Nån som har erfarenheter av billig luft/luft installera själv värmepump (typ Jula 5.000:)?

Ska ha 8-10 grader i garaget som underhållsvärme för pärlan som sover där över vintern. Vill ha cirkulation på luften och möjlighet att öka om det blir lite garagejobb eller om nån fler bil ska in i värmen. Yta närmare 40 m2, väl isolerat. Att köra på direktel känns dyrt.

Är det en bra affär köpa en sån här värmepump? Jag tänker på effektutbyte och livslängd.
 
De största skillnaderna på billiga pumpar är ju ljudnivå och till viss del verkligt cop samt det estetiska.

Eftersom inget av det spelar roll i ett garage så kör du bara, i vilket fall som helst är det ju billigare än elradiatorer.
 
Vissa biliga pumpar är ju också av on-offtyp. Den större Coolixpumpen på Jula är dock av invertertyp. Avgjort är i varje fall att du får en billigare upvärmning med luftvärmepump än att köra med elradiatorer.
 
Kolla så att den verkligen går att ställa in på dom gradantalen du nämner. Min går som lägst till 16 grader.
 
Coolixpumparna som Jula säljer har underhållsvärme på 8 grader.
 
H
Har själv en pump i mitt garage. Dock så används den väldigt lite då mitt garage är fullisolerat men det är skönt att ha om man ska göra något i garaget. På en kvart så har man behaglig temp att jobba i. Är det riktigt kallt så brukar jag köra den under den tiden det är under -10 men inte annars.
 
Mikael_L
Avfuktar inte luft-luft-pumpen luften också?, som en extra fördel för dyra kära hobbybilar.
 
Den fungerar bara ner till -15...
 
Mikael_L skrev:
Avfuktar inte luft-luft-pumpen luften också?
Ja, men bara utomhusluften.....

/Hasse
 
Mikael_L
b_hasse skrev:
Ja, men bara utomhusluften.....

/Hasse
Aha, ja det var ju inte så mycket nytta med .... :surprised:
 
Visst kan man köra en luftvärmepump som avfuktare. Båda min pumpar (Sanyo och Panasonic) går utmärkt att köra som avfuktare. Hur det förhåller sig med Coolix är jag något osäker på men mest troligt så går även dessa att köra som avfuktare.
 
Redigerat:
tompas11 skrev:
Visst kan man köra en luftvärmepump som avfuktare. Båda min pumpar (Sanyo och Panasonic) går utmärkt att köra som avfuktare. Hur det förhåller sig med Coolix är jag något osäker på men mest troligt så går även dessa att köra som avfuktare.
Vart tar vattnet vägen (från inomhusdelen)? Har du ett rör till ett avlopp eller ett uppsamlingskärl?

/Hasse
 
Vattnet rinner genom en slang som går från inomhusdelen genom ett hål i väggen (där även gasrören går) och mynnar ca 50cm från marken utomhus.
Ska väl tillägga att det går bara att köra avfuktning om temperaturen inomhus är 15 grader eller högre.
 
Tack för alla svar med goda råd. Nu är pump inhandlad och det ska bli kul montera in den.
 
Vad blev det för pump?
Återkom gärna och rapportera hur den fungerar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.