Hur stor användning har man av ett fräsbord till överhandsfräsen.? Får man så mkt bättre precision med ett sådant? Eller räcker det bra med begränsaren som man får med?
 
om man vet med sig att man kommer att fräsa mycket så är det bra att ha..jag har ett
på jobb som jag plockar fram när jag skall fasa kanter inför sprutlackering av mdf skivor..skall man fasa 20 skivor så är det värt att ta fram det och rigga upp fräsen i.

det blir bättre precision också eftersom man tvingar in skivan i en vinkel som är helt stum..kör man på frihand med anhåll så finns ju alltid risken att det gungar till lite i fräsen,speciellt i hörnorna på skivan innan man blivit van.
 
JA!! Den är nästan oumbärlig om man vill ha precision. Speciellt bra är den med stora stål samt fräsning där hörn är inblandade. Vid frifräsning av hörn så ligger inte en standardplatta an med mer än 25%... vill till att man är väldigt stadig på handen om det är ett stål med ett flackt avslut mot synliga ytan.

Det är som sagt också oumbärligt om man skall fräsa ett antal löpmeter och få det lika bra varje gång. Dessutom kan man ta bra stora skär utan att fräsen vill springa ifrån dig.

Fast, skall du skaffa ett fräsbord, se till att det är stabilt och tillräckligt stort annars blir du bara besviken om resultatet blir dåligt.

Det anslag som följer med är alldeles utmärkt vid enklare fräsningar eller där man är säker på att fräsen går stadigt hela skäret.
 
geschwint skrev:
Fast, skall du skaffa ett fräsbord, se till att det är stabilt och tillräckligt stort annars blir du bara besviken om resultatet blir dåligt.
Jag var på Bauhaus i Löddeköpinge och träffade en mycket trevlig och kunnig säljare där för ett tag sedan. Han rekommenderade bordet Wolfcraft Master RT540 till överhandsfräsar. Jag har inte köpt det själv ännu (jag funderar fortfarande på vilken överhandsfräs jag ska önska mig i julklapp) men det kommer nog att bli mitt första tillbehör till fräsen.

Är det tillräckligt stort tror du?

/Larre
 
Precis det bordet jag har. Fungerar utmärkt... Storleken är ju beroende på vad man skall fräsa men den fungerar bra för mig med sskåpdörrar upp till 950x500mm. Även om en del sticker utanför så ligger tillräckligt på bordet för man skall kunna fräsa bra med extra stöd med händerna. Bordet är väldigt stadigt.

Den enda nackdelen är de s.k. skruvarna för att lossa och justera anslaget med, dessa är alldeles för små och sitter för nära anslaget självt. Fast det är ingen anledning att inte köpa bordet. Jag skall ersätta dessa med bättre handtag så blir bordet ännu bättre
 
Hej Niq!

Ett bord är guld värt. Men Du behöver inte köpa det. Själv har jag monterad en Festool på undersidan av en 22 mm spånskiva med lämpligt hål för själva fräsen.  Även anslaget är gjort av två bitar i 90 grader vinkel och  hålls fast av två tvingar mot bordet
Koppla till en dammsugare så håller Du arbetsområdet rent.
Och använd en rätvinklig påskjutare så undviker Du splittring.
 
pernitta skrev:
Hej Niq!

Ett bord är guld värt. Men Du behöver inte köpa det. Själv har jag monterad en Festool på undersidan av en 22 mm spånskiva med lämpligt hål för själva fräsen.  Även anslaget är gjort av två bitar i 90 grader vinkel och  hålls fast av två tvingar mot bordet
Koppla till en dammsugare så håller Du arbetsområdet rent.
Och använd en rätvinklig påskjutare så undviker Du splittring.
Har du lust att utveckla lite ditt egenhändiga bord? Låter alldels förträffligt och praktiskt men jag hänger inte riktigt med dig i din förklaring.
 
Hej Perese!
Trevligt att få ett svar och här kommer en kortfattad beskrivning.
Två 8 mm stänger följde fräsen. Längd 200 mm. Saknas det så köp silverstål.
Spånskiva, gärna fabriksmålad, 400 x 800 mm, lägges upp och ner på en bänk. Ställ fräsmaskinen där Du vill ha den, markera läget med penna, och markera hål för Din största fräs. Borra med hålsåg. Ställ tillbaka fräsen inom markeringen och skjut igenom de två stängerna med utstick mot två håll. Nu blir det svårt, men Du måste lyckas med att montera två ekklotsar med 8 mm hål, en på vardera sidan om fräsen, och genom vilka stängerna löper (lite tungt). Du kan limma dit klotsarna med tvåkomponentlim innan Du, efter härdning, drar i försänkta skruvar från bordets ovansida.
Konstruktionen medger snabb demontering av maskinen. Jag har inte ens någon låsning för stängerna.
Anhållet är bara två spånskivelängder ihoplimmade i 90 grader och med utrymme på mitten för fräsen. Hålles fast med två tvingar.
Hela härligheten skall vila på underlag som lämnar utrymme för maskinen, och anslutning för dammsugare. Nämnda tvingar kan hålla fast det hela mot underlaget.
Tavelramar kör Du genom att avverka litet åt gången. Räta hörn klaras genom att använda rätvinkliga påskjutare som hindrar splitter.
Återkom om Du behöver ytterligare beskrivning, jag kan maila Dig med en bild.

Jag har även en Festool sticksåg och har gjort ett liknande bord till den.
mvh pw

 
verkar ganska smart det där hemgjorda bordet måste jag säga..
 
Hej igen!
Folk vill ha en bild på fräsbordet, och jag har just riggat upp det för fotografering. Såg då att maskinen har ju själv tre låsskruvar som går mot stängerna, och som jag brukar dra åt. Jag hade glömt det, det var ett tag sedan jag fräste.
Lyckas fotot kommer bilder att mailas i kväll, nu skall jag ut och titta på julskyltningen.
mvh pw
 
Det är låter mycket intressant, men jag är inte helt säker på att jag fattar. Ser därför fram emot bild(er)! ;D
 
Åkså nyfiken på bilder :surprised:

En bild säger mer än 5500 tecken! (speciellt när man inte riktig fattar)
 
Rudivoller och Egen härd!

Lär mig hur jag kan delge Er de bilder jag tagit. Till de som har mail har jag lyckats att skicka.
mvh pw
 
Pernitta,

för att göra det enkelt: maila mig bilden så lägger jag upp den åt dig! :)
 
Rudivoller!

Tack för erbjudandet. Till vilken mail skall jag skicka bilderna? Kan Du inte istället förklara hur man gör. Du har ju min mail.
mvh pw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.