Vad sjutton menar du med ."felar"?
 
Nyfniken skrev:
Vad sjutton menar du med ."felar"?
Jag är snäll och tänker mig delar, men man vet ju aldrig...
 
GK100 skrev:
Jag är snäll och tänker mig delar, men man vet ju aldrig...
Han menar "saknar" så klart.
 
GK100 skrev:
Jag är snäll och tänker mig delar, men man vet ju aldrig...
Det trodde jag ned först. Men när jag läste det för tredje gången började jag undra.
 
Fattade först inte att det var att det var mitt inlägg som @Nyfniken avsåg. Men @Vespaman har ju givetvis rätt fela= sakna. Troligen är det dialektalt, så för min och många andra undrar man nog inte vad felar betyder i sammanhanget.
Det står tom i Svenska Akademins ordlista. "Fattas, göra fel, orätt, brista i något" Sedan går det ju att böja, men det lämnar vi här. Fela kan också betyda fiol, om man vill öka på ordbanken ytterligare.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 2 till
  • Laddar…
Jo, egentligen vet jag ju vad felar betyder. Men jag är så mobilskadad att jag trodde att du menade "delar" med autocorrect
 
Problem solved, then.
Kör med tangentbord på datorn, inget autocorrect. Nyttjar inte byggahus på mobilen, tar semester från sånt 365 24/7 där.
 
Jag sitter med avtryckarfingret på m.nu och har en fundering.

Jag ska köpa plugin-brytare. I dagsläget kommer jag använda dem till lampor med glödlampor i men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut.

En dimmer-brytare är billigare än en vanlig brytare.

1. Kan man konfigurera en dimmer så att den bara använder lägena 0% och 100%?
2. Om man gör enligt 1. Är den fas som går ut ur dimmern likadan som den ur en brytare eller är det en förstörd fas på något vis? Som jag har förstått det så klipper en dimmer vanligtvis början eller slutet på sinusvågen, dvs en 100% dimmad lampa får samma matning som en helt utan dimmer. Korrekt?

Jag vill ju inte köpa brytare som jag i framtiden inte kan använda till till exempel LED-lampor eller liknande som inte kan dimmas.
 
@Nyfniken
Nu vet jag inte detta till 100%, men:
1. Det beror nog på om dimmern har fuktion för det - Fibaro har det i sina puckar (kan ställa mellan vilka värden den skall dimmra), men Aeon har det inte.
2. Jag tror den är "förstörd". Kopplade in en dimmer i Badrummet (trodde det var 230 halogen), det blinkade och hade sig även på fullt ös. Trafon i lampan fick helt enkelt fnatt.
Så skall du vara på den säkra sidan (framtiden) så tror nog jag att det är brytare som gäller. Men å andra sidan kommer det ju säkert att komma fler led med bättre styrning framöver. Det jag tycker du skall fundera på är om det är lönt att dimra en LED eller inte. För det kommer ju iaf inte att vara det ur energisynpunkt.

Har en dimbar led i köket, med en Fibaro dimmer och en bypass. Vid de lägre nivåerna börjar det brunna, och ännu längre börjar lampan blinka och beter sig allmänt lustigt (har satt parametern för lägsta dimmervärde, men skulle vilja kunna dimmra längre ner).
 
@Nyfniken

2. Jag kör fibaros dimmerpuckar lite här o där, där jag inte dimmrar (tex omdimbara 12V lågvoltshalogentrafar, 5W lågenergilampa osv). Det funkar bra, iaf om man kopplar nollan till dimmern.

Plugindimmers har ju nollan, så det borde ju kunna funka. Men är osäker på om dimmern du sitter o gör mouse-over på klarar först kriteriet. Det finns ju en dimmer som ska klara alla/de flesta typer av dimbara objekt, popp, och manualen verkar antyda att den klarar just detta. Tyvärr är den lite dyrare, men jag köper en sådan nästa gång jag ska köpa en plugindimmer. Har flera Düwi plugindimmrar som pajat (varning!).
 
Securitas Verisures smarta hem app gör succé.
Tydligen har de lyckats få med sig tillverkare och få dem att anpassa sig till dem. 300 000 användare och växer med 20 000/ månad. Säkert en inlåsning som inte är så bra.

Till detta skall vi även lägga till Google, Apple etc, som vill in på hemautomation. Så det börjar röra på sig, vilket är positivt.
 
Tycker inte man kan kalla Verisures lösning för ett smart hem, alldeles för begränsat. Att de kan hävda så många användare är förstås pga deras larmkunder.
 
superpin skrev:
Tycker inte man kan kalla Verisures lösning för ett smart hem, alldeles för begränsat. Att de kan hävda så många användare är förstås pga deras larmkunder.
Jag har Verisure larm och det kom med en plugg, jag använder den inte. Enkelt för de som inte har intresset eller kunskapen för hemautomation och vill styra någon enstaka lampa. Dyrt är det att styra med Verisure.
 
M.nu har 10% rabatt på Everspring i 90 minuter till med rabatt koden "onsdag".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.