M
: Glöm inte bort det viktigaste.. Nämligen närhet till en bra verkstad och garanti.. Märke är idag lite strunt samma... De flesta är lika. Med likartade delar. Men det skiljer på verkstäder.
1 svar · 33,5k läst
·
H
Harald Blåtumme: Jag får kolla mer noga hur det ser ut nästa gång jag är ute vid stugan där motorsågarna finns. Det sitter liksom i ryggraden detta, efter att ha jobbat som skogshuggare för väldigt länge sedan och adderad erfarenhet efter hand. "Säkra hörnet" fanns tex inte som en etablerad teknik när jag jobbade professionellt med detta i skogen mitten 1980-talet, man lär så länge man lever. Men
17 svar · 868 läst
·
P
Patrick Palmdahl: Hyr byter jag drivvajer på en gräsklippare stiga 55sq B
0 svar · 49 läst
C
cope: Låter som den inte får bensin .kan vara skit i förgasaren.Prova att rengöra den.
3 svar · 118 läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Provat med mutterknack?
2 svar · 108 läst
·
G
Grundlös: [citat] [citat] Det är en Briggs Quattro 40, stor fin logga över hela fläktkåpan. Inga problem att få delar till gammal Briggs, dom har ju sålts i miljontal. Var i kontakt med en stor handlare och dom sa samma sak som Husqvarnas hemsida, XTS finns inte i systemet. Köpte en vajer till den som bara hette Excellent (utan XTS som efternamn). Rätt fäste i bägge ändar och rätt fäste i
3 svar · 342 läst
ChristerMyr
ChristerMyr: [citat] Hej igen Ni alla trevliga som hjälpt mig med denna Colibri! Men, den funkar inte i alla fall. Har bytt bränsle Kollat tändningen, den ger gnista Tänker köpa ett nytt stift Tillverkat ett nytt luftfilter Men jag vet inte hur man kollar tändspolen? Bränslet från tanken kommer fram till förgasaren. Men jag kan inte se att bränslet kommer in i cylindern Kan man ta bort alla
28 svar · 839 läst
·
S
Stubai: [citat] Koppen med flottör i kallas flottörhus. Det är vanligt att man behöver se över flottörens funktion, så att den öppnar och stänger som den ska. Det finns ett speciellt packningsmaterial att köpa i ark. En vanlig förgasarpackning är relativt enkel att knacka. Jag ska inte svära på det men det brukar sitta en slang eller ett rör i flottörhusens topp som leder ut bränslet om
4 svar · 398 läst
·
C
cpalm: [citat] Klart att fästet ger kniven stadga. Hur som helst, enligt min erfarenhet viktigt att alla delar är med och blir rätt monterade, fjäderbrickan monterad åt rätt håll, rätt typ av skruv, osv. Det är en del som tar extremt mycket stryk och som med viss omsorg är designad att slira eller gå sönder på ett kontrollerat sätt innan något dyrt havererar.
35 svar · 1,3k läst
·
O
Olaf3: Hondamotorn gav upp (helt otroligt men sant) och det fick bli en kinamotor v-twin istället till min Stiga Park 4wd. Allt passar mer eller mindre rakt av men inkoppling av el är inte plug and play. Kan nån säga hur jag kopplar det här: Honda motorns elkopplings plint har tre ledare in och som går ut genom kopplingsstycket till Båda tändspolarna (en ledare och spolarna ligger i serie)
0 svar · 120 läst
PH Skottvång
PH Skottvång: [citat] Har en enfaskap samt en Woods krypgrund avfuktare 230v båda har ”Surrat” och vägrat starta. Bytte hjälp-kondensatorer på båda. De startade utmärkt. Ps 13Amp (trög) Dessa fel utlöste aldrig säkringar.
12 svar · 1,9k läst
·
M
macintosh: Kollat lite mer på klipparen när jag svänger så hör man hur varvtalet ökar på knivarna och sedan när jag kör rakt så saktar knivarna ner. Kan det vara det att drivremmen mellan motor och klippbordet har blivit för lång?
1 svar · 235 läst
boboz
boboz: [citat] För att följa upp så har jag nu satt på en rem med artikelnummer 1762 (5254801-01). Den fungerar utmärkt.
3 svar · 500 läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] För det mesta så beror det på smuts i bränsleledning eller förgasare. Tror väl inte att den maskinen har någon impuls ledning, men annars kan det vara ett hett tips att undersöka. Kolla ifall du har en magnetventil på bränsleledningen, den kan kärva.
9 svar · 642 läst
·
S
stugfar: [citat] Svårt att säga utan att se helheten. Kanske ett misstag. Blir bra att ordna ett rent luftfilter. Lycka till med servicen.
