D Dilato skrev:
Den sitter nog lös när du har tagit bort muttern som håller den på plats.
Muttrarna är väl till för att klämma dit kontakterna. På andra sidan är inte muttrarna helt nedskruvad? Min fundering var att det kändes logiskt att den tappen skulle skjutas upp för att slå av och slå av strömmen?
 
skived skived skrev:
Muttrarna är väl till för att klämma dit kontakterna. På andra sidan är inte muttrarna helt nedskruvad? Min fundering var att det kändes logiskt att den tappen skulle skjutas upp för att slå av och slå av strömmen?
Dom två kontakterna på ovansidan du lossade muttern till är fasta kontakter, batteriets plus på ena och startmotorns plus på andra sidan.

Dom är normalt åtskilda.

När solenoiden aktiveras dras ett fjäderbelastat kopparbleck uppåt och kortsluter mellan de båda kontakterna och ström flyter mellan batteri och startmotor.

Att det fjädrar beror på att internt är kontaktblecket som dras mot kontakterna fjäderbelastat för att ge ett jämnt och bra tryck på kontaktblecken.

Ungerfår 5 minuter i ser du hur det funkar:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
skived skived skrev:
Åh! Jag blir faktiskt mållös över vilka hjälpsamma människor det finns! 😀
Tack så mycket för att du tagit dig tid att hjälpa till!

Jag ska studera el-schemat och försöka förstå mig på det, och sedan ge mig på gräsklipparen! 😀👍👍
Det är inte särskilt svårt. Vi tar det från allra första början och kör det så enkelt som möjligt, för den som inte läst kopplingsschema tidigare.

Röda och gröna streck symboliserar förbindelse i någon form. På åkgräsklippare blir det vanligtvis i form av någon kabel. Längden avgörs dock inte av schemat utan av vad som faktiskt behövs.

Att det stora tjocka röda strecket är stort och tjockt och rött betyder att det symboliserar en kabel som måste vara stor och tjock och röd. Stor och tjock, eftersom den ska skyffla runt betydligt större strömstyrkor än de andra, och röd för att undanröja alla tvivel om att den ska kopplas till batteriets pluspol.

Övriga kablar kan vara i stort sett vilka som helst, så länge varje tåt har en area om minst 0,75 mm2. Jag brukar köpa vanliga bil-el-kablar på Biltema, funkar utmärkt.

Streck som sitter ihop med en röd punkt i schemat ovan innebär att de också ska kopplas ihop. Streck som korsar varandra medelst en sådan här abrovinkel:

Elektrisk kopplingsschema med gröna linjer som representerar kablar, inte kopplade vid korsning.
ska däremot inte kopplas ihop, i alla fall inte just där.

Den här krumeluren:
Enkelt elektriskt kopplingsschema med röd och svart ledning markerad på rutigt bakgrund.
betyder minus/nolla eller det som vi lite slarvigt kallar för jord. På rörliga maskiner går det förstås inte att använda jorden som vi står på till detta, men väl stålchassit. Alla dessa ska kopplas ihop för att det ska fungera, och då brukar man göra det genom att helt enkelt skruva fast dem i chassit (på någon punkt där man skrapat bort färgen, eftersom den isolerar) lite där det passar. Eftersom chassit leder ström så fungerar det som återledare.

Bokstäverna som står längs med ledarna betyder bara vad det är för färg på kablarna. Eftersom jag dragit om allihop är det mina färgval som står där, det har alltså inte nödvändigtvis något att göra med vad som finns på just din maskin. Så dem kan vi ignorera.

När man vrider på nyckeln ska det alltså gå en ström från startbatteriet, via säkringen, till startnyckelns läge B och därifrån till S. Sedan går den vidare till solenoiden, som är ett relä, och vidare tillbaka till minus.

Solenoiden släpper då igenom en betydligt starkare ström till startmotorn och därefter till minus.

När man behåller tändningen på, fortsätter dock B och L att hålla kontakten (streckad linje). Det är för att ny färsk ström nu genereras i generatorn och tillbaka till batteriet, som då laddas upp igen. När man däremot vrider tillbaka startnyckeln (heldraget streck) förbinds generatorn, via det som jag kallar "magneto" (ska inte gå in i detalj på hur det där fungerar), till minus via punkterna M och G. Generatorn kortsluts då under kontrollerade former och slutar generera, varvid motorn stannar eftersom batteriet ju också är urkopplat.

Vän av ordning, som kan sin bilmotorteori, undrar nu var i hela friden brytarspetsarna och tändspolen sitter. Men nu är det så väl ordnat att generatorn genererar ström "stötvis", händelsevis i rätt takt för att tändstiftet ska tända när motorn behöver det (och får då dessutom rätt strömstyrka via en liten tjock svart kabel som sitter ihopsatt med motorn).

