Nej den skall stanna kvar inne men åka ut när motorn går runt. Fastnar knappen i intryckt läge när du drar i snöret lär kompressionen bli för dålig för att motorn skall starta. Ser du soppa runt knappen?

/Anders
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Anders_Nilsson skrev:
Nej den skall stanna kvar inne men åka ut när motorn går runt. Fastnar knappen i intryckt läge när du drar i snöret lär kompressionen bli för dålig för att motorn skall starta. Ser du soppa runt knappen?

/Anders
ImageUploadedByByggahus.se1370796084.485665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1370796096.834942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1370796125.952083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä, såg inte så blött ut, lite skitet kanske

Provade och drog växelvis med den blåa knappen ute o inne.
Så stor skillnad var det inte på motståndet tycker jag hmm
 
Just på 357xp stannar decomp-knappen inne mer än på andra Hva
xp-sågar - vanligen åker den ut bara sågen tar lite men på 357 be-
hövs en riktig start för det ... .

Vet man inte vad decomp-knapp är så ... blah blah varning varning
mm mm farligt farligt osv osv ... .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag hade provat med nytt stift, har haft ett paar motorer som gått taaskigt ssom fått nytt liv med ett nytt stift.

Du skriver att du kört på Aspen 2t.
Säker på att det är 2t och inte den vanliga du fått tag på?
Är sågen körd på Aspen2t innan?
Om den är körd på vanlig handelsbensin innan kan det vara som så att aspensoppan löst upp lite avlagringar som satt igen...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Zixten skrev:
Jag hade provat med nytt stift, har haft ett paar motorer som gått taaskigt ssom fått nytt liv med ett nytt stift.

Du skriver att du kört på Aspen 2t.
Säker på att det är 2t och inte den vanliga du fått tag på?
Är sågen körd på Aspen2t innan?
Om den är körd på vanlig handelsbensin innan kan det vara som så att aspensoppan löst upp lite avlagringar som satt igen...
ImageUploadedByByggahus.se1370798404.999761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte skrämmas ;)
 
Var inte meningen att skrämmas, men det händer tydligen att man tar fel dunk i tron att det är färdigblandat...
Men om sågen är inställd på ett märke, kan det hända att den går sämre på annat märke, men den skall ju starta i alla fall...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gör rent förgasaren och byt stift innan du lämnar iväg den. Har du inte en ultraljudstvätt så fick du nu en ypperlig ursäkt för att inhandla en sådan. Har själv rengjort förgasare till utombordare i min tvätt med skinande resultat.

Tror Kjell har mindre tvättar för en rimlig peng.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Såvida det inte är handhavandefel eller ihoptorkade grejer i förgasaren
(det troligaste) så pröva variera bränslablandning - skruvatex ut L- och
H-skruvarna lite (om de inte är i yttersta läget redan - skruva annars in
dem lite) - skruva för all del in T-skruven lite oxå (höjer tomgången) ska-
dar inte - ger extra startgasstöd skulle man kunna säga - dessa xp-mo-
deller kan vara lynniga i förgasarinställningen då unga enligt min erfaren-
het och enligt vad jag läst mig till - en ny jag har (ja nu är den ej ny längre,
dvs :) ) gick ej att starta alls innan den drastiskt omjusterats i gasaren ...
nu är ju din såg förstås inte ny ... .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Zixten skrev:
Var inte meningen att skrämmas, men det händer tydligen att man tar fel dunk i tron att det är färdigblandat...
Men om sågen är inställd på ett märke, kan det hända att den går sämre på annat märke, men den skall ju starta i alla fall...
He he det gjorde farsan när han gästspela med mina grejor ( fast hans såg ) då blandade jag först när jag skulle ha det, han trodde att Min bensindunk var färdigblandad.

Tur att grejorna klarade sig.
 
D09
joflopp skrev:
Gör rent förgasaren och byt stift innan du lämnar iväg den. Har du inte en ultraljudstvätt så fick du nu en ypperlig ursäkt för att inhandla en sådan. Har själv rengjort förgasare till utombordare i min tvätt med skinande resultat.

