Bamsefar skrev:
Njae det tror jag inte på. Din lampa har bara två ledare, och om du bryter strömmen med den brytaren så är du körd...
Nu menade nog Jajjan när han sätter brytaren i på-läge, dvs att det är fritt till förbrukaren att ta last.
Jag har inte läst att pluggen har load sensing.
/J
 
Så tolkad inte jag det hela. Då jag fick intryck av att han önskar (WAF som sagt) styra lampan helt manuellt eller via Fibaro pucken - dvs slå på och av båda metoderna. Det är inte möjligt.
 
Bamsefar skrev:
Så tolkad inte jag det hela. Då jag fick intryck av att han önskar (WAF som sagt) styra lampan helt manuellt eller via Fibaro pucken - dvs slå på och av båda metoderna. Det är inte möjligt.
Jag ser bara att han skriver "på". Men oviktigt i sammanhanget då det troligen inte finns avkänning.
/J
 
Jag har sett att det finns på pluggar för USA. Om pluggen är av kan man slå på den genom att först slå av på sladden och sen på. Den ligger väl och kollar resistans.
 
Risken är ju bara att någon glömmer den av om man uppmanar till att röra sladdbrytaren. Ser snarare fram mot små smidigare mottagare för montage på sladd som ersättare till fabriksmonterade sladdströmbrytare till lampor mm.
 
Bamsefar skrev:
Jag har minne av att det finns en plugin som gör notification på just batterinivån - leta blands apps !
Stämmer, Battery Monitor. Ska testa denna.
 
Det börjar bli dags att titta på att peta in lite brytare/dimmers. Ska lägga en stororder på Eljo Trend nätverksuttag från Eldirekt och tänkte passa på att beställa fysiska brytare som kan användas tillsammans med Fibaros brytare/dimmers.

Idag har vi ett antal dimmers med hjul och jag har förstått att dessa inte går att använda. Vad är det då jag behöver skaffa? Vanliga väggbrytare och en fjäder? Hur kommer svärmor behöva gå tillväga ner hon fysiskt ska slå på/av och dimma?

Sen har jag fattat det som att man med Fibaros brytare kan koppla in ex. den fysiska brytaren intill för att trigga scener, ex. Hemma/Borta? Funkar det med båda varianter av Fibaros brytare? Funktionen verkar inte finnas hos deras dimmers?

Tacksam för lite vägledning. Antar att det är enkelt när man väl kopplat in en men just nu känns det väldigt teoretiskt.
 
Snabbfråga: Hur lång tid tar en "Save" eller "Reload" i UI:et på era Vera Lite?
 
phl skrev:
Snabbfråga: Hur lång tid tar en "Save" eller "Reload" i UI:et på era Vera Lite?
Testade en Reload precis, 12-14s.
 
Freddan101 skrev:
Idag har vi ett antal dimmers med hjul och jag har förstått att dessa inte går att använda. Vad är det då jag behöver skaffa? Vanliga väggbrytare och en fjäder? Hur kommer svärmor behöva gå tillväga ner hon fysiskt ska slå på/av och dimma?

Sen har jag fattat det som att man med Fibaros brytare kan koppla in ex. den fysiska brytaren intill för att trigga scener, ex. Hemma/Borta? Funkar det med båda varianter av Fibaros brytare? Funktionen verkar inte finnas hos deras dimmers?
Dina vriddrimmrar byter du mot återfjädrande strömbrytare. Manövrering sker enligt konceptet att snabbt tryck är av/på, håller du inne dimmar du upp/ner (släpper du och håller inne igen dimmar det åt andra hållet. Borde inte vara besvärligt ens för svärmor).

Alla fibaropuckar har ingång för extra manöverknapp, på den tvåpoliga brytarpucken är fabriksstandard dock att ingång två styr utgång två (och det är väl oftast så man vill ha det), men detta kan programmeras bort om så önskas.

Jag kör själv ingång två på dimmer för att styra ytterligare funktioner hemma, inga problem.

Skall du handla elmaterial så kolla så att inte elbutik.se är billigare, de har varit billigast de flesta gånger jag handlat.
 
Freddan101 skrev:
Testade en Reload precis, 12-14s.
Tack, som min då. Helt miserabelt. I princip dödar de LuaUPnP-processen och startar om den. Skripten som sköter det är ju inte direkt snygga och snabba. Hur sjutton kan man göra en produkt som tar över tio sekunder att spara minsta ändring på?

Min VeraLite har i princip bara strulat sedan jag packade upp den. Förmodligen är allt resultatet av att jag inte vill ha den permanenta tunneln till MiOS-servrarna. För tillfället har uppstarten av dnsmasq flippat med resultatet att konfigurationen för DNS-resolvern inte fungerar som den ska vilket gör at exempelvis VeraAlert inte fungerar.

Spontan tanke är: "Gud vad mycket fulhack!". Bitarna från OpenWRT är väl helt OK men allt annat, blä...
 
Fin signatur phl ;-)
 
mrquick skrev:
Fin signatur phl ;-)
Du tänker att den hänger ihop med mitt Vera-strul? Inte helt otroligt, dock finns det väldigt många "inbyggda" Linuxsystem med mycket bättre upplägg på den interna mjukvaran och klisterskripten.
 
@phl
Jo. Man bara suckar när man kollar igenom scripten. Men UI6 kommer fixa allt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.