Köpte en batteridriven cirkelsåg till mitt vindsbygge för 500kr av icke välkänt märke. Den orkade såga igenom en golvspånskiva per laddning.

Köpte en DeWalt veckan efter som tröst...
 
En del frässtål till vertikalen, de kör nämligen ovanifrån istället för underifrån *mutter*
Och sen är frågan hur mycket nytta jag har av frässatsen till radialarmsågen, men kan vara användbart... eller kanske inte *S*

/Kent
 
ikeahantverkaren skrev:
En biab byggkompressor

Jag såg en annons på som jag tyckte var ett kvalitetsverktyg till riktigt bra pris.
Jag var eld och lågor och körde 25 mil för att hämta hem den.Sade till och med till säljaren att hålla den åt mig så inget annan skulle ta den.Ett riktigt fynd tänkte jag.4000 kr skulle han ha.
Jag hade sett en likadan annons dagen innan på en som kostade 10000kr.
Yes.....Är det många som ringt på den frågade jag då jag trodde att jag gjort värsta klippet.
Njae du är den första faktiskt sa han.
Om jag inte använder den så kan jag tjäna på att sälja den vidare tänkte jag.
När jag kom upp så visade det sig att säljaren hade ryggproblem och kunde inte lyfta.Jag lyfte detta tunga gamla as själv upp i skuffen på en gammal skoda felicia kombi.
Jag skojar inte om att den vägde runt 100 kilo.När jag kom hem körde jag igång den och det visade sig att motorn aldrig slog av.Den bara gick och gick och förde ett jäkla oväsen.Tydligen så var det så på dessa modeller med rörkonstruktion dvs ingen tank.
Jag hade läst på för dåligt om dessa maskiner förstås.
Skit också,,Det här kan jag f-n inte lyssna på när jag står och sprutmålar.
Den blev stående 3år i mitt förråd och efter otaliga försök att sälja den på blocket för halva priset slutade det med tradera.Den gick för 800kr.

Jag var så glad att den försvann ur min åsyn så jag kunde gå vidare ned livet.Jag blev på dåligt humör varje gång jag såg den.

Här är en bild
Ouch!
 
Det finns de som tycker att den här som jag har, men aldrig har använt, är onödig. Jag tycker att de har fel. Jag tycker att den är vacker:
scraper_oblique_rear.jpg

Det är en Lie-Nielsen cabinet scraper
http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?sku=85
 
mattiasp skrev:
Det finns de som tycker att den här som jag har, men aldrig har använt, är onödig. Jag tycker att de har fel. Jag tycker att den är vacker:
[bild]

Det är en Lie-Nielsen cabinet scraper
[länk]
Jag tror att jag tillhör en tredje grupp; jag tycker att den är vacker _och_ onödig ;) (märker att jag saknar den lilla blå smiliesen som blinkar lite lustigt med ena ögat, men men)

kanske är jag också aningen avundsjuk. oavsett vilket så tycker jag att du ska ställa den i bokhyllan eller hänga på väggen.
 
Men ställ den inte i ett vitrin skåp!!!!

Den ska stå på ett massivträhyllplan där du hyvlat ut lite så att det ser ut typ som på bilden, ev kan du sätta en glas/plexi framför så att inte spånen blåser bort.
 
Ett tillbehör till verktyget:

Spik, två lådor med 3" och 4", stora lådorna som viktar in på 5kg eller så per kartong.

Köpte dessa då jag blev med hus -03, hann spika en 10 spik eller så innan jag köpte min första skruvdragare från Makita.

Spiklådorna finns fortfarande kvar orörda..
 
mattiasp skrev:
Det finns de som tycker att den här som jag har, men aldrig har använt, är onödig. Jag tycker att de har fel. Jag tycker att den är vacker:
Men varför använder du den inte?? Den står ganska högt på min lista över hyvlar jag "måste" ha. Det är ju ett alldeles utmärkt verktyg för att få bort de sista små defekterna och urslagen från en hyvlad yta där inget annat fungerar. I och för sig rätt pysslig att skärpa och ställa in men med lite tålamod blir det bra.

