Kör man liggande panel går det att skippa spikläkten. Man sparar då 28mm
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör man liggande panel går det att skippa spikläkten. Man sparar då 28mm
Absolut. Kör man modulhus så kan de dessutom ofta leverera liggande panel förmonterad. Stående måste monteras på plats om man inte vill ha skarv på gaveln
 
Redigerat:
T toolman77 skrev:
Lagren i väggen är utifrån
21mm fönsterfoder
21mm panel
25mm liggande läkt
25mm stående läkt
6mm utegips
170mm stående regel/isolering
Ångspärr
45mm liggande regel/isolering
11mm osb
13mm gips

Uvärde är 0,16/m2
[bild]
Plasten går till precis innanför fönstret. Det fanns en speciell remsa att skarva plasten med för att den skulle räcka

Hej,

Ohh härligt tack ska du ha, är denna vägg godkänd för en "villa" 2018 och är den 326mm sammanlagt?

Ledsen om jag är så tjatig :)

Är det här en en 2D ritning jag försöker fortfarande lära mig hur man gör vanliga detaljer :)
 
Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus från 1982 men som redan då såldes som ”Lågenergihus”. Väggen, som även idag ser ganska normal ut består av

22 stående lockpanel
22 stående underbräda
22 spikläkt/luftspalt
13 asfaboard
45 liggande reglar/isolering
170 stomme/isolering cc 600 (dock 34mm!)
0,2 ångspärr
45 liggande reglar/isolering
16 spånskiva

Väggen är 289mm (utan fasadbeklädnad). Jag övervägde att tilläggsisolera innan jag såg sektionsritningarna och valde att skippa det...

Konstruktionen har ett deklarerat U-värde på 0,15. Intressant att man använt 34mm reglar som innebär 25% mindre regel/köldbrygga. Det handlar dock om ett enplanshus.

Ang. luftspalten har det någon betydelse om den blir för stor? Vi ska byta panel till sommaren och av olika anledningar tänkte jag gå upp till 34-45mm.
 
O Ollehoff skrev:
Hej,

Ohh härligt tack ska du ha, är denna vägg godkänd för en "villa" 2018 och är den 326mm sammanlagt?

Ledsen om jag är så tjatig :)

Är det här en en 2D ritning jag försöker fortfarande lära mig hur man gör vanliga detaljer :)
21mm fönsterfoder
21mm panel
25mm liggande läkt
25mm stående läkt
6mm utegips
170mm stående regel/isolering
Ångspärr
45mm liggande regel/isolering
11mm osb
13mm gips

Summerat minus fönsterfoder får jag det till 316mm.

Jag byggde fritidshus med åretrunt standard i mälardalen 2015 och har inte haft problem med att det är kallt på vintern eller varmt på sommaren. Vad som gäller 2018 har jag inte koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.