MathiasS skrev:
Jag blev också på bra humör till en början. Sedan insåg jag att det var Pinebar jag såg i skorna och då var det inte roligt längre.
Vad vet du om mina spiror? :cool:
 
Nu får ni sluta med den där hyvelporren. Hyveln på den sista bilden hade jag verkligen behövt häromdagen när en tröskel behövde justeras.

Jag bidrar till ursprungsämnet med en FERM överhandsfräs. Oanvänd. Jag vågar inte använda den. Alla reglage etc känns "sådär" och jag har hört om problem med frässtål som lossnar. Läbbigt.

Eftersom jag fortfarande tror att jag behöver en fräs har jag istället skaffat en som jag vågar använda, en dewalt 621k. Nu är jag redo för att bygga den där spegelbelysningen till badrummet som släpat efter i 3-4 år....allt är Fermfräsens fel.
 
bengtn skrev:
Ett par länkar från Chris Schwartz ( som jag f.ö . ska på kurs med i september ):
What scraper planes are for
Resharpening av scraper plane

/B
Nu blev jag avis. May the Schwarz Be With You!
 
Ok, tillbaka till trådämnet. Mitt onödigaste köp är min Tormek och jiggarna till den. Jag använder den högst ett par gånger om året för att slipa om ett hyvelstål eller ett stämjärn men skulle lika gärna kunna använda ett diamantbryne eller sandpapper på glas. Skyller på att den är bra att slipa svarvjärn med, för jag svarvar ju jätteofta. :)
/B
 
Vi var 3 som beställde brad nailers från Tool Plus för ganska exakt 2 år sedan. När jag skulle lägga beställningen såg jag en "Porter Cable 4216 Dovetail Superjig" för $157. Kom fram till att det nog var billigt och jag behövde en så jag beställde en. När jag fått den så öppnade jag kartongen och och läste lite i manualen. Insåg då att jag inte kunde använda frässtålen som följde med då dom är i tum och större än vad min fräs klarade av. Kompletterade ett år senare med en Bosch GMF1400CE. Fräsen och jiggen har aldrig mötts. Jag har inte gett upp, den ska användas men just nu är den nog det onödigaste jag dragit på mig.


http://www.axminster.co.uk/sessionID/WYC/product-Bosch-GMF1400CE-1-2-Router-480380.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.