9 svar · 333 läst
·
C
camsi79: Flyttade fästplattan (växellådan flyttades inte) och flyttade även kedjan ett hack så nu är allt på plats och sitter bättre. Funkade bra på testrundan också! Tack för hjälpen!
6 svar · 492 läst
·
skived
skived: [citat] Du som är expert på detta, har du någon kommentar på mitt inlägg ovan? 😀
19 svar · 1,8k läst
·
Öland4ever
Öland4ever: [citat] Det är väl med gräsklipparreservdelar som med motsvarande bilreservdelar, när originalen tar slut så brukar det alltid finnas "piratdelar" eller "no-name" delar som är fullt jämförbara kvalitetsmässigt med originalen. Detta diskuteras i senaste nummret av Vi Bilägare på insändarsidan där ViB själva fastslår att piratdelar i många fall är "bättre" än originaldelar. Enl
4 svar · 222 läst
·
S
stenna: blir nog bra , lätt o bra , kanske lite klen effekt om du skall såga större mängder ved
10 svar · 343 läst
maxtremelse
maxtremelse: Har provat öppna tanklocket utan att det rinner till, dock inte testat att ta lös bränsleslangen Har provat att köra med tanklocket öppet och den stannar av ändå
2 svar · 250 läst
A
AndersS: Handtag som gått sönder har jag fått köpa som hel reservdel, inkl. vajer men då en Stiga Turbo -88. Klippon som nu skrotas hade annat handtag för drivning.
7 svar · 276 läst
·
S
sheds: [citat] Hur avgör man om klippaggregatet är aktiverat Eller ej?
1 svar · 186 läst
S
Svante Svenson: Jag har lera med massa sten och när de grävde in fiber första försöket använde de ditch witch. Funkade bra och verkligen ball maskin. Tror dock som många andra att minigrävare är lättare att hantera själv och att få tag på.
14 svar · 908 läst
Mac9
Mac9: [citat] Så pass högt så är cylinder fel teknik tycker jag. Det är tungt och blir sällan snyggt, då kan man lika väl köra en billig motordriven med nån form av mulcher eller uppsamlare så inte gräsklippet bildar drivor. Många handjagare har max klipphöjd 40-50mm och min 10-12mm. Motordrivna cylindrar går lägre men är mer för finsmakare kanske. Jag tycker någonstans i mitten är
4 svar · 356 läst
T
tomasli: [citat] Tack för svar. Ska ta ny sats. Svårigheten verkar vara att hålla mot.
3 svar · 311 läst
·
F
fredrik.johansson: Ja det låter väl troligt. Har du kollat så allla remmar sitter där de ska? Kanske en sån här som fattas? https://www.rembutiken.se/tradgard/grasklippare/drivremmar/husqvarna/drivrem-husqvarna-rider-13c5-213c-215tx-mfl/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADqgH8Myvp_9_apm4t-09uAAiOnXy&gclid=EAIaIQobChMIyNHOyeKBiAMV6gCiAx36bBikEAAYASAAEgKwkvD_BwE
1 svar · 181 läst
J
Japo: Uppdatering: Det var Startreläet som var problemet. Köpte ett nytt och den startade direkt. [bild]
3 svar · 406 läst
·
S
svenil01: [citat] Garanti eller ej, reklamationsrätten är lagstadgad, utnyttja den.
7 svar · 1,7k läst
·
S
svenil01: [citat] Ja verkligen, med alla kloka råd i denna tråd samt Anders förråd har jag lärt mig otroligt mycket på kort tid :) Skruven du nämner som håller fast aluminiumkoppen i förgasaren saknar hål faktiskt. Jag hade förberett för att rensa hålen så jag blev lite förvånad när det var en "vanlig" skruv utan hål. Klipparen har fått nytt tändstift, luftfilter, tanklock, rengjord
55 svar · 2,7k läst
·
E
eleson: Hej, Jag behöver lite hjälp. Röjsågen 'slirar'. Slutväxeln nere vid huvudet verkar ok, 'splinsen' på drivaxeln ser ok ut. Slirkopplingens backar verkar har 3 mm kvar (Vet inte vad som är ok) Tips mottages med tacksamhet.
0 svar · 203 läst
K
Kane: Premiär med lite större jobb dag med röjsågen. Först med slyklinga och sedan med trimmerhuvud e35b. Fantastiskt känsla jämfört med en större bensinare, skall inte säga att den är tyst men betydligt behagligare i alla fall. Häcksax och motorsåg ej testade ännu.
35 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.