omgående
50-100 m2 vore lagom

i Sörmland med omnejd

finns det någon som vill sälja?
 
I Frövi renoverar o h säljer de Hakiställning på http://froviblastern.se/. Har inte handlat där själv men har flera bekanta som rekommenderat dem.
 
Och Hornbach säljer rätt billigt... När jag skulle köpa till stugan blev det billigare på Hornbach än att köpa beg. via Blocket...
 
Det är detta jag inte förstår, vilken ställning till vilket pris.
Frövi t ex säljer begagnad haki men 9x6 m kostar 25000+m
Då kan jag köpa ny aluminium från Monzon http://www.monzon.se/#!product/prd15/3367871361/frame-9-x-6-m
för några tusenlappar billigare. Hakin väger 1100 kg. Monzon med glasfiber 367 kilo!
Varför skulle jag då köpa begagnat i stål????
Om jag skippar glasfibern kommer jag ner i 17749 +m med stålplattformar
Jag har känslan att det inte går att hitta billigare ens begagnat om man inte har en jäkla tur.
Men jag har ju inte kollat överallt.
Byggställningsmarknaden är lite obegriplig.
 
http://roru.se/tjänster/fasadställningar
hade begagnat ställning i stål av okänt italienskt fabrikat
6x9 m skulle kosta 18000 +m

Kan någon förklara hur begagnad i stål kostar lika mycket som ny i aluminium??
 
Redigerat:
Det blev en aluminiumställning och slutpriset blev 22238 kr för 9x6 m (l x h) komplett
med stålplattformar- Ställningen var lätt att hantera och montera och ser finfin ut där den står.
Om ett par år är jag färdig och kommer nog att få tillbaka det mesta av kostnaden.

Förstår än en gång inte varför inte all gammal Haki skrotas med denna prissättningen??? IMG_4935.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haki är väldigt mycket friare att bygga. Du kan också bygga andra bredder och framförallt högre lastklass.

Men jag håller med, ramställning i aluminium är kanonfint att jobba med, väger ingenting och går snabbt som attan att bygga.

Köpte själv ett par hundra kvm ramställning i står för nått år sedan men håller på att byta ut den mot aluminium.
 
M
Jehu skrev:
Förstår än en gång inte varför inte all gammal Haki skrotas med denna prissättningen???
Mjaa, prova att ställa upp tegelpallar på ställningen din och sedan köra förbi med en brukskärra knökafull i bruk utan att muraren som står och murar behöver avbryta sitt arbete. Och pröva att rulla ut ett glasfibernät som är 120 cm brett på ställningen din så du kan skära av det i rätt längd på ett smidigt sätt. Bara exempel på vad som blir svårt på 73 centimeter bredd. Vanlig haki med standardtrall har man drygt två meter arbetsyta...
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
S
tänk hur haki ram byggs så märker ni ett problem som arbetsmiljöverket ogillar
 
Fair enough, om man behöver bredden. :cool:
För villaägaren är denna suverän. Jag har jobbat med Haki femton år sen.
 
Så om någon annan villaägare letar svar på samma frågor som jag - glöm begagnat och glöm stål.
Köp ny aluminium till samma pris eller rentav billigare
IMG_5312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kirchhoff och 3 till
  • Laddar…
Snyggt, köp ett par 5-6m rör och några variabla koppling så slipper du sätta förankringsögglor i väggen :)
Gör ont i mig att du verkar sparat in på fotlister och vettig tillträdesled, stegplattformar!
 
Helt korrekt
valde bort en del, av ren oförfalskad snålhet. :)
stegplattformar 2090 (glasfiber), kanske ska komplettera med 2
men vi har en stege på kortsidan av ställningen för tillträde
fotlister 299 - normalt jobbar bara en person, ingen nedanför
Glasfiberplattformarna var lockande lätta men +5100 jfrt med alu
vi ska bara flytta den några få gånger
 
Redigerat:
  • Gilla
5ppppp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.