Ett par länkar från Chris Schwartz ( som jag f.ö . ska på kurs med i september ):
What scraper planes are for
Resharpening av scraper plane

/B
 
Den där hyveln måste bland hyvlar vara ungefär vad den här skon är bland skor. Jag har fullständig förståelse för varför man kan vilja ha en sådan hyvel bara för att titta på.

Jimmy-Choo-sandals-gold.gif
 
bengtn skrev:
Men varför använder du den inte?? Den står ganska högt på min lista över hyvlar jag "måste" ha. Det är ju ett alldeles utmärkt verktyg för att få bort de sista små defekterna och urslagen från en hyvlad yta där inget annat fungerar. I och för sig rätt pysslig att skärpa och ställa in men med lite tålamod blir det bra.

Ett par länkar från Chris Schwartz ( som jag f.ö . ska på kurs med i september ):
What scraper planes are for
Resharpening av scraper plane

/B
Jo, jag har ju köpt den för att använda den, men det har inte blivit av. När verkstaden blir färdig skall jag ha mina handhyvlar lätt åtkomliga för att kunna användas. Det blir någon snygg ädelträhylla. Naturligtvis med lämplig belysning.

Jag köpte min när jag var i en Woodcraftbutik i Californien. Jag ville ha min första Lie-Nielsen, men ville samtidigt inte att den skulle vara en dublett av något jag redan hade av Veritas fabrikat. Om jag hade fått välja fritt så hade det blivit en Rabbet block plane i brons, men någon sådan fanns inte på hyllan.

Bengtn, om den finns högt på din lista och du ännu inte har den, så kommer den nog ganska långt ned på en vanlig människas lista. Jag gissar att du har ett 50-tal handhyvlar, eller?
 
Waooo! vilka dojjor. Kan bara tänka mig vilka fint svarvade spiror som bär dessa. Kanske någon ville ta fram arbetardojor med samma blingfaktor. :))

Nu blev jag på lite bättre humör. Besiktade bussen idag och insåg att 15 lakan flög sin kos. Phu!

Lagavulin
 
Jag blev också på bra humör till en början. Sedan insåg jag att det var Pinebar jag såg i skorna och då var det inte roligt längre.
 
mattiasp skrev:
Jo, jag har ju köpt den för att använda den, men det har inte blivit av. När verkstaden blir färdig skall jag ha mina handhyvlar lätt åtkomliga för att kunna användas. Det blir någon snygg ädelträhylla. Naturligtvis med lämplig belysning.
Har du sett senaste FWW Tool&shop? Där finns en snygg hyvelhylla.

mattiasp skrev:
Jag köpte min när jag var i en Woodcraftbutik i Californien. Jag ville ha min första Lie-Nielsen, men ville samtidigt inte att den skulle vara en dublett av något jag redan hade av Veritas fabrikat. Om jag hade fått välja fritt så hade det blivit en Rabbet block plane i brons, men någon sådan fanns inte på hyllan.
Antar du tänker på en modell 140 "Skew block plane", jo den är fin men lite svår att trimma in. Skulle nog hellre välja en Veritas Skew Rabbet Plane Annars är LN 60 ½ R riktigt trevlig.

B
mattiasp skrev:
Bengtn, om den finns högt på din lista och du ännu inte har den, så kommer den nog ganska långt ned på en vanlig människas lista. Jag gissar att du har ett 50-tal handhyvlar, eller?
Fick ta en tur ut i garaget och räkna. Nej, jag har bara 32 hyvlar och två spånhyvlar (än så länge...). Fem från Lie-Nielsen, fyra från Veritas, en Bridge City Toolworks och resten blandade gamla Stanley, Record, Union odyl.
Jag har en Veritas Cabinet Scraper som hittils klarat behovet av siklingshyvel.
 
Nej, jag tänkte på den här, men den verkar inte finnas i brons. Kanske kräver konstruktionen hållfastheten och styvheten i gjutjärn, som inte finns i brons. Sulan hålls ju ihop av bågarna ovanför spånöppningen.
60_5R_lg.jpg
 
Jo den är som sagt väldigt trevlig! Om du köper den (eller kanske när du köper den?) så tänk på att du behöver plana sulan lite grand med hyvelstålet i rätt spänning. Den är fabriksplanad utan blad och när man spänner fast stålet böjer sulan ner något precis bakom öppningen.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.