Hej
I år blir det en hel del byggprojekt och lite andra flytttransporter mellan Stockholm och Sundsvall så vi måste köpa ett eget släp istället för att låna/hyra som vi gjort tidigare. Men oj vad mycket olika släp det finns och massa olika prisklasser.

Ni som kan släp skulle ni kunna hjälpa mig att undvika felköp.

Det vi ska ha släpet till:
1. Köpa bygg material tex 120 X 250 skivor eller 4,5 m bräder.
2. Flytta möbler, soffor och bokhyllor
3. Köra jord och grus.

Våra undringar:
1. Bromsat / obromsat för och nackdelar, vi har en XC70 och en 9-5 som dragbilar.
2. Funderar på nät bur och pressening som man kan sätta på och ta av.
3 Hur stort släp bör man ha, man vill ju inte köpa för litet.
4. Finns det märken som är mer prisvärda än andra
5. Finns det märken man bör undvika
6. Vågar man köpa begagnat när man inte kan något om släp, dvs finns det ofta fel man inte ser.
7. budgeten är väl just nu svävande, hur lång kommer man med 20000.

Tacksam för alla svar
 
Börja med och titta på vad du får dra med de bilarna, speciellt om ni inte har BE.
Då får du första begränsningen på storleken.

Sen rekomenderar jag hellre ett stort släp än ett minde, och allrahelst ett nedviktat släp.
Då har du marginalerna på rätt sida, och kan (med viss moral i behåll) lasta på lite mer. Dock farligt, stannar FarbroBlå dig är det olovlig körning om du är över viktgränserna och det är risk för lappen då.

Beg är väl helt OK, om det känns rätt och firman/personen du köper av känns seriörs. Köp inget obesiktigat släp bara, lite småfix brukar innebära fjädring eller bromsar som är slut eller ur funktion.
Jag hade hellre köpt ett bromsat, vill inte flänga runt med 700-1000kg på släpet utan assiserande bromsat, oavsett vad lagen säger...

Jag gillar nätgrindar, lättare och lasta, lättare och spänna fast.
Behöver man kapell, så går det och smida ihop både takreglar och kapell till vettiga pengar.

Denna tycker jag ser vettig ut, överdimensonerat och galvat.
http://www.blocket.se/stockholm/Savsjo_1000kg_Natgrind_slapvagn_25780822.htm?ca=11&w=1
 
Hej Corre
Ditt förslag såg ut som det jag har funderat på, tack.
 
Jag köpte en obromsad Reko Trailer förra sommaren som jag är helnöjd med. Jag tyckte den verkade lite rejälare än andra, billigare, vagnar med galvade plåtskärmar osv. http://www.rekotrailer.se/Default.aspx?tabid=57&catid=24
Jag tror min modell är en som heter: FE 01123.

Vagnen är liten och smidig, lätt att köra och backa med. Lastvikten på 500 Kg är naturligtvis en begränsning men för min del räckler detta gott. Skall du köra mycket jord, grus, betongplattor eller liknande kanske du vill kunna lasta mer. För trädgårdsavfall, möbler och byggvirke tycker jag detta räcker gott. Det finns ju fler modeller, även bromsade i samma storlek men då kostar de naturligtvis lite mer.

Om jag minns rätt så kostade själva vagnen runt 11000 sedan köpte jag till en låg nätgrind, 40cm hög. Den grinden tycker jag är kanon. Den är låg nog för att man skall kunna slänga saker över den utan problem men den håller ändå en hyfsad mängd grenar mm. Dessutom är det smidigt att lasta längre brädor horisontellt ovanpå grinden på samma sätt som på ett takräcke. Oavsett vilket släp du väljer så rekommenderar jag verkligen att du tittar på en sådan "halvhöjds grind".

Totalt fick jag betala ca 18000:- för släpet.
 
Köpte själv ett Tiki obromsat proffsläp för några år sedan.
tikitreiler

Låga svetsade o galvade gallergrindar är nästan ett måste (Inga lövhäckar).
Tippbar är praktiskt när man kör traktorgräsklipparen eller tömmer grus.

Valde obromsat för att slipa strul och Tiki för att just då hade dom ett erbjudande (13500) komplett med grindar.
 
Se upp med obromsade släp vilka i vissa lägen får man inte köras fortare än 40 km/h, nämligen om:

1. Släpets tjänstevikt överstiger bilens halva tjänstevikt (det gör det nästan aldrig)
2. Om släpet är lastat (spelar ingen roll hur lite) och dess totalvikt (tjänstevikt plus maxlast) överstiger bilens halva tjänstevikt. Lätt hänt med ett 750 kg släp lastat med paket spik draget med en liten bil.

Kör man 80 i fall 2 ryker körkortet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hastighet/
 
Jag köpte ett Bromsat Fogelsta M1000 med nätgrindar och täcklockspressening i somras. Var inte jättebilligt men jag e toknöjd och det passar mig perfekt.

Jag skulle rekommendera tipp om du kör tyngre saker på hjul ibland, jag kan lasta på min fyrhjuling utan ramper och det är mkt smidigt om man t.ex ska flytta en gräsklippare.