Tror Kjell har mindre tvättar för en rimlig peng.
Finns dessa tändstift på macken eller får man ta sig till typ biltema?
 
Du skall leta reda på manualen på webben - kolla vad tändstiftet har
för beteckning där - råkar vara NGK BPMR 7A eller Champion RJC 7
läser jag i min manual - eller motsv - de har de knappast på Biltema,
men nog tex på Mekonomen - MEN eftersom du redan har synlig gnis-
ta är detta knappast probliemet ... .

PS. Sågen är som sagt för fin och avancerad för okvalificerat hemme-
kande - nypriset är motsv typ 10000-11000 kr - många tycker att ersät-
taren 560xp är klart sämre - på "lämplig marknad" kan du nog byta den
mot ngt mer-eller-mindre helt nytt av mera lämplig storlek mm - och kan
du inte det är reparationerna för omfattande för att du skall kunna fixa
det själv i vilketb fall ... bara några sura åsikter från ngn som inte fick
ha rolit som liten :) :) :) :) . DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
palbin skrev:
Du skall leta reda på manualen på webben - kolla vad tändstiftet har
för beteckning där - råkar vara NGK BPMR 7A eller Champion RJC 7
läser jag i min manual - eller motsv - de har de knappast på Biltema,
men nog tex på Mekonomen - MEN eftersom du redan har synlig gnis-
ta är detta knappast probliemet ... .

PS. Sågen är som sagt för fin och avancerad för okvalificerat hemme-
kande - nypriset är motsv typ 10000-11000 kr - många tycker att ersät-
taren 560xp är klart sämre - på "lämplig marknad" kan du nog byta den
mot ngt mer-eller-mindre helt nytt av mera lämplig storlek mm - och kan
du inte det är reparationerna för omfattande för att du skall kunna fixa
det själv i vilketb fall ... bara några sura åsikter från ngn som inte fick
ha rolit som liten :) :) :) :) . DS.
Ja, utesluter inte verkstad för den med tanke på att det inte är min såg.

Vill bara utesluta det man kan göra själv :) sen lär man sig mycket här på forumet när man klantar sig :)
Har aldrig gillat att låta någon annan göra sånt man vill lära sig ha ha men ibland får man ge sig ;)

Har en Stihl ms170 eller vad den heter men den ligger hos farsan ha ha

Fyfan, är dom så dyra sågarna... Min egna ligger på ca 3000kr , jäkla farsan ha ha
 
MS170 är en hobbysåg - om än en fin sådan - med plastchassi mm och
mkt klen motor - men ändå omtyckt av en del proffs pga sin ringa vikt ... .

Stihl proffssågar har en beteckning som börjar med 0 eller 2 - tex 020
eller MS200 - dessa båda i sin tur är mkt kapabla och ofta lämpliga
proffssågar av mindre storlek - den nya heter MS201 ... .

En Hva 357xp är i en helt annan storleksklass - är bla mkt tung gå runt
med om man inte är storväxt med bra teknik - samt även allt som oftast
alldeles onödigt kraftfull ... .

Bara några sura åsikter som sagt :) :) :) :) .
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stopp här nu lite innan allt mekande sätter igång, speciellt förgasarinställningar. Fungerade sågen innan finns det ingen anledning att skruva på förgasaren.

Absolut vanligaste felet vid start av dessa sågar är att den fått ett drag för mycket på choken och blivit aningen sur. Ibland hör man inte när den tänder till, så då blir det lätt att man drar för mycket.

Ställ sågen på marken, lägg i kedjebromsen, sätt foten i bakre handtaget så det blir full gas och dra med bestämda ryck. Det kan behövas 20-30 ryck, men den brukar puttra igång..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Den här mannen "Nonkan" är Hva ÅF tror jag så kan du få igång en
dialog men han/honom kan du kanske spara in dina femhundringar :) .
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.