Hej.

Läste i senaste GörDetSjälv en liten notis om att Bosch skall ha en egen variant av Feins Multimaster klar i höst. Låter ju onekligen spännande. Någon som har mer insikt i detta?
 
Nyheten om en Bosch "multimaster" släppte bosch i Februari, den ser ut som en grön multimaster. ;) Vet inte om den kommer som en blå maskin men den gröna är på 180w och jag gillar all effekt som min Fein ger så jag vill åtminstånde inte byta ut min mot den gröna boschen. Har för mig att priset var skattat till drygt 100 euro för ett set inklusive deltaslipplatta och lite sågblad så priset var ju helt ok, tyvärr så är bladfästet helt annorlunda mot fein så det blir nog inte helt lätt att modda boschbladen för Feinbruk. Jag ska leta och se om jag hittar PDFn eller länk till pressreleasen.
 
Jag lyckas inte ladda ned den högupplösta bilden. Av den lågupplösta att döma ser det ut som om man lätt kan modifiera bladen så att de passar till den gamla multimastern med runt 10 mm fäste.

-men jag kan ha fel...
 
här är bilden
 
  • 1-PT-13869.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja om man har den gamla maskinen så går det nog bra att borra upp hålet i Boschbladet... lite värre för oss med det nya stjärnfästet ;) Verkar som om tidigare spekulationer om att det skulle kunna vara bra med en gammal maskin för att enkelt kunna konventera blad av andra fabrikat som eventuellt skulle kunna komma i framtiden kommer att få rätt....

Lyfter på hatten för dig Mattias som i bla den här tråden spekulerade i varför det kunde vara vettigt med maskin med runt hål.... tusan, du fick ju rätt!
http://www.byggahus.se/forum/verkty...multimaster-modell.html?highlight=multimaster
 
Vad säger expertisen, har man hål i huvudet om man i dagsläget köper en Multimaster innan man sett vad den mackapär går för? Jag är sugen på en Multimaster men det största förbehållet är dom otroligt fåniga priserna på sågblad och andra tillbehör, gissar att Boschs tillbehör blir billigare. Man vill ju inte vara rädd att använda sina maskiner pga priserna på slitdelar...
 
Hur lång tid tror ni det tar innan det kommer en blå version av multin?

Inte kan det väl vara så att Bosch endast tänker sälja sin "Fein-dräpare" i grönt skal?
 
Generellet sett tycker jag att det brukar löna sig att köpa det man vill ha nu, inte gå och vänta på bättre prylar. Dessutom är ju Multimastern erkänt tokigt bra, den enda nackdelen tycks vara de dyra tillbehören. Bit ihop och köp nu, en orange tüsk är fint ;)
 
Har Boschs mulitsak kommit till Sverige?
Hittar inte den på den svenska sidan
 
Min polare har surrat ett bra tag om Bosch:s multimaster, har ska köpa den direkt när den kommer, själv investerade jag en Fein MM Top förra veckan och jag är så sjukligt nöjd med den !

Köpte 65mm sågblad till den när jag skulle börja modifiera huspanelen för att montera över och underbleck, fy *** vad smidig !

Igår använde jag kniven till den och tog bort golvmattan från 70-talet i ett rum som jag börjat renovera.

Hittar ständigt nya användningsområden !

Enda nackdelen är väl priserna på blad, men det är det värt !
 
Använde min nya multimaster med snabbfästet i går när lekstugan sklle kläs med panel, ett fönster tillverkas och en del extrajobb eftersom elkstugan är timmrad. SJUKT bra och effektiv är den och dessutom superfina snitt! Jag sågade av de för långa panelplankorna som stack fram i öppningarna och de såg färdigslipade ut i snittytan efteråt. Inget fnas oavsett från vilket håll jag sågade och då var panelen ändå grundad med vit färg så det syntes direkt om en flisa lossnade. Suverän avverkningskapacitet också. kommer nog att bli mitt nya favoritverktyg. Jag provade också med Festools sticksåg och sänksåg men det var mycket smidigare med Multimastern.
 
Nån som har nån idé om när/om denna kommer att dyka upp här i sverige?

Jag är lite sugen på att köpa från tyskland (99 euro på ebay.de) men det vore ju trist om inte tillbehören finns att köpa här..

/M
 
P
Bra om Bosch kommer ut med en Multimasterkonkurrent, då kanske Fein blir så illa tvungna att sänka priserna på sågbladen = win-win. Kommer det en Blå Bosch med högre effekt, billigare blad, snabbfäste och dammutsug för runt tvåtusen kronor kan jag nog tänka mig att dumpa Fein både Supercuten och Multimastern. Bosch Blå serie har utvecklats mycket positivt senare år och de flesta nya smurfprodukterna känns smidiga och genomtänkta.
 
Engelska Woodworker (papperstidning) hade en liten förhandstitt i aktuella numret. Typ översatt: "fantastiskt, ingen tidigare maskin har haft dessa funktioner". Öhh...Fein, någon? Pinsamt dålig koll på den redaktionen....

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.