Vilket är det onödigaste och oprisvärdaste, sett till kronor per användningstillfälle, verktyg ni har köpt? Jag har ett bidrag som jag tror är svårslaget, men jag vill inte döda diskussionen redan innan den har kommit igång.

När det gäller "kronor per användningstillfälle" så bortser vi från division med noll-problematiken.

Bilder är alltid kul!
 
Pass.
 
Nej, det är svårt att säga nu. Har flera maskiner jag aldrig använt så de är dyra, men jag är inte missnöjd (än).
 
Kul tråd!

I samband med att Ramirent i malmö bytade ut nästa hela sitt sortiment av handverktyg för ett gäng år sedan så gjorde jag en stor mängd verktygsfynd. En del prylar känns dock inte jättefyndiga i efterhand, bland annat en elu 45 SDS-max kombihammare på runt 6 kg, dvs hyfsat lätt för att vara SDS-max, i fint skick. Den blir bra nästa gång något ska bilas eller borras tänkte jag. Men vid nästa bilningsprojekt (3-4 kvadrat golv i en källare) så visade det sig vara så slitigt och tråkigt med denna maskin att jag ändå åkte och hyrde en hilti 905:a. Elun har liksom blivit lite mitt emellan - antingen så blir det borrning, och då klarar min makita med sds-plus det mesta, eller så blir det bilning och då vill jag ha en större maskin än elun.

Men att detta skulle vara mitt mest onödiga verktygsinköp kan jag verkligen inte tänka mig, jag kommer snart att komma på värre:)
 
En gång fick jag för mig at jag skulle göra en öppen laxstjärtssinknig hemma i lägenheten och åkte till CO och köpte kvadrupletter av smygvinkel. vinkelhake osv. Hade dock stämjärn. Det mesta är ouppackat än. Dåliga märken var det också.
 
Mitt mest onödiga verktygsinköp är min Douglas 18 oz. Finish Hammer som jag tvingade en släkting att ta med sig hem från USA. Visst är den fin men strängt taget helt onödig då den inte gör mer nytta än vilken Hultaforshammare som helst som jag redan hade (särskilt när jag numera skruvar det mesta). Framför allt var det omfattande arbetet jag fick lägga ned för att få min (verktygs- och utlandsnovisa) släkting att hitta rätt ställe och rätt hammare gör att hela till väldigt lite "bang for the bucks"
 
En biab byggkompressor

Jag såg en annons på som jag tyckte var ett kvalitetsverktyg till riktigt bra pris.
Jag var eld och lågor och körde 25 mil för att hämta hem den.Sade till och med till säljaren att hålla den åt mig så inget annan skulle ta den.Ett riktigt fynd tänkte jag.4000 kr skulle han ha.
Jag hade sett en likadan annons dagen innan på en som kostade 10000kr.
Yes.....Är det många som ringt på den frågade jag då jag trodde att jag gjort värsta klippet.
Njae du är den första faktiskt sa han.
Om jag inte använder den så kan jag tjäna på att sälja den vidare tänkte jag.
När jag kom upp så visade det sig att säljaren hade ryggproblem och kunde inte lyfta.Jag lyfte detta tunga gamla as själv upp i skuffen på en gammal skoda felicia kombi.
Jag skojar inte om att den vägde runt 100 kilo.När jag kom hem körde jag igång den och det visade sig att motorn aldrig slog av.Den bara gick och gick och förde ett jäkla oväsen.Tydligen så var det så på dessa modeller med rörkonstruktion dvs ingen tank.
Jag hade läst på för dåligt om dessa maskiner förstås.
Skit också,,Det här kan jag f-n inte lyssna på när jag står och sprutmålar.
Den blev stående 3år i mitt förråd och efter otaliga försök att sälja den på blocket för halva priset slutade det med tradera.Den gick för 800kr.

Jag var så glad att den försvann ur min åsyn så jag kunde gå vidare ned livet.Jag blev på dåligt humör varje gång jag såg den.

Här är en bild
 
Jag köpte 1977 en lednyckel med 4-kanthål i nåt tummått när jag kompletterade verktygssamlingen för att renovera en gammal Plymouth, hade inte full koll på vare sej tummått eller vilka verktyg som behövdes.
Jag har den kvar fortfarande men har aldrig använt den vare sej på nån bil eller till nåt annat.
Den var inte dyrare än nån annan lednyckel men uppenbarligen inte helt nödvändig :)
 
OK, här kommer mitt bidrag.

En Veritas Log Scriber:
05U0501s1a.jpg

Som de flesta Veritas verktyg är den mycket välgjort och en fröjd att pillra med. Däremot är den lite för klumpig för att använda som passare när man skall passa in småsaker, t.ex. golvsocklar. Därför blir den mest liggande. Dessutom har jag inte längre några bra pennor som passar. Den är säkert jättebra när man timrar hus, men hur ofta gör man det? Jag kommer aldrig att göra det.

Vad kostar då en sådan skapelse? Jo, drygt tusen spänn!!

Det värsta är att om någon kom och bjöd mig tusen spänn för den, så skulle nog välja att behålla den. Den är ju så trevlig att pillra med. Och vem vet, man kanske skall timra ett hus någon gång?
 
Jag har tittat på den prylen men jag begrep aldrig hur man skulle kunna scriba av en list eller liknande med den. Vinkeln på "passaren" påverkar ju hur avritningen blir...
 
Jag tröttnade på att betala däckskillen 100-150kr/däck för att lägga om R-däcken till bankörningsbilen, detta sker kanske två gånger per år. Så jag köpte en egen däckkrängarmaskin och balanseringsmaskin, allt som allt blev de ca 17000kr innan man hade all tillbehör, balanseringsmaskinen var ju inte heller komplett, som alltid när man har gjort ett "kap", o det var ju inte helt enkelt att hitta delar till en 30 år gammal maskin..

I vilket fall kan man få ganska många däck omlagda för 17000kr...
 
Festool Kombismygvinkel FS-KS för typ 1000kr - verkade så rackarns bra. :wow:

zoom__fs_ks_491588_z_01a.jpg
Moddade den efter konstens (å nätets) alla regler - ändå var den mer eller mindre komplett värdelös!:mad:
 
Ja, Dominon var ju inte billig... Är inte direkt utsliten heller...
Men jävligt fin när den väl behövs :)
 
phl skrev:
Jag har tittat på den prylen men jag begrep aldrig hur man skulle kunna scriba av en list eller liknande med den. Vinkeln på "passaren" påverkar ju hur avritningen blir...
Vaddå, den verkar ju ha libeller där bak så man inte vinklar ofrivilligt....Men absolut usel prisvärdhet ändå :)

/A
 
Mitt onödigaste verktyg är en B&D deltaslip/elskrapa/borr-skruvdragare (!). Kostade närmare tusenlappen.

Den finns som tur var inte längre i sortimentet, enligt B&D hemsida i alla fall, så jag har ingen beteckning på den.

Jag köpte den utan att tänka efter när jag renoverade fönster för några år sedan, det var skrapfunktionen jag var ute efter, men den var naturligtvis broken-by-design. Det går förvisso att slipa och skruva med den också men det finns ingen anledning att prova då den är en mycket dålig kompromiss; tänk er en skruvdragare med vibrerande sliphuvud / skruvdragare med dålig bitshållare och 1,5 m plastsladd...

Det enda användbara var två borr med bitsfäste som jag använt mycket. Men två borr á 500 kr är ju nästan i festool-klass ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.