Hej!

Där alla golvvärmeslingorna sticker upp, och kopplas in i golvvärmefördelaren, där skall
gjutas nån form utav "klack" har jag hört. Hur skall den se ut?
Finns det några regler på höjd osv? 5cm? 15cm?

Försökte leta i forumet men hade svårt för att hitta något om detta.
 
Ingen som vet vad som gäller?
Hur ser era egna ut?
 
I garaget där slingorna kommer upp är det inget speciellt gjutet, de kommer bara upp från plattan.
Grundkillen sa inget om det, och inte heller VVSaren.

Vad är det för utrymme du funderar på?
 
Bifogar här ett par bilder jag hittade på nätet (googlade bara lite snabbt..)
för att lättare förklara hur jag menar.

Där ser man en typ av klack precis där rören sticker upp ur plattan, som är ca 5-10cm
tjock. Vad fyller den för funktion, och hur skall den göras? Finns det några klara regler?
 
  • Dsc02244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Polarn har ett nybyggt hus, han har samma klack som på bilderna.
Detta var för att enklare kunna fuktspärra golvet, och även enklare att lägga klinkers på golvet.
Han gjorde sin klack 10cm hög, på inrådan av plattsättaren där.
 
Ok. Tack.
Med andra ord så är det inget som säger att man "måste" ha en sådan verkar det som.
Det med att det underlättar för att fuktspärra och lägga klinker låter ju vettigt.. Får ta och
gjuta till nått snyggt i helgen tror jag..

mvh
Benny
 
Klacken skall luta framåt och är till för att eventuella läckage ej ska rinna in under väggarna utan rinna framåt där det syns.
 
Ok. Tack. Nått åt det hållet har jag hört innan, men har inte fått det bekräftat.
Det borde väl finnas några regler på hur den skall se ut tycker man... finns ju regler på allt annat direkt
det är fukt inblandat :)
 
FredrikR skrev:
Polarn har ett nybyggt hus, han har samma klack som på bilderna.
Detta var för att enklare kunna fuktspärra golvet, och även enklare att lägga klinkers på golvet.
Han gjorde sin klack 10cm hög, på inrådan av plattsättaren där.
Så gjorde vi också i nyrenoverade badrummet, plattsättaren behövde nåt att tätskikta mot som blev tätt sa han. Men hos oss räckte 50 mm högt vad jag kan se.
 
Ok.
Tackar för alla svar!

Blir till att gjuta en liten klack i helgen.

/Benny
 
Använder en gammal tråd med liknande funderingar/detaljer:

1. Behöver man armera dessa klackar något?

2. Borde räcka med ett järn fram och bakkant, och en kort rackare på kortsidorna?

3. Kanske borra in 2st järn i plattan under, som sticker upp in i klacken?

4. Jag har för mig att man skall fukta betongen innan man gjuter ny betong på, stämmer det?

5. Jag har armaflex på inkommande kallvatten samt den som går till garaget. Skall den kapas längs med befintliga plattan för att det ska bli tätare, eller är det bra att ha det kvar som rörelseskydd?
 
Den övre av bilderna tidigare i tråden ser det ut att vara skummat i skyddsröret.
Och den nedre inget alls.
 
Klackarna är en "nödlösning" då man kommer upp med rör igenom tätskikt i golv i ett våtutrymme. Eftersom golvets tätskikt inte får brytas av värme eller vattenrör så gör man på detta sätt. Numera använder man sig oftast av fördelarskåp med en dräneringsledning enligt branschreglerna.
 
Jag har aldrig sett kallvattenmatningen till ett hus komma ut ur väggen dock.
Eftersom det inte är så i mitt fall så känns det lite ointressant för mig, men för nyfikenhetens skull, har någon en bild på kallvatteninmatning som inte kommer upp ur golv i tvättstuga eller motsvarande?
 
Stickan56
Man gjuter dessa klackar i våturymmen och för att skapa en högsta punkt. Så att vid en översvämnig skall vattnet inte kunna rinna in via golvgenomföringarna. Rätt eller fel?

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.