Detta med det "stötvisa" är också skälet till att jag använt två dioder och en kondensator:

Elektriskt kopplingsschema med dioder, kondensator och anslutningspunkter markerade.
för att jämna ut strömmen till andra tillbehör, som inte finns med på det här schemat. Men dioderna kan du alltså koppla förbi, och kondensatorn och dess minusförbindelse ignorerar du helt.

Till sist finns också en tråd ut till lysena, om det finns sådana på din modell, samt en omkopplare för att slå på eller av dessa.

Svårare än så är det faktiskt inte.
 
Jag har läst igenom ditt inlägg och uppskattar det som tusan! 👍

Men jag finner ingen säkring någonstans på mima kablar. Ser inte heller att det ska finnas på elschemat.

Dock så är jag lite fundersam varför jag har ström på pluspolen till startmotorn oavsett läge på nyckeln? Och att jag har ström dit borde väl indikera att startmotorn inte är kopplad till jord (minus). Är det korrekt tänkt? 😊
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är inte särskilt svårt. Vi tar det från allra första början och kör det så enkelt som möjligt, för den som inte läst kopplingsschema tidigare.

Röda och gröna streck symboliserar förbindelse i någon form. På åkgräsklippare blir det vanligtvis i form av någon kabel. Längden avgörs dock inte av schemat utan av vad som faktiskt behövs.

Att det stora tjocka röda strecket är stort och tjockt och rött betyder att det symboliserar en kabel som måste vara stor och tjock och röd. Stor och tjock, eftersom den ska skyffla runt betydligt större strömstyrkor än de andra, och röd för att undanröja alla tvivel om att den ska kopplas till batteriets pluspol.

Övriga kablar kan vara i stort sett vilka som helst, så länge varje tåt har en area om minst 0,75 mm2. Jag brukar köpa vanliga bil-el-kablar på Biltema, funkar utmärkt.

Streck som sitter ihop med en röd punkt i schemat ovan innebär att de också ska kopplas ihop. Streck som korsar varandra medelst en sådan här abrovinkel:

[bild]
ska däremot inte kopplas ihop, i alla fall inte just där.

Den här krumeluren:
[bild]
betyder minus/nolla eller det som vi lite slarvigt kallar för jord. På rörliga maskiner går det förstås inte att använda jorden som vi står på till detta, men väl stålchassit. Alla dessa ska kopplas ihop för att det ska fungera, och då brukar man göra det genom att helt enkelt skruva fast dem i chassit (på någon punkt där man skrapat bort färgen, eftersom den isolerar) lite där det passar. Eftersom chassit leder ström så fungerar det som återledare.

Bokstäverna som står längs med ledarna betyder bara vad det är för färg på kablarna. Eftersom jag dragit om allihop är det mina färgval som står där, det har alltså inte nödvändigtvis något att göra med vad som finns på just din maskin. Så dem kan vi ignorera.

När man vrider på nyckeln ska det alltså gå en ström från startbatteriet, via säkringen, till startnyckelns läge B och därifrån till S. Sedan går den vidare till solenoiden, som är ett relä, och vidare tillbaka till minus.

Solenoiden släpper då igenom en betydligt starkare ström till startmotorn och därefter till minus.

När man behåller tändningen på, fortsätter dock B och L att hålla kontakten (streckad linje). Det är för att ny färsk ström nu genereras i generatorn och tillbaka till batteriet, som då laddas upp igen. När man däremot vrider tillbaka startnyckeln (heldraget streck) förbinds generatorn, via det som jag kallar "magneto" (ska inte gå in i detalj på hur det där fungerar), till minus via punkterna M och G. Generatorn kortsluts då under kontrollerade former och slutar generera, varvid motorn stannar eftersom batteriet ju också är urkopplat.

Vän av ordning, som kan sin bilmotorteori, undrar nu var i hela friden brytarspetsarna och tändspolen sitter. Men nu är det så väl ordnat att generatorn genererar ström "stötvis", händelsevis i rätt takt för att tändstiftet ska tända när motorn behöver det (och får då dessutom rätt strömstyrka via en liten tjock svart kabel som sitter ihopsatt med motorn).

Detta med det "stötvisa" är också skälet till att jag använt två dioder och en kondensator:

[bild]
för att jämna ut strömmen till andra tillbehör, som inte finns med på det här schemat. Men dioderna kan du alltså koppla förbi, och kondensatorn och dess minusförbindelse ignorerar du helt.

Till sist finns också en tråd ut till lysena, om det finns sådana på din modell, samt en omkopplare för att slå på eller av dessa.

Svårare än så är det faktiskt inte.
Du som är expert på detta, har du någon kommentar på mitt inlägg ovan? 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.