var B&D fina grejer sa han, och hans gamla borrmaskin från den tiden är riktigt bra vet jag av egen erfarenhet.
 
R
Jag är 100% övertygad om att black & decker för 30 år sedan var många gånger bättre än idag.

Dock är det en viss skillnad i pris jämfört med då. Om maskinerna kanske kostade 300:- för 30 år sedan som exempel så är det ju ganska mycket mer pengar än vad en 700-800:- maskin kostar idag!

så du betalar ju också en väldigt lite summa för maskinen jämfört med då, köp en proffsmaskin som motsvarar prestandan på den gamla black & deckern istället så blir man ju nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.