D09
Har en Husqvarna motorsåg som vägrar starta.. Den bluddrade lite när jag slutade såga förra gången, trodde då det var soppan som var på väg att ta slut.

Nu när jag kollade så fanns det soppa kvar och den vägrar tända till.

Kommer gnista ur tändstiftet
Kommer soppa fram till tändstiftet
Soppan är Aspen miljöbensin 2 takt
Luftfiltret är rengjort

Vad kan det vara?

Funderar på om det kommit skräp in kring luftintaget... Vilka symton ger det?

Har hela parkeringen full av fällda träd och sambon vill parkera bilen ImageUploadedByByggahus.se1370193338.365693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjäääälp =D
 
D09
Vet någon var bränslefiltret sitter?
 
  • Gilla
Kristofer Persson
  • Laddar…
Sitter på slangen i tanken
 
  • Gilla
Kristofer Persson och 1 till
  • Laddar…
D09
:) tack :) ska börja där :)

Det är en 357xpg förresten :)
 
Har du ställt in förgasaren rätt?
Använder du choken vid kallstart?

/Anders
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Filtret verkar ok ImageUploadedByByggahus.se1370784911.001226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, vid kallstart brukar jag dra ut och köra något drag o sen slå över vid tändning

Nu puffar den inte ens till

Förgasaren har jag aldrig rört :)
 
Tror det sitter ett grovluftfilter under en lucka alldeles ovanför bränslelocket. Man ser det på din bild om jag inte har fel, lossar med en skruv. Kolla att det är någotsånär rent. Du kan ju kolla bränsleskruvarna, skall stå 1.5-2 varv ut tror jag på de flesta HVA.

Hur vet du att det kommer fram soppa? Blir tändstiftet blött om du drar 10 drag med choken ute?

En långsökt grej som jag hade en gång är klämd bränsleslang. Har aldrig kollat på en 357, men kolla om det går att slangen verkar ligga ok från tanken till förgasaren.

/Anders
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Om man misstänker att smuts tagit sig förbi luftfiltret vid t ex losstagning

Kan man skölja ut med bensin via luftintaget?

ImageUploadedByByggahus.se1370785453.234106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1370785729.784065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt o se på bilden men det är ca 13 drag med shoke ute, blir lite fuktigt/ glansigt på stiftet

Ska kolla slangarna också :)
 
D09
Slangarna verka ok

Lossade på vad jag fattade uppfattade det som bränsleledning in till förgasaren

Ska det inte komma soppa när jag drar i snöret? ImageUploadedByByggahus.se1370786411.187090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske dum fråga, är det kompression? Har genom åren drabbats av två skurna Husqvarna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur bedömer / lyssnar jag efter kompressionen ? :)

Ett dovt ljud när man drar i snöret?
 
D09
Synd att man inte kan lägga upp video / ljud direkt från mobilen ha ha då hade ni kunnat lyssna direkt ;)
 
D09
Den drar runt utan problem, kanske en skuren gör också :/

Hur funkar det med bränslepumpen, förmodar att det sitter en sån någonstans också?

Har en känsla av att det har med luft eller soppan, kanske iofs inte är så mycket mer grejor på en sån här som kan strula he he
 
Två metoder att kolla komp:
1) Känn att det är ett motstånd i snöret när du drar, det skall gå väldigt mycket lättare när du tar bort tändstiftet
2) Lyssna efter blåsljud ur tändstiftshålet när du tar bort tändstiftet och drar

Sedan kan du ta bort tändstiftet och lysa ner i hålet med ficklampa och försöka kolla efter hål i kolvtoppen,

Sedan tycker jag inte det där tändstiftet ser särskilt blött ut, som du antyder verkar soppatillförseln inte så bra. Jag vet inte om dom har separat bränslepump eller om det är förgasaren som suger soppan från tanken. Vet att en del förgasare har ett membran som kan gå sönder.

Snacka med en HVA servisshop vad det kan vara. Finns nog repkit till en 357a.

Eller regga dig på Maskinisten, där häckar de verkliga proffsen på sådana här maskiner.

/Anders
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.