Fällbar framlem är också en viktig egenskap om man ska köra långa bräder.
 
MagnusSt skrev:
Fällbar framlem är också en viktig egenskap om man ska köra långa bräder.
Jag föredrar att lägga brädorna ovanpå lemmarna då jag tycker det går att surra bättre (högre friktion i körriktningen)
 
Nimajneb skrev:
Jag föredrar att lägga brädorna ovanpå lemmarna då jag tycker det går att surra bättre (högre friktion i körriktningen)
Beror nog på hur mycket brädor, inte säkert att lämmarna håller för flera hundra kilo vertikalt. Kör jag maxlast (fn 740 kg) fäller jag alltid lämmarna.
 
mycke_nu skrev:
Se upp med obromsade släp vilka i vissa lägen får man inte köras fortare än 40 km/h, nämligen om:

1. Släpets tjänstevikt överstiger bilens halva tjänstevikt (det gör det nästan aldrig)
2. Om släpet är lastat (spelar ingen roll hur lite) och dess totalvikt (tjänstevikt plus maxlast) överstiger bilens halva tjänstevikt. Lätt hänt med ett 750 kg släp lastat med paket spik draget med en liten bil.

Kör man 80 i fall 2 ryker körkortet.

[länk]
Ok men jag tror inte det blir problem med min Volvo XC70, tjänstevikten är 1830 => 915 kg och den är typad för 750 kg obromsat släp. och jag får tydligen ha 1100 kg totalvikt. Men jag insåg en annan rolig sak som andra har påpekat att det skilljer mellan bilar på ett spännande sätt. Min gamla saab 9-5 får dra 1440 kg men vår nya trygga XC70 får bara dra 1100 kg med B-kort, spännande....

Men har jag förstått rätt att jag får köra 80 km/h med ett släp som väger 1440 kg inkl last om jag drar med min Saab ? vilket innebär runt 1000 kg last, en vagn väger väl runt 300-450 kg ?
 
Redigerat:
legul skrev:
Ok men jag tror inte det blir problem med min Volvo XC70, tjänstevikten är 1830 => 915 kg och den är typad för 750 kg obromsat släp. och jag får tydligen ha 1100 kg totalvikt. Men jag insåg en annan rolig sak som andra har påpekat att det skilljer mellan bilar på ett spännande sätt. Min gamla saab 9-5 får dra 1440 kg men vår nya trygga XC70 får bara dra 1100 kg med B-kort, spännande....
Det är inte bilen det är fel på, det är dig det är dig det är fel på. Skaffa rätt kort! ;)

psx3000.jpg

Jag drar med både 9-5 och XC70 och kan säga att jag väljer Volvon alla dar i veckan.


Till TS: Om grus/Sand är något du ska göra mycket av, tänk på att du som mest, UNGEFÄR, får med dig 500 liter om du ska köra med B-kort. Det är väldigt lite. Ska du köra mycket brädor, prioritera ett lite längre släp så du kan lasta med bibehållet kultryck. Får lågt eller negativt kultryck är lika korkat som att köra rattfull.

Det behöver inte ligga så mycket brädor på lemmarna för att det ska blir problem. Man måste ju använda någon variant på loopsurrning och då spänner man ju ner lemmarna oavsett vad brädorna väger. Men tillslut är det ju lite krokigt och då spelar det inte längre någon roll!
 
legul skrev:
Men har jag förstått rätt att jag får köra 80 km/h med ett släp som väger 1440 kg inkl last om jag drar med min Saab ? vilket innebär runt 1000 kg last, en vagn väger väl runt 300-450 kg ?
Ja, men då är det givetvis ett bromsat släp eftersom obromsade inte får ha en totalvikt över 750 kg.

Ett obromsat släp på 750 kg totalvikt går också bra att framföra i 80 eftersom det väger mindre än halva tjänstevikten på en SAAB 9-5 (ca 1585 kg beroende på modell).

Titta även i registreringsbeviset och kolla vad kopplingsanordningen tål. Denna siffra anger bruttovikten, dvs vad släp och last väger vid ett givet tillfälle. Ibland är denna siffra lägre än den tillåtna totalvikten med B-körkort.

Dom har krånglat till detta ordentligt..
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Till TS: Om grus/Sand är något du ska göra mycket av, tänk på att du som mest, UNGEFÄR, får med dig 500 liter om du ska köra med B-kort. Det är väldigt lite.
Precis, det är väldigt lätt att överlasta ett släp med grus, eller brädor för den delen, (skulle gissa att det ligger ca 1000 kg virke på släpet på bilden).

Vid 25% överlast är körkortet i fara och med en liten kärra kan det handla om att man lastar 500 kg på ett släp godkänt för 400. Mycket lätt hänt om man inte tänker sig för.
 
Ja det var ju egentligen nästa fråga hur vet man hur mycket ett lass brädor väger (som på bilden). Jag har nämligen hittat ett Sävsjö släp 1000 men det klarar bara 710 kg, så det blir nog många vändor till brädgården.

Är det någon som har några synpunkter på ett Sävsjö släp 1000, jag har hittat ett från 2008 med både sommar och vinterdäck för 14000. Är det ett ok märke ?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.